Showing posts with label Skatt Øst. Show all posts
Showing posts with label Skatt Øst. Show all posts

Tuesday, November 17, 2009

Har Skatteetaten ødelagt ditt liv?

Er du en av dem som har fått ditt firma, økonomi, helse og kan hende ekteskap ødelagt på grunn av problemer med Skatteetaten? Da ønsker vi å høre fra deg.

Vi vet at urovekkende mange har fått sine liv formørket av Skatteetaten. De fleste gir opp og lider i stillhet - vi leser ikke om dem i avisene.

Det ønsker vï å gjøre noe med. Vi ønsker å publisere historiene.

Send oss en email. Vi må kjenne din identitet. Men skriver vi historien din og du ønsker å forbli anonym, kan vi anonymisere deg når vi skriver.

En voksende forakt for staten og skatteetaten

Folk raser mot Skateetaten, og i særdeleshet mot Skatt Øst. Kommentarfeltet hos e24 viser en voksende forakt for staten. Det burde uroe Arbeiderpartiet.

I går skrev e24 om Arne Hjeltnes som vant skattesaken mot Skat Øst etter seks år i retten. Kommentarene fra leserne viser det vi allerede visste: Skatteetaten undergraver folks tillit til systemet.

Det norske folk er ikke motstandere av å betale skatt. De vet meget godt at samfunnet trenger skattepenger og de er villig til å bidra. Det er inkompetansen hos skatteetaten, urettferdighetene i systemet, samt følelsen av forfølgelse og å stange hodet mot veggen som opprører folk. Den absolutt verste man kan skylde penger, er nettopp staten - og kun de ressurssterke klarer å forsvare seg.

Her er et lite utdrag av det leserne skriver hos e24:

- Har opplevd liknende fra Skatteetaten de siste 4 år. Jobber både i Norge og utlandet og får forskjellig svar og behandling hvert eneste år hva gjelder skatt. Man ber om råd - de kan ikke reglene. De rådene man får er tydeligvis gale - de behandler deg på helt annen måte. De tar alt til sin fordel og gjør ikke engang et forsøk på å gi deg en rettferdig skatt. Ved klage tok det over ETT ÅR før skatteetaten svarte, og ved svar om at man hadde rettet på likningen har det tatt over 6måneder å få korrekt likning... Men pengene skal de ha inn ila 2 uker. Klager man sitter gjerne de samme i likningsnemda - spesielt i utenlandssaker. Snakk om bukk og havresekk. Man føler virkleig at man står maktesløs når skatteetten har bestemt seg. Bruk heller tid på å hjelpe de som ber om råd å fylle ut selvangivelsen RIKTIG!

- Til Svein Kristiansen.
Nå bør du ta et tak og rydde opp i galskapen. De vanvittige omstruktureringene du og Bjarne har gjort de siste 15 år har skremt all kompetanse ut av etaten.
Tilbake sitter 3 klasses saksbehandlere som ingen andre vil ha, og styrer skatten etter "rutiner" som de selv ikke forstår.

Hilsen tidligere Likningssjef (med 17 år fartstid i skatteetaten, og 8 år som revisor.)


- Man kan undres på hvor mange millioner/arder skattevesnet snyter befolkningen for. Jeg kjenner nesten ingen som ikke har hatt en uenighet med disse myndighetene. Jeg kjenner nesten like mange som må gi opp som følge av kostnadene en slik kamp innebærer. Dette er et absolutt demokratisk problem. Selv har jeg brukt 7 år på å vinne pengene mine tilbake. Blir jeg 70 år, har altså Skatt øst brukt 10 % av livet mitt på å prøve å stjele mine penger... Rettighetene må reverseres. Penga først når skatteetaen har vunnet!

- Kafka Prosess. Enig i at her er det bukken og havresekken. Hva med menigmann som neppe hadde vært i økonomisk stand til å hevde sin rett. Det er ikke en rettstat verdig, og det bør bekymre mange!

