Showing posts with label terrorsaken. Show all posts
Showing posts with label terrorsaken. Show all posts

Thursday, June 21, 2012

Samfunnsforhold ute av kontroll i vårt land

Shabana Rehman Gaarder skriver i sin kommentar, Sint, ung mann, noe som det er verdt å tenke over:

Er det for smertefullt for Norge, å tenke at det er samfunnsforhold ute av kontroll i vårt eget land som også skapte Breivik?

Breivik har fått en time på å forklare seg etter sluttprosedyrene. Den timen vil igjen vise en mann uten anger, og som desperat forsøker å få sitt raseri til å passe inn i noe større enn ham selv. Det er hans utilregnelige tilregnelighet. Om det blir fengsel eller fengselsykehus på livstid, blir det et sted han ikke lenger kan rømme fra. Verken virtuelt eller i virkeligheten. Nasjonen ønsker å stue han vekk og slippe å se mer til ham. Men vi har ikke råd til å glemme at det også kan ha vært samfunnsforhold som skapte ham og ikke maktet å stoppe ham.

Thursday, May 31, 2012

Er Norge på vei mot et orwellsk samfunn?

Et Norge på vei mot et orwellsk samfunn? 


Det er Hege Storhaug i Human Rights Service som lurer, etter at Oslo tingrett har valgt å sensurere vitner tilhørende den politiske høyresiden, mens vitnene som som har venstreorienterte synspunkter skal kunne kringkastes.


Oslo tingrett har besluttet at vitnemålene fra Øivind Strømmen, Lars Gule og Mattias Gardell i ABB-saken kan kringkastes, men ikke vitnemål fra Walid al-Kubaisi, Bruce Bawer eller Ole Jørgen Anfindsen. Det gis ingen begrunnelse for avgjørelsen, som minner om det samfunnet ABB ønsker seg: et totalitært samfunn der ytringer og tanker sensureres, skriver  Hege Storhaug.    
   
Ingen synes å forstå avgjørelsen - de fleste rister på hodet og synes Oslo tingrett rett og slett har foretatt en merkelig beslutning.


– Jeg stiller meg uforstående til at samfunnsdebattanter langt ute på venstresiden kan kringkastes, mens man nekter å vise vitner fra høyresiden, sier tidligere Frp-politiker Jan Simonsen til NRK.

– Det vil bare befeste det inntrykket mange på høyresiden har om at man blir boikottet, og at ytringsfriheten ikke gjelder for dem, slik at de ikke slipper til. Det understøtter jo det Anders Behring Breivik har pekt på, tilføyer SImonsen.

Saturday, April 28, 2012

"Barn av regnbuen" er nå klistret til Breivik

Hver gang vi kommer til å høre "Barn av regnbuen" i radioen, hva tror dere folk flest  da kommer til å tenke på?

Breivik, naturligvis.

Den sangen er nå klistret til massemorderen. Det er mediene og de som arrangerte allsangen som har skylden.

Sunday, April 22, 2012

Udokumenterte påstander

- Mange deler tankene hans, men tar avstand fra handlingene, sier journalist Tor Bach om høyreekstremisme.

Abid Raja hevder at "mange etniske nordmenn mener det samme som Breivik".

Disse to er ikke de eneste som slenger ut slike udokumenterte påstander.

Når får vi vite hvor mange nordmenn det er som mener det samme som Breivik? Når får vi vite nøyaktig hvilke meninger disse "mange" deler med Breivik?

Det bygynner nemlig å bli temmelig kjedelig (og uinteressant)  med all den synsingen som pågår i media.

Wednesday, April 18, 2012

Breivik legger skylden for massemordet på pressen

Kl. 14:18

Bejer Engh spør tiltalte om han fortsatt hadde troen på demokratiet da han kom hjem fra Liberia og London, etter den angivelige inntredenen i Knights Templar-nettverket.
- Jeg hadde jo troen på det, men mistet dessverre den etterhvert. Spesielt etter at pressen her hjemme underslo muslimsk uro og opprør flere steder i Europa på denne tiden, sier tiltalte.
- Hvis ikke norsk presse hadde fortsatt den kampanjejournalistikken de drev med, så hadde nok 22. juli aldri skjedd, repliserer Breivik.

