Showing posts with label Oslo tingrett. Show all posts
Showing posts with label Oslo tingrett. Show all posts

Thursday, May 31, 2012

Pinlig for Oslo tingrett

"...Fredag ble det kjent at retten hadde fattet vedtak om at noen av de sakkyndige kunne kringkastes, som Lars Gule, Øivind Strømmen og Matthias Gardell. De skal snakke om høyresiden, som de behandler og betrakter som politiske motstandere. Mens representanter for den samme høyresiden, som Ole Jørgen Anfindsen, Bruce Bawer og Peder Nøstvold Jensen ikke skulle kringkastes. Den ene part fikk altså full tilgang i mediene, mens den annen ble utestengt.
NRK snakket med Oslo tingrett igår som ikke kunne gi noen fullgod forklaring på forskjellsbehandlingen. Begge grupper er innkalt som sakkyndige av forsvaret.
Saken er pinlig, for retten og Oslo tingrett, og for journalistene som hyllet Lillevolden og sablet ned Nabintu Herland....."

Les hele: Trenger ikke vitne

Les også: Ekspertvitner med og uten hermetegn

Leserkommentarer:

Dette stinker
noe ordentlig.
Ser vi her de
første alvorlige tegn på at også domstolene blir politiserte, - og malt rødgrønne?
Hvor er egentlig
dette landet på vei?
-Øystein Hansen             

Etter først å ha hørt Emberland og nå hører Bjørgo, så kan man konkludere med at man går bort fra straffesaken mot Breivik. Nå er det politiske dimensjonen som gjelder for fulle mugger.  
-smokewater         

Har fulgt med på disse vitnene i dag. Det var ganske tamt og hadde lite med Breivik å gjøre. De var opptatt av hva fascisme er og ville visst klistre den merkelappen på ham. Veldig mye snakk om nazister og SS fra Emberland.
Som om vi trenger mer overtalelse for å gå med på at Breivik er en dårlig person. Det visste vi faktisk fra før.
-Dag_T                     

Er Norge på vei mot et orwellsk samfunn?

Et Norge på vei mot et orwellsk samfunn? 


Det er Hege Storhaug i Human Rights Service som lurer, etter at Oslo tingrett har valgt å sensurere vitner tilhørende den politiske høyresiden, mens vitnene som som har venstreorienterte synspunkter skal kunne kringkastes.


Oslo tingrett har besluttet at vitnemålene fra Øivind Strømmen, Lars Gule og Mattias Gardell i ABB-saken kan kringkastes, men ikke vitnemål fra Walid al-Kubaisi, Bruce Bawer eller Ole Jørgen Anfindsen. Det gis ingen begrunnelse for avgjørelsen, som minner om det samfunnet ABB ønsker seg: et totalitært samfunn der ytringer og tanker sensureres, skriver  Hege Storhaug.    
   
Ingen synes å forstå avgjørelsen - de fleste rister på hodet og synes Oslo tingrett rett og slett har foretatt en merkelig beslutning.


– Jeg stiller meg uforstående til at samfunnsdebattanter langt ute på venstresiden kan kringkastes, mens man nekter å vise vitner fra høyresiden, sier tidligere Frp-politiker Jan Simonsen til NRK.

– Det vil bare befeste det inntrykket mange på høyresiden har om at man blir boikottet, og at ytringsfriheten ikke gjelder for dem, slik at de ikke slipper til. Det understøtter jo det Anders Behring Breivik har pekt på, tilføyer SImonsen.