Når du har fått nok av Jagland, Gro Harlem-Brundtland og diverse Høyrefolks nesegruse beundring for EU som i dag fikk fredsprisen, les da heller kronikken Når en fredspris oppleves som en hån
Her er et lite utdrag:
...Å gi fredsprisen til noe som fortoner seg som et rendyrka
markedsliberalt prosjekt, som flytter makt nedenfra og opp, og fra
nasjonalstater til det overnasjonale EU, virker for noen av oss absurd.
For Thorbjørn Jagland er det logisk. Det er dette han har drømt om siden
han var en av dem som tapte folkeavstemninga i Norge i 1994.
Noen (som Jan Tore Sanner i Høyre) synes å mene at EU nettopp i disse
tider fortjener en fredspris, nærmest som en oppmuntring. Ja – en
oppmuntring til å gå videre langs den veien som Høyre i Norge allerede
applauderer. Det er også logisk.....
......Bidrar ikke framtredende EU-land til å forsyne det som måtte finnes av
krigsmakter, opprørsgrupper og andre krigførende med våpen av alle slag?
EU og EU-land står for 32 prosent av all våpeneksport i verden.
Protesterer EU? Nei, tvert imot; dette er en «vekstbransje». Ja, Norge
har masse svin på skauen, men Norge har ikke fått fredsprisen.....
......EU-landenes samla militærbudsjetter er tre ganger så høyt som Kinas. I
Lisboatrakteten pålegges landene militær opprustning. I EUs kuttkrav til
statsbudsjettet i Hellas var en eneste sektor unntatt – militærvesenet.
EU-land holder seg med atomvåpen. Prøver EU å gjøre noe med det?
Overhodet ikke.
Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label fredsprisen. Show all posts
Showing posts with label fredsprisen. Show all posts
Monday, December 10, 2012
Saturday, October 10, 2009
Hele Nobelkomiteen bør gå av
De fleste synes å være enig om at det er Jagland som står bak årets fredspristildeling. Det faktum at de øvrige medlemmene i komiteen åpenbart ikke hadde styrke og mot - kanskje endog forstand - til å sette foten ned, tilsier at hele nobelkomiteen bør skiftes ut!
Les: Jagland bør vurdere sin stilling
Les: Jagland bør vurdere sin stilling
Jagland gjorde Obama brydd
Når selv fredsprismottakeren, Barack Obama, indirekte sa at han syntes det var feil å gi ham prisen, da bør vel de fleste skjønne at årets frespris til Obama var hisides all fornuft. Amerikanske venner av meg - som er demokrater - ba meg forklare hvordan nobelkomiteen kan ha tenkt. Det eneste jeg kunne gjøre var å forklare Torbjørn Jagland.
De fleste mennesker prøver å være hyggelige - de tenker sitt og uttrykker seg forsiktig offentlig. Men som Phillip Houm en gang sa: Det er visse ting her i livet som må sies rått og brutalt uten forsøk på pyntelige omsvøp. Derfor bør det sies: Jagland er en person som ved hjelp av landets største parti har fått oppgaver som han intellektuelt ikke har vært akslet for. Mannen er nok ikke dum - selv om Gro Harlem Brundtland visstnok skal ha sagt nettopp det. Det er vel heller det at mannen har mange ideer som mentalt låser seg fast, og hans høye posisjoner har gitt ham en autoritet som har forblindet dem som kunne ha korrigert tankespinnet hans. Kretsen rundt Jagland synes å ha glemt det som min professor i psykologi gjentatte ganger prentet inn i hodene på oss studenter: Glem aldri at tøv er tøv, uansett hvem det kommer fra.
Det er vel nettopp det vi nå ser når Jan Egeland følger etter Jagland fra studio til studio og forsøker å intellektualisere den tøvete fredspristildelingen til Obama. Jagland og Egeland synes tildelingen var nesten genial - mottakeren selv, Obama, ser brydd ut og sier mer eller mindre rett ut at han ikke var riktig mottaker.
Flere sier nå at Jagland bør trekke seg som leder av nobelkomiteen.
– Det vil være stor politisk klokskap om Jagland etter en ny vurdering kommer fram til at han vil trekke seg for å unngå uheldige dobbeltroller, sier Jensen til Bergens Tidende.
Det Siv Jensen sannynligvis mener, er at Jagland ikke bør få flere anledninger til å dumme ut Norge og fredsprisen i fremtiden. Selv innen Arbeiderpartiet synes de å ha fått nok av Jagland, der også mener flere at han bør trekke seg.
Hva Jagland kan finne på som sjef for Europarådet er det ingen gitt å vite. Som EU-motstander håper jeg mannen med sine uttalelser river ned hele fundamentet slik at EU kollapser fullstendig. Eller kanskje han kan bygge et EU-hus? Det burde skremme vannet av de fleste innen EU. For som Ole Paus sa om det norske huset som statsminister Jagland forsøkte å bygge:
- I Jaglands hus går jeg ikke alene ned i kjelleren.
