Showing posts with label skatt. Show all posts
Showing posts with label skatt. Show all posts

Tuesday, May 21, 2013

Var det dine skattepenger som ble brukt?


UD gav 22 millioner til en «dialogstiftelse» der tidligere statssekretær Vidar Helgesen er styremedlem. Utbetalingene fortsatte etter at det var avdekket omfattende korrupsjon.

Riksrevisjonen sjekket konti for overføring av penger fra kapittel 163.71, «Humanitær bistand» og 164.70, «Fred, forsoning og demokratitiltak». For årene 2009 og 2010 ble det overført 2,9 milliarder kroner over disse kapitlene på Statsbudsjettet.

Les hele: Norske pengegaver til «Palestinavenner» ute av kontroll

Monday, February 25, 2013

Skattepenger sløses vekk i Midtøsten

Nrk holder på å bli som Dagbladet var i gamle dager: Når du tror du føler deg trygg og overbevist om at avisen er en lojal, politisk støttespiller, snur den 180 grader rundt og gir deg en kilevink. I årenes løp er det mang en SV'er som har fått dagen og natta ødelagt på grunn av Dagbladets troløshet.

Og slik bør det være. Det er det som kalles uavhengig journalistikk.

Er det uavhengig journalistikk også Nrk nå har fått teften av?

Her har Nrk - med rette - blitt beskyldt for å være en uhemmet forsvarer av den norske, hodeløse palestinapolitikken, og så bringer den på samme dag to kritiske artikler om nettopp den norske regjeringens misbruk av folks skattepenger.

Det er nesten ikke til å tro!

Tidligere har Dagsrevyen hatt en prisverdig reportasje om indoktrinering av palestinske barn, delvis betalt med norske skattekroner. I dag får dere vite det mange av oss har visst i flere år, at når palestinske statsledere og diplomater reiser verden rundt for å snakke om hva de trenger hjelp og penger til, er det du og jeg som betaler for flyreisene, hotellrom og møtelokaler. Slik har det vært i 20 år!

En solid støttespiller for den norske regjeringen, Hilde Henriksen Waage, har også formidlet kritikk av pengebruken til Stoltenberg sin regjering. Jo lenger unna fred israelerne og palestinerne er, desto mer penger øser Norge ut av bistandslommeboken.

Tror du det er håp for forandring når det gjelder den norske sløsingen?

Da blir du nok skuffet! I hvert fall så lenge den rød-grønne regjeringen sitter med makten her i landet. Klikk på linkene ovenfor og les det livsfjerne tøvet som kommer fra utenriksminister Espen Barth Eide.

Helt til slutt: Du betaler vel fortsatt skatten din med glede?

Tuesday, February 12, 2013

Eksempel på hvordan dine skattepenger brukes

Det er så populært og politisk korrekt å si at man betaler skatten sin med glede. For eksempel Petter Stordalen har jo sagt de mange ganger, at han betaler skatten sin med glede.

Jeg vil tro de fleste innser at å betale skatt er viktig i et samfunn, men.... der finnes også forhold som kan undergrave folks vilje til å betale sine skatter og avgifter. Her er et eksempel som kan få de fleste til å avsky måten myndighetene bruker de skattepengene som de har mottatt fra folket:

"....Men hva med ter­ro­ris­tene som pale­stinske myn­dig­he­ter glo­ri­fi­se­rer og opp­kal­ler gater og plas­ser etter?

Er det natur­lig å opp­kalle offent­lige ste­der etter folk som har drept sivile? - Ja, svarte et knippe pale­sti­nere. Det er den mest selv­føl­ge­lige ting av ver­den. Disse men­nes­kene er mar­ty­rer, ikke drapsmenn.

Pro­ble­met er at de befin­ner seg inne i sin boble og får ikke kor­rek­tiv. Denne bob­len er bl.a. finan­siert av norske skattepenger.

Norge støt­ter PA, de pale­stinske selv­styre­myn­dig­he­tene, med 300 mil­lio­ner i året. PA støt­ter tv-kanalen som sau­ser jøde­hat inn selv i barne­pro­gram­mer. Det er ikke van­lig poli­tisk hat, det er av det myto­mane sla­get der jøder utsty­res med haler og er Satan."

Vi får bare håpe at det er Petter Stordalens skattepenger som kastes bort på de palestinske selvstyremyndighetene!

