"....- Barna kommer til å bli med henne. Det er sånn romfolket lever, avslutter Runar Henriksen Jørstad sentimentalt.
Han glemmer å nevne at ikke alle barna kommer til å bli med denne gangen, for to av ofrene for Mustata og hennes medskyldige er plassert i fosterhjem og lever på hemmelig adresse i Norge og Sverige, mens to andre barn er returnert til Romania hvor de får oppfølging av lokalt barnevern.
Men kanskje er de fire barna så heldige at de ikke får inn NRK der de befinner seg, slik at de i det minste slipper vissheten om at der finnes statsinstitusjoner som faktisk velger å vise sin overlegne humanisme ved å la en fullstendig ukritisk journalist bruke både sendeflaten og offentlighetens penger til å piske opp sympati og forståelse for deres dømte overgripere?"
NRK - de svakestes forsvarer?
NRKs reporter bedriver her det Pat Condell kaller liberal rasisme. Vi holder forskjellige folkeslag/nasjoner til forskjellige standarder.
- Arbeideren
Relatert artikkel: Hylland Eriksen har klaget Aftenposten inn for PFU
Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label rasisme. Show all posts
Showing posts with label rasisme. Show all posts
Tuesday, January 29, 2013
Wednesday, November 28, 2012
Hylland Eriksen og Rana snakker og tenker som islamistene i Egypt.
Det er en rasistisk handling når antropologer som Thomas Hylland Eriksen reklamerer og oppfordrer til bruk av hijab, skriver Lily Bandehy i en kronikk i Aftenposten.
....Hylland Eriksen later som han ikke forstår. Han snakker om det farverike hijab-fellesskap. Det observerer jeg i Oslo hver eneste dag, og det er virkelig variert. Men det har en fellesnevner: tildekking, som sier noe om synet på kropp, kvinnens kropp, og det stikker meget dypt. Det forandrer kjønnsroller, og selve estestikken i samfunnet. Offisielt kan man snakke om likestilling til man blir blå. Hvis hijaben sprer seg vil likestillling bli et tomt ord. Slik er det når den ene part benytter uniformering, og den andre består av atomiserte individer.
Ved å late som om denne dynamikken ikke eksisterer fungerer Hylland Eriksen og Rana som dens apologeter. Selv om begge utad påstår de forsvarer frie valg. Som må – i følge dem selv – innbefatte retten til uniformering. Vi vet nå hvem som betaler prisen.
Les hele artikkelen: Fra Tahrir til Oslo
Les mer om den såra og vonbråtne Hylland Eriksen her: Privilegienes pris
Bidrar NGO’er som Antirasistisk senter og forskere som Thomas Hylland Eriksen til problemet? Ja, mener Bandehy, for den brennmerker kritikk fra nordmenn og hyller oppløsningen av den nasjonale kulturen.
De driver med andre ord et eksperiment som muslimer får betale for. Nå sier ikke Bandehy at denne reaksjonen bare skyldes den priviligerte elitens sparking nedover og tildekking av problemer, hun er også klar over at det gjelder muslimers egen oppførsel. Men også her møtes myndigheters og eliters skjønnmaling og kollektiv tvangskultur i en fredning av problemene.
Det fører til mer raseri på grasrota.
Bandehy har fått kritikk for kronikken, og kulturredaktør Knut Olav Åmås har endog beklaget på Facebook at den slapp uredigert gjennom. Det tyder på at Åmås ikke forstår at de problemstillingene Bandehy reiser, er tvingende nødvendig å ta opp.
....Hylland Eriksen later som han ikke forstår. Han snakker om det farverike hijab-fellesskap. Det observerer jeg i Oslo hver eneste dag, og det er virkelig variert. Men det har en fellesnevner: tildekking, som sier noe om synet på kropp, kvinnens kropp, og det stikker meget dypt. Det forandrer kjønnsroller, og selve estestikken i samfunnet. Offisielt kan man snakke om likestilling til man blir blå. Hvis hijaben sprer seg vil likestillling bli et tomt ord. Slik er det når den ene part benytter uniformering, og den andre består av atomiserte individer.
Ved å late som om denne dynamikken ikke eksisterer fungerer Hylland Eriksen og Rana som dens apologeter. Selv om begge utad påstår de forsvarer frie valg. Som må – i følge dem selv – innbefatte retten til uniformering. Vi vet nå hvem som betaler prisen.
Les hele artikkelen: Fra Tahrir til Oslo
Les mer om den såra og vonbråtne Hylland Eriksen her: Privilegienes pris
Bidrar NGO’er som Antirasistisk senter og forskere som Thomas Hylland Eriksen til problemet? Ja, mener Bandehy, for den brennmerker kritikk fra nordmenn og hyller oppløsningen av den nasjonale kulturen.
De driver med andre ord et eksperiment som muslimer får betale for. Nå sier ikke Bandehy at denne reaksjonen bare skyldes den priviligerte elitens sparking nedover og tildekking av problemer, hun er også klar over at det gjelder muslimers egen oppførsel. Men også her møtes myndigheters og eliters skjønnmaling og kollektiv tvangskultur i en fredning av problemene.
Det fører til mer raseri på grasrota.
Bandehy har fått kritikk for kronikken, og kulturredaktør Knut Olav Åmås har endog beklaget på Facebook at den slapp uredigert gjennom. Det tyder på at Åmås ikke forstår at de problemstillingene Bandehy reiser, er tvingende nødvendig å ta opp.
Wednesday, October 10, 2012
Mer om det rasistiske Pakistan
Jeg var på ferie i Pakistan for noen år siden, men ville tilbake til Norge kun etter to uker. Slektningene mine i hjemlandet sendte meg på hudpleiesalong for at jeg skulle bli lysere i huden. «Du er egentlig hvit Isra, du må bare få det frem,» trøstet tanten min.
