Showing posts with label Pakistan. Show all posts
Showing posts with label Pakistan. Show all posts

Wednesday, October 10, 2012

Mer om det rasistiske Pakistan

Jeg var på ferie i Pakistan for noen år siden, men ville tilbake til Norge kun etter to uker. Slektningene mine i hjemlandet sendte meg på hudpleiesalong for at jeg skulle bli lysere i huden. «Du er egentlig hvit Isra, du må bare få det frem,» trøstet tanten min.

Det er  Isra Zariat som skriver dette i Aftenposten.

Litt uvant å høre slikt, ikke sant? Venstresideaktivister som Antirasistisk Senter - med økonomisk støtte fra både LO og staten - har jo tutet og gnålt om at det er nordmenn som er rasister. Har de noen gang nevnt at de største rasistene er for eksempel pakistanere?

Les hele: Snøhvitsyndromet

Les også: Så sant, så sant: ekstremt rasistisk

.... I flere år har HRS forfektet at det har blitt mer og mer rasisme i Norge – grunnet den økende ikke-vestlige befolkningen, eksemplifisert ved innvandringen fra Pakistan, der likeverd glimrer brutalt med sitt fravær, og der man anser at jo lysere i huden, dess vakrere er man......

Tuesday, October 2, 2012

Det rasistiske Pakistan

"...Mitt første møte med Pakistan var et voldsomt kultursjokk på så mange måter. Ikke minst den omfattende og systematiske rasismen gjorde et uslettelig inntrykk: Jo lysere i huden, dess vakrere (og mer verdifull) anses man for å være. Jeg husker ikke minst det måpende ansiktsuttrykket til en jente på den gang åtte år, vår medarbeider i Islamabad i dag, Rooshanie Ejaz: hun ble mobbet på skolen fordi hun var mørkere i huden enn gjennomsnittet av elevene. Rooshanie skulle på besøk til meg i Norge i 1994, og jeg fortalte jenta at hun var så vakker at nordmenn kom til å snu seg på gata etter henne. Derfor måpte hun. Hun trodde meg ikke. Men jeg fikk rett. Nordmenn spiste henne med øynene og kommenterte spontant hennes skjønne ytre. Rasismen har langt, langt bedre kår i ikke-vestlige land enn hos oss. Vi er ikke minst preget av en streng oppdragelse i likeverd – en mangelvare av dimensjoner i et land som Pakistan. Rooshanie beretter i dag om sine erfaringer med rasisme og undertrykking i Pakistan.
Når talspersoner som Abid Raja, Akhtar Chaudhry, Athar Ali, Khalid Mahmoud med flere, anklager Norge generelt og norske enkeltpersoner spesielt for rasisme, burde man sette foten kontant ned i protest. Selvsagt kjenner disse personene meget godt til rasismen i Pakistan, og undertrykkelsen i kastesystemet. Selvsagt kjenner de meget godt til at disse avskyelige holdningene er importert hit. I tillegg kjenner de vel så godt til synet på ikke-muslimer i egne rekker. Likevel har de turet frem i alle år med rasismekortet, slik eksempelvis Raja gjør det her under sitt personlige show på Litteraturhuset (gå til ca 7 minutter i videoen). Det er så uredelig som det kan bli. Fullstendig usmakelig. Men du verden så godt rasismekortet har fungert. Det lammer den kritiske fornuften, det hemmer reell problematikk å komme på bordet, og det raserer muligheten for å rydde opp i den mest omfattende rasismen vi har i Norge, den som trives så godt i ikke-vestlige miljø...."
 

Monday, September 3, 2012

Pakistan - et tilbakestående land

I forrige uke ble ei 11 år gammel kristen jente i Pakistan, som skal ha Downs syndrom, anklaget for blasfemi og fengslet. I samme uke ble forsvinningen av en 11 år gammel kristen gutt oppklart. Han ble funnet torturert og drept. 14.august feiret norskpakistanere Pakistans nasjonaldag. Hva feirer de egentlig?

.....14.august vaiet pakistanske flagg i Oslo da norskpakistanere feiret landets nasjonaldag. Hva er det å feire? Verdimessig er Pakistans en totalt degenerert stat som aldri skulle sett dagens lys. Det er dertil ingen lys i tunnelen, og var det noe som skulle fått norskpakistanere til å ta til gatene våre, må det være den uhyrlige menneskerettslige situasjonen i opprinnelseslandet. 

Les hele: 11-åring lemlestet og drept