Les hele: Tormod Strands reportasje om jødehat blant palestinere

Tuesday, March 27, 2012

PR-bransjen for de som vil tjene gode penger

Stortingspresident Dag Terje Andersen (Ap) synes det er bra at toppolitikere går inn og ut av næringslivet. Han liker imidlertid ikke at stadig flere går til PR-bransjen, kan vi lese hos Nrk.

Vel, herr stortingspresident - det gjelder å se sammenhenger. Her er en liten påminnelse som kanskje kan hjelpe deg litt på veg: Statsminister Jens Stoltenberg bruker en milliard kroner i året på PR og «informasjon» i staten.
Er det rart at mange velger å gå dit hvor de vet at skattepengene flyter fritt?

Wednesday, January 5, 2011

Fikk noen dårlig samvittighet hos Skatt Øst?

I 15 år har Hans Norum slåss mot en ligning som førte ham til konkurs og uførhet. Nå har han vunnet det første store slaget. Skatt Øst har slettet all gjeld.

Les mer her: Statens Ofre

Thursday, December 16, 2010

Skatten vår betaler vi naturligvis med glede

Det er vi forpliktet til å si - at vi betaler skatten vår med glede. I hvert fall hvis du vil være politisk korrekt.

Jeg er ikke politisk korrekt - jeg betaler min skatt med glede kun til en viss grad. Men det gir meg mer og mer avsmak når vi hører om sløsing med våre skattepenger, slik vi ble fortalt i dagens utgave av Dagsrevyen.

Striden rundt flytting av vikingskipene har vært et pengesluk i tolv år.

Diskusjonen om vikingskipene skal flyttes har kosta minst 23 millioner offentlige kroner, viser NRKs beregninger. Fortsatt er ingenting avgjort.


Og nå har forsyne meg statsråd Tora Aasland (SV) bestilt enda en rapport!

Det er til å spy av!

Les mer på Nrks hjemmeside

Sunday, February 7, 2010

Du betaler naturligvis skatten din med glede?

Jeg tar som en selvfølge at du er politisk korrekt og sier at du betaler skatten din med glede - ikke sant? Vel, her er et eksempel på hva skattepengene dine brukes til:

I perioden 2008 til 2010 vil statsansatte få hele 723 millioner kroner i ventelønn.
Den rødgrønne regjeringen vil i år utbetale ventelønn til ansatte i statlige selskaper på 230 millioner kroner, mens regjeringen for 2010 har budsjettert med ventelønn på 210 millioner kroner, skriver VG tirsdag.

....over 100 ansatte i Norges Bank har mottatt ventelønn og førtidspensjon siden 2001, da de mistet jobben. Over 100 tidligere ansatte har fått millioner i lønn uten at de jobbet. Prislappen har årlig vært på mellom 85 og 90 millioner kroner.


Snart skal vi levere ny selvangivelse. Husk for all del å oppgi mest mulig slik at staten får mye av pengene dine som de kan sløse vekk!

Tuesday, November 17, 2009

Har Skatteetaten ødelagt ditt liv?

Er du en av dem som har fått ditt firma, økonomi, helse og kan hende ekteskap ødelagt på grunn av problemer med Skatteetaten? Da ønsker vi å høre fra deg.

Vi vet at urovekkende mange har fått sine liv formørket av Skatteetaten. De fleste gir opp og lider i stillhet - vi leser ikke om dem i avisene.

Det ønsker vï å gjøre noe med. Vi ønsker å publisere historiene.

Send oss en email. Vi må kjenne din identitet. Men skriver vi historien din og du ønsker å forbli anonym, kan vi anonymisere deg når vi skriver.

En voksende forakt for staten og skatteetaten

Folk raser mot Skateetaten, og i særdeleshet mot Skatt Øst. Kommentarfeltet hos e24 viser en voksende forakt for staten. Det burde uroe Arbeiderpartiet.

I går skrev e24 om Arne Hjeltnes som vant skattesaken mot Skat Øst etter seks år i retten. Kommentarene fra leserne viser det vi allerede visste: Skatteetaten undergraver folks tillit til systemet.

Det norske folk er ikke motstandere av å betale skatt. De vet meget godt at samfunnet trenger skattepenger og de er villig til å bidra. Det er inkompetansen hos skatteetaten, urettferdighetene i systemet, samt følelsen av forfølgelse og å stange hodet mot veggen som opprører folk. Den absolutt verste man kan skylde penger, er nettopp staten - og kun de ressurssterke klarer å forsvare seg.