----------------------
CNNs Jonathan Mann, som hvert år intervjuer nobelprisvinneren i rådhuset i Oslo, latterliggjør Nobelkomiteen og dens avgjørelse.
– En svært liten gruppe progressive typer som kommer fra et halvsosialistisk land, sier Mann.
CNN latterliggjør Nobelkomiteen
----------------------
Nobelkomiteen har overrasket før, men årets tildeling er ikke bra - verken for Obama, for prisen eller for selve fredsformålet, skriver Financial Times i en skarp leder lørdag. Hvorfor har komiteen det så travelt med å tildele fredsprisen til Obama? spør lederskribenten.
- Svaret er at Nobelkomiteen er fanget i en umoden beundring av Obama som en gang kan ha blitt delt av mange, men som de fleste nå har lagt av seg.
Avisens leder ber Obama om ikke å ta imot prisen.
- Det er opp til ham å redde prisen fra seg selv ved å avstå fra den av hensyn til dem som er mer verdige enn ham, heter det.
Ber Obama om ikke å ta i mot prisen
De fleste mennesker prøver å være hyggelige - de tenker sitt og uttrykker seg forsiktig offentlig. Men som Phillip Houm en gang sa: Det er visse ting her i livet som må sies rått og brutalt uten forsøk på pyntelige omsvøp. Derfor bør det sies: Jagland er en person som ved hjelp av landets største parti har fått oppgaver som han intellektuelt ikke har vært akslet for. Mannen er nok ikke dum - selv om Gro Harlem Brundtland visstnok skal ha sagt nettopp det. Det er vel heller det at mannen har mange ideer som mentalt låser seg fast, og hans høye posisjoner har gitt ham en autoritet som har forblindet dem som kunne ha korrigert tankespinnet hans. Kretsen rundt Jagland synes å ha glemt det som min professor i psykologi gjentatte ganger prentet inn i hodene på oss studenter: Glem aldri at tøv er tøv, uansett hvem det kommer fra.
Det er vel nettopp det vi nå ser når Jan Egeland følger etter Jagland fra studio til studio og forsøker å intellektualisere den tøvete fredspristildelingen til Obama. Jagland og Egeland synes tildelingen var nesten genial - mottakeren selv, Obama, ser brydd ut og sier mer eller mindre rett ut at han ikke var riktig mottaker.
Flere sier nå at Jagland bør trekke seg som leder av nobelkomiteen.
– Det vil være stor politisk klokskap om Jagland etter en ny vurdering kommer fram til at han vil trekke seg for å unngå uheldige dobbeltroller, sier Jensen til Bergens Tidende.
Det Siv Jensen sannynligvis mener, er at Jagland ikke bør få flere anledninger til å dumme ut Norge og fredsprisen i fremtiden. Selv innen Arbeiderpartiet synes de å ha fått nok av Jagland, der også mener flere at han bør trekke seg.
Hva Jagland kan finne på som sjef for Europarådet er det ingen gitt å vite. Som EU-motstander håper jeg mannen med sine uttalelser river ned hele fundamentet slik at EU kollapser fullstendig. Eller kanskje han kan bygge et EU-hus? Det burde skremme vannet av de fleste innen EU. For som Ole Paus sa om det norske huset som statsminister Jagland forsøkte å bygge:
- I Jaglands hus går jeg ikke alene ned i kjelleren.
----------------------
CNNs Jonathan Mann, som hvert år intervjuer nobelprisvinneren i rådhuset i Oslo, latterliggjør Nobelkomiteen og dens avgjørelse.
– En svært liten gruppe progressive typer som kommer fra et halvsosialistisk land, sier Mann.
CNN latterliggjør Nobelkomiteen
----------------------
Nobelkomiteen har overrasket før, men årets tildeling er ikke bra - verken for Obama, for prisen eller for selve fredsformålet, skriver Financial Times i en skarp leder lørdag. Hvorfor har komiteen det så travelt med å tildele fredsprisen til Obama? spør lederskribenten.
- Svaret er at Nobelkomiteen er fanget i en umoden beundring av Obama som en gang kan ha blitt delt av mange, men som de fleste nå har lagt av seg.
Avisens leder ber Obama om ikke å ta imot prisen.
- Det er opp til ham å redde prisen fra seg selv ved å avstå fra den av hensyn til dem som er mer verdige enn ham, heter det.
Ber Obama om ikke å ta i mot prisen
Friday, October 9, 2009
Jan Egelands sludder
- Det er ikke naivt å gi ham prisen, fordi det er presedens for at man skal inspirere til handling. Det man ikke minst gjør her, er å sende et sterkt signal til disse sure grinebiterne som sitter på gjerdet rundt om i Europa, og for den del i en splittet amerikansk opinion, som sier at det Obama prøver å få til bare er masse store ord.