Massemorderen er blitt en pengemaskin

Ole Gjems-Onstad, professor i skatterett ved Handelshøyskolen BI, har skrevet en glimrende kronikk i Dagens Næringsliv om galskapen i og rundt rettsaken mot massemorderen Anders Behring Breivik.

Massemorderen er blitt en pengemaskin for løssalgsaviser, politi (overtid) og en hær av advokater. Snart kommer kassaapparatene til forfattere, forlag, teatre og filmprodusenter. Mange har felles interesser med ungdomsslakteren: Aldri glemme hans myrderier....

....Politiet, som sviktet fatalt 22. juli, bruker uvirkelige ressurser på å beskytte massemorderen. Han eskorteres til rettsmøter som om han skulle være sine drømmers konge. Tusenvis forsinkes til jobb fordi kryss sperres av når morderen skal passere. Den 22. juli døde ungdom fordi politiet først skulle sikre seg selv. Nå kan de ikke bruke nok krefter for å beskytte seriemorderen. Monsteret skal ikke kastes til hundene, men hans selvforskyldte risiko har tydeligvis krav på uendelig mye mer ressursbruk enn for eksempel potensielle voldtektsofre....

....Saken er uten formildende omstendigheter. Ingen meninger rettferdiggjør henrettelser av uskyldig ungdom. For Norges strengeste straff er to av de iskalde drapene tilstrekkelig....

....Hæren av bistandsadvokater er et ukontrollert hull i skattebetalernes midler. Ap-ledelsens dårlige samvittighet kan ha bidratt til de hundrevis med fakturerende advokater. I ettertid må reglene tas opp...

Les hele kronikken: Rettssak uten grenser

Tuesday, April 17, 2012

Nrk med latterlige sannhetsvitner

"NRK radios nyhetssending ønsket idag å demonstrere at beskyldningen om skjev dekning er helt absurd. De hadde derfor invitert følgende tre sannhetsvitner:

a) En talsmann fra svenske Expo, en organisasjon kjent for nær kontakt med voldelige, venstrerevolusjonære bevegelser og hvis grunnlegger var åpen på at han selv "mishandlet" sine politiske motstandere, og ønsker at Vesten skal "gå under i blod og lidelse".

b) Norges mest kjente terrorbombemann (pre-Breivik), kjent for sin apologi for Marx og Mullah Krekar.

c) En dansk ytre-venstre blogger, kjent for å angripe sine politiske motstandere med skadedyremetaforikk i ord og manipulerte bilder(!), samt henge ut deres barn med navn.

Disse kunne selvsagt alle villig bekrefte NRKs tese, klippet fra Heksehammeren: Du kan kjenne en heks på at han benekter å være heks. Altså, i NRKs utgave: når noen benekter beskyldningen at de støtter Brevik, så betyr det at de egentlig gjør det.

Svenske Expo og vold

uriasposten

Så da vet vi alle: NRK er aldeles nøytral og upartisk i sin dekning.
Not."
-Saude


(Leserkommentar til artikkelen Ytre venstre rapporterer om indre og ytre høyre )

Les også: Tvilsomme "eksperter" som ofte brukes i media

Arbeiderpartiet sitter fast i reve-saksa

Med den nye rapporten om at Breivik er strafferettslig tilregnelig, gjør at Oslo Tingrett ikke kan begrense Breiviks forklaring om motivet for 22/7. Loven sier at Breivik har rett til å forklare seg om det han selv synes vil ha formildende omstendigheter, til hans egen fordel.


Da kommer han til å gå løs på APs politikk om innvandring, islamisering, avkristning av Norge og mediasensur osv. Dersom Breiviks politiske forklaring i retten kan sannsynnliggjøres, at hans meninger har flertall i befolkningen, da må AP selv ta en del av skylden for 22/7, skriver Jan Skoland i et innlegg hos abc nyheter.