Her er et lite utdrag av det leserne skriver hos e24:

- Har opplevd liknende fra Skatteetaten de siste 4 år. Jobber både i Norge og utlandet og får forskjellig svar og behandling hvert eneste år hva gjelder skatt. Man ber om råd - de kan ikke reglene. De rådene man får er tydeligvis gale - de behandler deg på helt annen måte. De tar alt til sin fordel og gjør ikke engang et forsøk på å gi deg en rettferdig skatt. Ved klage tok det over ETT ÅR før skatteetaten svarte, og ved svar om at man hadde rettet på likningen har det tatt over 6måneder å få korrekt likning... Men pengene skal de ha inn ila 2 uker. Klager man sitter gjerne de samme i likningsnemda - spesielt i utenlandssaker. Snakk om bukk og havresekk. Man føler virkleig at man står maktesløs når skatteetten har bestemt seg. Bruk heller tid på å hjelpe de som ber om råd å fylle ut selvangivelsen RIKTIG!

- Til Svein Kristiansen.
Nå bør du ta et tak og rydde opp i galskapen. De vanvittige omstruktureringene du og Bjarne har gjort de siste 15 år har skremt all kompetanse ut av etaten.
Tilbake sitter 3 klasses saksbehandlere som ingen andre vil ha, og styrer skatten etter "rutiner" som de selv ikke forstår.

Hilsen tidligere Likningssjef (med 17 år fartstid i skatteetaten, og 8 år som revisor.)


- Man kan undres på hvor mange millioner/arder skattevesnet snyter befolkningen for. Jeg kjenner nesten ingen som ikke har hatt en uenighet med disse myndighetene. Jeg kjenner nesten like mange som må gi opp som følge av kostnadene en slik kamp innebærer. Dette er et absolutt demokratisk problem. Selv har jeg brukt 7 år på å vinne pengene mine tilbake. Blir jeg 70 år, har altså Skatt øst brukt 10 % av livet mitt på å prøve å stjele mine penger... Rettighetene må reverseres. Penga først når skatteetaen har vunnet!

- Kafka Prosess. Enig i at her er det bukken og havresekken. Hva med menigmann som neppe hadde vært i økonomisk stand til å hevde sin rett. Det er ikke en rettstat verdig, og det bør bekymre mange!

- DU HAR HELT RETT HJELTNES

JEG HAR VÆRT UTSATT FOR NOE LIGNENDE . DET KOSTET MEG EN SKILSMISSE OG MYE KOSTNADER OG TAPTE ÅR SELV OM JEG SOM REVISOR OG ØKONOM MED 30 ÅRS ERFARING GJORDE HELE JOBBEN SELV . FYLKESSKATTEKONTORENE - LIGNINGSMYNDIGHETENE HAR JEG IKKE TILTRO TIL LENGER . HAR DREVET TIDLIGERE 30 ÅR SOM REVISOR .
DET SYSTEMET VI HAR I DAG ER OGSÅ SÅ SOVJETISK SOM DET BARE KAN VÆRE .
EN VET IKKE HVEM SOM BEHANDLER SAKEN OG DET TAR ÅR OG DAG FØR ENKLE SPØRSMÅL LØSES .
NEI , IKKE LENGER TILTRO TIL SKATTEETATEN DESSVERRE .

REIDAR JOHNSEN
SIVILØKONOM OG REVISOR


Les alle kommentarene fra leserne her: Arne Hjeltnes vant etter seks år i retten

Monday, November 16, 2009

Terroristene hos Skatt Øst

Vi gleder oss stort hver gang noen vinner en skattesak mot Skatt Øst. Etter seks år og to runder i retten, har Arne Hjeltnes vunnet over staten ved Skatt Øst i en skattesak, skriver e24.

Man kan lure på hva slags klientell det er som jobber hos Skatt Øst, om de er komplett udugelige eller om de har sett det som sin oppgave å ta flest mulig skatteytere - som tross alt er de som betaler lønningene deres.

Tidligere har vi skrevet om Hans Norum, som ble skjønnslignet til trygd og uførhet. Vi gadd vite hvor mange andre som også har blitt terrorisert og knekt av Skatt Øst. De fleste har nemlig ikke ressurser til å leie dyre skatteadvokater, slik Arne Hjeltnes gjorde.