- DU HAR HELT RETT HJELTNES

JEG HAR VÆRT UTSATT FOR NOE LIGNENDE . DET KOSTET MEG EN SKILSMISSE OG MYE KOSTNADER OG TAPTE ÅR SELV OM JEG SOM REVISOR OG ØKONOM MED 30 ÅRS ERFARING GJORDE HELE JOBBEN SELV . FYLKESSKATTEKONTORENE - LIGNINGSMYNDIGHETENE HAR JEG IKKE TILTRO TIL LENGER . HAR DREVET TIDLIGERE 30 ÅR SOM REVISOR .
DET SYSTEMET VI HAR I DAG ER OGSÅ SÅ SOVJETISK SOM DET BARE KAN VÆRE .
EN VET IKKE HVEM SOM BEHANDLER SAKEN OG DET TAR ÅR OG DAG FØR ENKLE SPØRSMÅL LØSES .
NEI , IKKE LENGER TILTRO TIL SKATTEETATEN DESSVERRE .

REIDAR JOHNSEN
SIVILØKONOM OG REVISOR


Les alle kommentarene fra leserne her: Arne Hjeltnes vant etter seks år i retten

Monday, November 16, 2009

Skatteetaten ødelegger folks tillit til systemet

Her er nok en sak som viser at Skatteetaten mer eller mindre tilfeldig må ha tauet inn medarbeidere fra gaten. Skatteetaten har fortalt Oskar Martinsson at han har fått alt fra en smell på 10.000 kroner til 5.000. Ingen av delene stemmer.

Her er et utdrag fra telefonsamtaler mellom Martinsson og Skatteetaten:

- Nei, klagen er ikke tatt til følge. Du må betale 3.800 kroner, sier damen i andre enden.

På bordet hjemme lå to innbetalingsblanketter. Martinsson ringte for å høre hva han skulle gjøre.

- Kast dem, sa den første damen.

Martinsson dobbeltsjekket.

- Du må ikke rive dem i stykker, sa den andre.

- Akkurat nå har jeg gitt opp. Det er snart likegyldig for meg om jeg må betaler eller ei. For alt jeg vet, kunne jeg like godt snakket med vaktmesteren hos Skatt Øst, sier Oskar Martinsson.


Les hele saken: Goddag mann, Skatt Øst!

Terroristene hos Skatt Øst

Vi gleder oss stort hver gang noen vinner en skattesak mot Skatt Øst. Etter seks år og to runder i retten, har Arne Hjeltnes vunnet over staten ved Skatt Øst i en skattesak, skriver e24.

Man kan lure på hva slags klientell det er som jobber hos Skatt Øst, om de er komplett udugelige eller om de har sett det som sin oppgave å ta flest mulig skatteytere - som tross alt er de som betaler lønningene deres.

Tidligere har vi skrevet om Hans Norum, som ble skjønnslignet til trygd og uførhet. Vi gadd vite hvor mange andre som også har blitt terrorisert og knekt av Skatt Øst. De fleste har nemlig ikke ressurser til å leie dyre skatteadvokater, slik Arne Hjeltnes gjorde.

- Hadde jeg ikke hatt de ressursene jeg har, hadde jeg ikke hatt mulighet til å kjøre saken frem. Jeg har lagt ut flere hundre tusen kroner i advokatutgifter, og jeg måtte betale inn den omstridte skatten. Det er et problem for mange, sier Hjeltnes.

- Jeg synes ligningsmyndighetene har vært vrange og vanskelige. De hadde en dårlig sak, men trodde sikkert de skulle slå meg på utholdenhet, sier Hjeltnes.

Det vitner om at Skatt Øst ikke bryr seg om rettferdig behandling av mennesker. Skatt Øst ser det åpenbart som sin viktigste oppgave å drive inn mest mulig penger til statskassen - koste hva det koste vil!

Les også advokat Paul Rynning fortelle litt om problemet i det norske skatte- og ligningssystemet: Statens Ofre.