Kommentariatet, særlig Ap-politikeren Arne Strand i Dagsavisen og Harald Stanghelle i Aftenposten, vil naturligvis gjøre intense forsøk på brannslukking. Men å putte den ånden tilbake i flasken vil ikke la seg gjøre.


En taktikk som allerede har vært brukt flittig og trolig vil intensiveres, er å plante et ubehag hos folk flest ved å dele meninger med massemorderen. Vi vet allerede at terroristen hater Arbeiderpartiet. Vil venstresiden prøve å påvirke folk til å innta motsatt mening?


Det vil neppe gå. Blogger og leserkommentarer overalt på nettet viser at flere og flere mener det samme som ABB; Arbeiderpartiet er ansvarlig for masseinnvandringen til Norge, noe som er i ferd med å ødelegge både den norske kulturen og mange kommuners økonomi. Oslo kommune må for eksempel bygge et nytt klasserom hver uke i 10 år for å få plass til alle nye elever som Arbeiderpartiet bringer til landet.


Det er viktig at terroristen får foklare seg slik at vi kan forstå, er det mange som har sagt. Det skal derfor bli interessant å høre hva terroristen sier i sin forklaring i retten. Mye tyder på at det hovedsaklig vil være Arbeiderpartiet som får gjennomgå - partiet sitter nok allerede i reve-saksa.

Monday, April 16, 2012

Venstresidens bruk av ekstremisten til egen propaganda

"....Jeg er også redd for de som vil gi rettssaken en politisk dimensjon. Behring Breivik er en politisk ekstremist som har hentet de viktigste ideene sine fra ytre høyre. Det er ikke tilfeldig at han frykter islam, kaller Arbeiderpartiet for forrædere, og hater de samme enkeltpersonene som mange andre sinte folk på ytre høyre hater. Men han har ingen med seg. To psykiatrirapporter har slått fast at han lider av en psykisk lidelse – de er bare ikke enige om hvilken.

Du må forstå innvandringsdebatten for å forstå Behring Breivik. Men du kan ikke bruke Behring Breivik for å forstå innvandringsdebatten. Selv om vi nordmenn ellers har ulike meninger, står vi i dette spørsmålet nesten alle på samme side: Den siden som vil løse de problemene vi måtte ha ved å snakke sammen, i stedet for å skyte på hverandre.

De som vil gjøre rettssaken politisk forstår ikke hvor splittende det vil være. De oppfyller Behring Breiviks drøm om å være en aktør i samfunnsdebatten, en som blir lyttet til, som setter agendaen...."

Les Bjørn Stærks artikkel: Sirkus Behring Breivik

Leserkommentar til artikkelen:

"Dette er en forholdvis god artikkel/blogg som forsøker å forklare litt om sirkuset som pågår. Jeg for min del ville tiet ihjel hele Breivik, men det jeg har oppdaget og som skremmer meg litt i dette sirkuset er hvordan venstresiden benytter en ekstremist til egen propaganda.

Det ble lov å demonisere innvandrer motstandere med ord som islamofober, innvandrer fiender, eller rasehatere etc. og jeg som er motstander av den innvandringspolitikken som er ført føler meg demonisert.

Det hjelper ikke at jeg sier at jeg er 100% mot vold, drap etc og kun for å frie ytringer, frie valg og at man gjør motstand via fredlige demostrasjoner og via politiske valg - jeg blir demonisert uansett fordi jeg kan kalles innvandringsfiendlig, eller Islamofob og innehar ikke ytringsansvar, samt at jeg sannsynligvis har mulige grener til rasehatende små grupper. At noen mener seg berettiget til å fremme slike beskyldninger gjør meg steike forbannet.

Jeg har ikke noe mot å gi en sort, en homo, en lesbisk, eller en muslim en klem? Det er ikke det innvandringsdebatten omhandler!!