- Hadde jeg ikke hatt de ressursene jeg har, hadde jeg ikke hatt mulighet til å kjøre saken frem. Jeg har lagt ut flere hundre tusen kroner i advokatutgifter, og jeg måtte betale inn den omstridte skatten. Det er et problem for mange, sier Hjeltnes.

- Jeg synes ligningsmyndighetene har vært vrange og vanskelige. De hadde en dårlig sak, men trodde sikkert de skulle slå meg på utholdenhet, sier Hjeltnes.

Det vitner om at Skatt Øst ikke bryr seg om rettferdig behandling av mennesker. Skatt Øst ser det åpenbart som sin viktigste oppgave å drive inn mest mulig penger til statskassen - koste hva det koste vil!

Les også advokat Paul Rynning fortelle litt om problemet i det norske skatte- og ligningssystemet: Statens Ofre.

Thursday, July 30, 2009

Pinlig for kritikerne av Stein Erik Hagen




Kristin Halvorsen hevdet at Stein Erik Hagen stikker av fra regningen. Dagbladets altomfattende meningsmaskin, Marie Simonsen, ønsker Hagen dit pepper'n gror, og Dagsavisens Arne Strand mener Hagen mangler samfunnsmoral. De har fremstilt Stein Erik Hagen som en person som er uvillig til å betale skatt, mens faktum er at Hagen og hans famile de tre siste årene har betalt ikke mindre enn 2 milliarder, tohundrede og trettifem millioner kroner i skatt!

Om lag 50 millioner skattekroner går hvert år med til å holde liv i Arne Strands avis, Dagsavisen. Uten pressestøtten hadde den blekka vært historie. Statslønnede Arne Strand bør heller bruke tid på å filosofere litt over moralen ved at ikke skattekronene våre brukes på en mer fornuftig måte!

Les hele leserbrevet fra Stein Erik Hagen her: Dagens Næringsliv

Sunday, July 26, 2009

SV er et skadelig parti for landet




Jeg har sagt det mange ganger før - SV er et parti som er til stor skade for Norge. I en artikkel i Finansavisen viser Trygve Hegnar også hvor farlig dette partiet er for landet.

...Lederen i Sosialistisk Ungdom (SU), Mali Steiro Tronsmoen, sier at «vi tilbyr oss å betale billetten ut av landet. Vi synes det er helt greit, og klarer oss uten den egoisme og sytekulturen Hagen har bidratt med.»

Finansminister Kristin Halvorsen er ikke på samme lave nivå, men hun er betenkelig nær. Hun sier at Stein Erik Hagen driver «milliardærutpressing» og hun hevder at «det Hagen ber om er nullskatt. Han vil være gratispassasjer i det norske samfunnet. Det er ikke akseptabelt.»

Hvis Halvorsen og hennes rådgivere har fulgt med i Finansavisen i sommer, vil hun ha fått med seg en endeløs rekke av investorer som tapte ufattelige beløp i det skrekkelige børsåret 2008, og det ubegripelige er at de fleste av dem, som også Hagen og hans familie, må betale formuesskatt helt uavhengig av alle tapene.

....Finansministerens uttalelse i går om at de rike får nullskatt hvis hun ikke beskatter formuene, er feil, og det er skrekkelig at hun tør si det. Eierne betaler faktisk 28 prosent av alt overskudd i bedriftene, og tar de ut det beskattede overskuddet som utbytte, blir det 28 prosent skatt av dette også, slik at skatten blir nesten 50 prosent....


Poenget er at familien Hagen må betale nesten 100 millioner kroner årlig (en form for husleie for å bo i Norge) uansett hvordan det går med formuen. Det orker ikke Stein Erik Hagen.

Må ta lån for å betale formueskatten




Kåre Valebrokk skrev en god artikkel i Aftenposten om Stein Erik Hagens utspill mot formueskatten. Valebrokk støtter Hagen.


Hvis jeg siterer en liten bit av Valebrokks artikkel, mon tro om det kanskje kan få noen til å forstå galskapen i det norske skattesystemet?

