Showing posts with label kultur. Show all posts
Showing posts with label kultur. Show all posts

Thursday, August 20, 2009

Vil en motreaksjon komme mot kultureliten?




Mange som har reagert mot underskriftslisten, organisert av Ap/Lo-mannen Arnfinn Bjerkestrand, mener at kultureliten hjelper Fremskrittspartiet.

Det får vi inderlig håpe, at en motreaksjon kommer. Spørsmålet er om det blir en tosidig motreaksjon - både større oppslutning om Fremskrittspartiet og en boikott av disse arrogante kunstnerne som åpenbart har lite til overs for Fremskrittspartiet og dets velgere.

Bloggeren covergaard sier han vil gjøre det:

-Beklager Åge Alexandersen, D.D.E. m.fl.; jeg har alltid vært en av deres trofaste supportere og aldri brydd meg om deres politiske oppfattning, men her blander dere kortene! Dere gjør det dere synes er riktig og stemmer hva dere vil, men når dere setter dere selv til dommere og overformyndere over min valgfrihet og mine meninger; så blir det heretter mindre penger i kassa fra min lommebok.

Det er interessant å se hvilke kunstnere som ikke står på
denne listen. Det er nesten en hån mot de virkelig store kunstnerne vi har her i landet å kalle dem som står på listen for ”elite”. Det morsomme er jo også at noen av dem, som ved sin signatur har uttykt forakt for Fremskrittspartiet og dets velgere, trolig har mange tilhengere og økonomiske supportere blant Frp-velgerne.

For eksempel Åge Aleksandersen og DDE. Men jeg vil tro DDE ble lurt med på listen for å gi listen et mer folkelig preg – et slags forsøk på å fjerne elitepreget.

Åge Aleksandersen, DDE og de aller fleste som har satt sine navn på denne listen er ikke blant mine favoritter, så de kommer ikke til å tape penger på meg. Jeg har vel noen gamle sanger av Åge Aleksandersen, men mistet i grunnen interessen for den mannen da språkforsker Georg Johannessen hadde analysert tekstene som Åge skriver, og plukket dem fra hverandre. Georg Johannesen mente at Åge, rent sosiologisk, er like interessant som apekatten Julius.

Vi må vel kunne si det samme om alle kunstnerne som figurerer på denne patetiske listen.

Wednesday, August 19, 2009

Kultureliten hjelper Fremskrittspartiet




–Vi er glad for at disse folkene setter vår politikk på dagsorden, slik at oppmerksomheten rettes mot det vi står for, sier Fremskrittspartiets kulturpolitiske talsmann Ulf Erik Knudsen i en kommentar til Aftenposten.

–Hvis de mener at politikken vår er umoralsk, må de ha ment at regjeringen til Bondevik også var umoralsk, for det vi foreslår ligger nær nivået fra dens budsjett, og jeg registrerte aldri noen slike utblåsninger den gang, sier Knudsen.

–Å si at vi vil svekke lokale budsjetter er skivebom. Vi vil tvert imot styrke det lokale kulturlivet, til korps og amatørteater og lignende. De må ha satt seg dårlig inn i våre forslag. Derimot er det enkelte kunstnere som lever høyt på offentlige overføringer som må skaffe mer av sin inntekt selv, eller kanskje må finne seg noe annet å gjøre. Dessuten vil vi kutte overføringene til Kulturrådet og enkelte andre. Jeg har inntrykk av at mange bak dette oppropet går mot hva de tror er vår politikk, mer enn hva den faktisk er.

–Tror du angrepene mot dere bunner i at dere er det minst politisk korrekte av alle partier?

–Jeg har registrert at i Norge er det politisk ukorrekt å si at kultur må være rettet mot et publikum som etterspør det som lages, sier Knudsen.