- Jeg har møtt Obama ved flere anledninger, og hadde blant annet en fantastisk samtale med ham da jeg var undergeneralsekretær i FN. Han ga meg personlig støtte for det arbeidet jeg gjorde i forhold til Darfur, og hadde en sjelden holdning blant amerikanseke politikere om at USA måtte hjelpe FN i å lykkes.
Jan Egeland til Aftenposten
Vi håper virkelig at Jan Egeland aldri må få plass i Nobelkomiteen. Maken til sludder som begrunnelse for å tildele Obama fredsprisen skal man lete lenge etter! Hvis Obamas ønske om fred i verden ikke stikker dypere enn at han må få en fredspris for kanskje å omsette drømmer og flotte taler til konkret handling, da er han ikke verdig fredsprisen.
Hva sier du til dette, Egeland: Kanskje fredsprisen neste år bør gis til despotene i Iran og Nord Korea for å inspirere til handling i fredsskapende retning?
Les også: Pyrrhos-seier for Fredsprisen
- Jeg har møtt Obama ved flere anledninger, og hadde blant annet en fantastisk samtale med ham da jeg var undergeneralsekretær i FN. Han ga meg personlig støtte for det arbeidet jeg gjorde i forhold til Darfur, og hadde en sjelden holdning blant amerikanseke politikere om at USA måtte hjelpe FN i å lykkes.
Jan Egeland til Aftenposten
Vi håper virkelig at Jan Egeland aldri må få plass i Nobelkomiteen. Maken til sludder som begrunnelse for å tildele Obama fredsprisen skal man lete lenge etter! Hvis Obamas ønske om fred i verden ikke stikker dypere enn at han må få en fredspris for kanskje å omsette drømmer og flotte taler til konkret handling, da er han ikke verdig fredsprisen.
Hva sier du til dette, Egeland: Kanskje fredsprisen neste år bør gis til despotene i Iran og Nord Korea for å inspirere til handling i fredsskapende retning?
Les også: Pyrrhos-seier for Fredsprisen
Så dummet Nobelkomiteen seg ut igjen
Å gi fredsprisen til en sittende president som strengt tatt ikke har oppnådd noe som helst, og som også er president for et land som er i krig, er så pinlig at ansvaret for utdeling av fredsprisen bør gis tilbake til Sverige. Kanskje de har litt mer vett og forstand der borte i øst.
....Det har ennå ikke gått helt opp for meg hva Obama får fredsprisen for. Kanskje er det for krigen i Afghanistan, eller rett og slett fordi Nobelkomiteens medlemmer synes det er stas å få hilse på den amerikanske presidenten, hvis han ikke synes det er for pinlig å motta prisen for noe han ikke har gjort, iallfall ikke ennå... Kanskje gjør han det aldri! Da må han pent komme og levere prisen tilbake!
....Som vanlig har Nobelkomiteen sikret seg ryggdekning. Selv om komiteens avgjørelse er strengt hemmelig og ikke en kjeft vet noe på forhånd, var som vanlig statsminister Jens Stoltenberg og hans partikollega i NUPI Jan Egeland utrolig raskt på pletten med en godt forberedt, grundig og utelukkende positiv kommentar til utdelingen.
kommentar.no
Dagbladet skriver:
Ellers er reaksjonene på pristildelingen svært delt verden over. I Norge har særlig opposisjonen uttalt seg skeptisk.
Det viser kun at vettet og forstanden sitter hos opposisjonen. Forøvrig har et stort flertall av leserne svart nei på Dagbladets spørsmål om det var riktig å gi fredsprisen til Obama.
....Det har ennå ikke gått helt opp for meg hva Obama får fredsprisen for. Kanskje er det for krigen i Afghanistan, eller rett og slett fordi Nobelkomiteens medlemmer synes det er stas å få hilse på den amerikanske presidenten, hvis han ikke synes det er for pinlig å motta prisen for noe han ikke har gjort, iallfall ikke ennå... Kanskje gjør han det aldri! Da må han pent komme og levere prisen tilbake!
....Som vanlig har Nobelkomiteen sikret seg ryggdekning. Selv om komiteens avgjørelse er strengt hemmelig og ikke en kjeft vet noe på forhånd, var som vanlig statsminister Jens Stoltenberg og hans partikollega i NUPI Jan Egeland utrolig raskt på pletten med en godt forberedt, grundig og utelukkende positiv kommentar til utdelingen.
kommentar.no
Dagbladet skriver:
Ellers er reaksjonene på pristildelingen svært delt verden over. I Norge har særlig opposisjonen uttalt seg skeptisk.
Det viser kun at vettet og forstanden sitter hos opposisjonen. Forøvrig har et stort flertall av leserne svart nei på Dagbladets spørsmål om det var riktig å gi fredsprisen til Obama.
Subscribe to:
Posts (Atom)