Det er Isra Zariat som skriver dette i Aftenposten.
Litt uvant å høre slikt, ikke sant? Venstresideaktivister som Antirasistisk Senter - med økonomisk støtte fra både LO og staten - har jo tutet og gnålt om at det er nordmenn som er rasister. Har de noen gang nevnt at de største rasistene er for eksempel pakistanere?
Les hele: Snøhvitsyndromet
Les også: Så sant, så sant: ekstremt rasistisk
.... I flere år har HRS forfektet at det har blitt mer og mer rasisme i Norge – grunnet den økende ikke-vestlige befolkningen, eksemplifisert ved innvandringen fra Pakistan, der likeverd glimrer brutalt med sitt fravær, og der man anser at jo lysere i huden, dess vakrere er man......
Det er Isra Zariat som skriver dette i Aftenposten.
Litt uvant å høre slikt, ikke sant? Venstresideaktivister som Antirasistisk Senter - med økonomisk støtte fra både LO og staten - har jo tutet og gnålt om at det er nordmenn som er rasister. Har de noen gang nevnt at de største rasistene er for eksempel pakistanere?
Les hele: Snøhvitsyndromet
Les også: Så sant, så sant: ekstremt rasistisk
.... I flere år har HRS forfektet at det har blitt mer og mer rasisme i Norge – grunnet den økende ikke-vestlige befolkningen, eksemplifisert ved innvandringen fra Pakistan, der likeverd glimrer brutalt med sitt fravær, og der man anser at jo lysere i huden, dess vakrere er man......
Tuesday, October 2, 2012
Det rasistiske Pakistan
"...Mitt første møte med Pakistan var et voldsomt kultursjokk på så mange måter. Ikke minst den omfattende og systematiske rasismen gjorde et uslettelig inntrykk: Jo lysere i huden, dess vakrere (og mer verdifull) anses man for å være. Jeg husker ikke minst det måpende ansiktsuttrykket til en jente på den gang åtte år, vår medarbeider i Islamabad i dag, Rooshanie Ejaz: hun ble mobbet på skolen fordi hun var mørkere i huden enn gjennomsnittet av elevene. Rooshanie skulle på besøk til meg i Norge i 1994, og jeg fortalte jenta at hun var så vakker at nordmenn kom til å snu seg på gata etter henne. Derfor måpte hun. Hun trodde meg ikke. Men jeg fikk rett. Nordmenn spiste henne med øynene og kommenterte spontant hennes skjønne ytre. Rasismen har langt, langt bedre kår i ikke-vestlige land enn hos oss. Vi er ikke minst preget av en streng oppdragelse i likeverd – en mangelvare av dimensjoner i et land som Pakistan. Rooshanie beretter i dag om sine erfaringer med rasisme og undertrykking i Pakistan.
Når talspersoner som Abid Raja, Akhtar Chaudhry, Athar Ali, Khalid Mahmoud med flere, anklager Norge generelt og norske enkeltpersoner spesielt for rasisme, burde man sette foten kontant ned i protest. Selvsagt kjenner disse personene meget godt til rasismen i Pakistan, og undertrykkelsen i kastesystemet. Selvsagt kjenner de meget godt til at disse avskyelige holdningene er importert hit. I tillegg kjenner de vel så godt til synet på ikke-muslimer i egne rekker. Likevel har de turet frem i alle år med rasismekortet, slik eksempelvis Raja gjør det her under sitt personlige show på Litteraturhuset (gå til ca 7 minutter i videoen). Det er så uredelig som det kan bli. Fullstendig usmakelig. Men du verden så godt rasismekortet har fungert. Det lammer den kritiske fornuften, det hemmer reell problematikk å komme på bordet, og det raserer muligheten for å rydde opp i den mest omfattende rasismen vi har i Norge, den som trives så godt i ikke-vestlige miljø...."
Les hele artikkelen: Så sant, så sant: ekstremt rasistisk
Friday, June 1, 2012
Hvite multikulturister foretrekker å omgås hvite
Der eksisterer en klar sammenhæng mellem høj uddannelse og ønsket om en lempelig udlændingepolitik. Det er målt og dokumenteret i en række undersøgelser. Der er med andre ord tale om, at de veluddannede gennemsnitligt har en højere præference for flere ikke-vestlige indvandrere til Danmark end danskere med kortere uddannelse
Den gyldne regel hedder som bekendt: Som I vil, at mennesker skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem. Således efter Lukasevangeliet. Også i andre kulturer findes reglen, f.eks. hos Konfutse: Det, som du ikke ønsker, at andre skal gøre mod dig; gør det ikke mod dem.
Lad os derfor se på, i hvor høj grad de politiske, kulturelle og økonomiske eliter lever efter denne gyldne regel. For når eliterne ønsker flere indvandrere, er det så fordi de gerne selv vil have nærkontakt med indvandrerne på uddannelserne, på arbejdet, i deres boligkvarterer eller i deres egne børns skoler? Er det det de ønsker?
Svaret er nej, for alle de nævnte steder lever eliterne efter helt andre spilleregler end dem, de sætter for den del af den danske befolkning, der ikke er begunstiget af at kunne vælge frit imellem uddannelse, arbejde osv. Eliterne foretrækker at omgås mennesker, der helt bogstaveligt ligner dem selv, mennesker af samme hudfarve som den, eliterne typisk selv har – nemlig hvid.
Jeg har døbt dem de liljehvide, fordi de selv er hvide, og meget tyder på, at det også er hvide mennesker, de foretrækker at omgås.
Subscribe to:
Posts (Atom)