Derfor er jeg skremt at at Breivik blir satt i bås med andre. Han står alene med sine drap, men han spiser sikkert brunost på skiven som Jens Stoltenberg og har kanskje blå bukser som noen i SVindler partiet, uten at disse personer ellers er like. Alle de jeg har nevnt tenker kanskje at det var en fin fin solskinnsdag i dag, uten at andre tanker må likestilles? Dette gjelder også i innvandringsdebatt . Den demoniseringen som AP/SV står i spissen for når tema blir tatt opp er svært skremmende og polariserende i det norske folk.

Det rareste av alt er at jeg har en imam som venn på facebook samtidig som jeg oppdager mer og mer siling av informasjon i Norge. Vi ser det via det faktum at vanlige og frie meninger i innlegg her og på andre forum blir slettet, hvor man i mange tilfeller kan sidestilles slettingen med ekstrem islamister som ikke tåler å bli sagt i mot, eller at menignsmotstandere IKKE skal få en talerstol.

Jeg sprer garantert ikke hat mot innvandrere selv om jeg er motstander av den politikken som medfører at vi har tatt så mange inn til vårt land. Jeg kan når som helst og uten oppfordring gi etthvert menneske på denne kloden en klem. Men jeg vil også påberope meg retten til å mene at Norge skal jobbe med å bevare de tradisjoner vi har bygget opp med likeverd mellom kjønn og våre frie ytringer og demokrati. At våre frie ytringer er i ferd med å demoniseres ser jeg på som ett stort tap. Jeg vil også ha den frihet til å si at den norske arv er våre landsmenn sin eiendel og at det ikke stå fritt til Jens Stoltenberg (AP) og Solheim i SV med millionlønninger fra staten skal ha løyve til fritt å gi bort vårt lands felles rikdom før bl.a. vår egen fattgdom er utryddet."
-Tom

ABB har fått god hjelp av bistandsadvokater og media

Sirkuset i Tinghuset er i gang, det kommenteres fra alle bauger og kanter fra såkalte eksperter. Ikke alt som sies og skrives holder vann, som for eksempel uttalelsen til bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen. Hun sier videoen terroristen laget var på barnehagenivå og at han ikke har oppnådd å få sitt budskap ut til offentligheten.

Hvis det er noe ABB virkelig har oppnådd, så er det nettopp å få sitt budskap ut til offentligheten. Det har han fått meget god hjelp til av bistandsadvokater og media.

Sunday, April 15, 2012

Massemorderen ABB fikk det slik han ønsket

(Bildet er fra forberedelsene utenfor Tinghuset i Oslo)

22/7-terroristen ønsket seg mest mulig medieoppmerksomhet. Det har han maktet å oppnå. Hele 800 journalister er akkreditert for å dekke rettsaken. Massemorderen må føle en intens glede og stolthet - slik kun en gal mann kan føle det etter å ha frarøvet 77 uskyldig mennesker livet.

Det skal sendes kontinuerlig hele dagen den første uken. Det går ikke an å skru på radio eller TV uten å bli møtt med prosessen. Man føler allerede en stigende kvalme både ved navnet og synet av mannen. Hvordan vil følelsen være etter å ha blitt tvangsforet med dette i ukevis? Kvantitet er ikke kvalitet. Burde mediene vært mer sparsomme?

Nrk og avisene har allerede begynt, og det kommer kun til å bli mer og mer om denne rettsaken i dagene og ukene som kommer.

Leserkommentar til artikkelen: Generalprøve

Jeg gikk utrolig lei av ABB ifjor... Leser sjelden i msm om dette. Men hjertet mitt blør for foreldre som har mistet sitt barn. Barn er en basis for livet. Hjertet mitt er derimot temmelig hardt overfor media og politikere. Å slå politisk mynt på massemord er skitten, kynisk "politikk". Mens de soler seg i sin egen glans. Det er egentlig ikke til å fatte. Men svært betegnende for tilstanden i deler av kongeriket.
-7grace