Her er det Valebrokk skrev:

Bedriftseierne, også eierne av tusenvis av norske småbedrifter, betaler 28 prosent av hver øre bedriften tjener. Deretter betaler de personlig nye 28 prosent for hver øre de tar ut i utbytte. Pluss formuesskatt. I et år som i 2008, hvor bedriftene silblør og utbytter bare er en fjern drøm, skal formuesskatten uansett betales. Jeg kjenner personer som belåner egne privatboliger for å skaffe penger til å betale den.

Stein Erik Hagen har rett




Stein Erik Hagen har rett, skriver Kåre Valebrokk i en glimrende artikkel i Aftenposten:

....Jeg husker Jonas Gahr Støre på Utøya (for øvrig etter at han selv hadde håvet inn 22 millioner i skattefritt aksjeutbytte), som hudflettet Hagen til stor jubel fra sine unge tilhengere.....

....Norge er det eneste land i Europa (bortsett fra Sveits, hvor formuesskatten er minimal, og Frankrike) som i dag opererer med formuesskatt. Og det er slett ikke, slik regjeringen ynder å gi inntrykk av, bare «rikingene» som sliter med den. Snarere tvert imot....

....Innslagspunktet er skarve 470000 kroner, hvilket vil si at det ikke er folk som Stein Erik Hagen, men tvert imot den økonomiske middelklasse som betaler brorparten av de 12 fattige milliardene formuesskatten innbringer statskassen. Hagen kunne vel saktens overlevd formuesskatten. Det betyr bare ikke at skatten er rettferdig eller fornuftig. Bedriftseierne, også eierne av tusenvis av norske småbedrifter, betaler 28 prosent av hver øre bedriften tjener. Deretter betaler de personlig nye 28 prosent for hver øre de tar ut i utbytte. Pluss formuesskatt. I et år som i 2008, hvor bedriftene silblør og utbytter bare er en fjern drøm, skal formuesskatten uansett betales. Jeg kjenner personer som belåner egne privatboliger for å skaffe penger til å betale den. Våre nordiske broderland har skjønt dette poenget og droppet skatten. I Norge har de rødgrønne skjerpet den, blant annet gjennom å fjerne den såkalte 80-prosentregelen samt rabatten for eiere av ikke-børsnoterte aksjer. Det er denne skatten Hagen vil vekk fra, et beløp som for Hagen-familien betyr 80–100 millioner i et år hvor familien på grunn av den internasjonale finanskrisen har tapt flere milliarder. Finnes der vett og forstand i slikt? Ikke i min bok....


Saturday, May 30, 2009

Skatt Øst har ødelagt mannens liv



Statsdyret slår til både her og der. Det meste kommer aldri frem i lyset. Men takket være Aftenposten får vi et innblikk i rovdyrets herjing med en mann i Råde i Østfold.

Hans Norum ble skjønnslignet til trygd og uførhet. Etter alt å dømme ble det gjort en grov feil på ligningskontoret i Råde for ligningsåret 1994. Feilen førte til at Norums inntekt ble urettmessig oppjustert år etter år.

Skattegjelden tok til slutt knekken både på yrkeslivet og helsen til Norum, etter at kemneren slo ham personlig konkurs. Han har kjempet mot den urettmessige ligningen i alle år, men ligningsetaten var ikke interessert å høre hans versjon. Personer som åpenbart var inhabile, avviste klagen og holdt tilbake viktig dokumentasjon til Norums fordel i en rettssak.

Siden dekket ligningskontoret seg bak foreldelse.


Les hele saken:
– Skatteetaten har ødelagt livet mitt

Friday, March 13, 2009

Du betaler vel skatten din med glede?




Norge satser årlig omkring 400 millioner kroner på å hjelpe Uganda. 65 av millionene går rett inn i det ugandiske statsbudsjettet.

Allikevel kom det ikke ett eneste negativt ord fra Norge da president Yoweri Museveni kjøpte ett av verdens mest eksklusive fly i privatjetklasssen, en Gulfstream, som han nylig har fått levert fra USA.

Flyet kostet Ugandas slunkne statskasse den nette sum av 48,2 millioner dollar (ca. 335 millioner kr.) Det er ikke langt unna den sum Stortinget har bevilget til Uganda for i år.


I en fersk stortingsmelding som utviklingsminister Erik Solheim stolt presenterte for en knapp måned siden, kan vi lese at «budsjettstøtten har bidratt til å prioritere innsatser som er viktige for de fattigste».

Du kan lese mer om galskapen her: aftenposten.no