Arnt Folgerø:
"...Hovedproblemstillingen i artikkelen til Bernt Hagtvet i Dagens Næringsliv er om fascismen kommer tilbake som resultat av den uthulingen av det nasjonale demokratiet som EU-eliten mener er nødvendig for å berge euroen og EU. Hans politiske korrekthet hindrer ham i å svare et utvetydig nei, hans nei er et nei med forbehold. Fascismen tilhører en forgangen tid, og historien gjentar seg ikke. Det som i dag raserer livet til millioner av mennesker i EU, er globaliseringen, den frie bevegelsen av mennesker og kapital, som i vår del av verden har sin fremste politiske eksponent i EU. Det er altså den frie, grenseløse kapitalen og dens politiske garantister i Europa, den politiske venstresiden, som i dag er de viktigste hindringene for valg som går i en annen retning enn EU-systemets utviklingspiler. Det er den politiske venstresiden som lukker det ”åpne” historiske rommet med sine proklamasjoner om at vi kan ikke annet enn følge utviklingens gang, enten det er snakk om internasjonale kapitalbevegelser eller gigantiske folkeflyttinger som den politiske venstresiden i Vesten har lagt opp til med sin universelle rettighetspolitikk. Og det er høyrepopulistiske partier som i dagens Europa er demokratiets protagonister med sine krav om mer nasjonal råderett, mer lokalt og nasjonalt demokrati og frihet fra de økonomiske og politiske tvangstrøyene som blant annet EU og euroen pålegger folk og fe, ikke bare i EU, men også i EU’s avleggere, som Norge gjennom EØS-avtalen...."
Les hele artikkelen: Quo vadis Euro-Europa?
Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label EU. Show all posts
Showing posts with label EU. Show all posts
Sunday, December 30, 2012
Monday, December 10, 2012
Fredsprisen til EU er absurd
Når du har fått nok av Jagland, Gro Harlem-Brundtland og diverse Høyrefolks nesegruse beundring for EU som i dag fikk fredsprisen, les da heller kronikken Når en fredspris oppleves som en hån
Her er et lite utdrag:
...Å gi fredsprisen til noe som fortoner seg som et rendyrka markedsliberalt prosjekt, som flytter makt nedenfra og opp, og fra nasjonalstater til det overnasjonale EU, virker for noen av oss absurd. For Thorbjørn Jagland er det logisk. Det er dette han har drømt om siden han var en av dem som tapte folkeavstemninga i Norge i 1994.
Noen (som Jan Tore Sanner i Høyre) synes å mene at EU nettopp i disse tider fortjener en fredspris, nærmest som en oppmuntring. Ja – en oppmuntring til å gå videre langs den veien som Høyre i Norge allerede applauderer. Det er også logisk.....
......Bidrar ikke framtredende EU-land til å forsyne det som måtte finnes av krigsmakter, opprørsgrupper og andre krigførende med våpen av alle slag? EU og EU-land står for 32 prosent av all våpeneksport i verden. Protesterer EU? Nei, tvert imot; dette er en «vekstbransje». Ja, Norge har masse svin på skauen, men Norge har ikke fått fredsprisen.....
......EU-landenes samla militærbudsjetter er tre ganger så høyt som Kinas. I Lisboatrakteten pålegges landene militær opprustning. I EUs kuttkrav til statsbudsjettet i Hellas var en eneste sektor unntatt – militærvesenet. EU-land holder seg med atomvåpen. Prøver EU å gjøre noe med det? Overhodet ikke.
Her er et lite utdrag:
...Å gi fredsprisen til noe som fortoner seg som et rendyrka markedsliberalt prosjekt, som flytter makt nedenfra og opp, og fra nasjonalstater til det overnasjonale EU, virker for noen av oss absurd. For Thorbjørn Jagland er det logisk. Det er dette han har drømt om siden han var en av dem som tapte folkeavstemninga i Norge i 1994.
Noen (som Jan Tore Sanner i Høyre) synes å mene at EU nettopp i disse tider fortjener en fredspris, nærmest som en oppmuntring. Ja – en oppmuntring til å gå videre langs den veien som Høyre i Norge allerede applauderer. Det er også logisk.....
......Bidrar ikke framtredende EU-land til å forsyne det som måtte finnes av krigsmakter, opprørsgrupper og andre krigførende med våpen av alle slag? EU og EU-land står for 32 prosent av all våpeneksport i verden. Protesterer EU? Nei, tvert imot; dette er en «vekstbransje». Ja, Norge har masse svin på skauen, men Norge har ikke fått fredsprisen.....
......EU-landenes samla militærbudsjetter er tre ganger så høyt som Kinas. I Lisboatrakteten pålegges landene militær opprustning. I EUs kuttkrav til statsbudsjettet i Hellas var en eneste sektor unntatt – militærvesenet. EU-land holder seg med atomvåpen. Prøver EU å gjøre noe med det? Overhodet ikke.
Labels:
EU,
fredsprisen
Røykskyen fra Helmut Schmidt
Aftenposten har tilbragt en dag med Torbjørn Jagland - han, som i følge Aftenposten, "er vår mann i Europa".
Ett av Jaglands mange møter var med den tidligere kansleren i Tyskland, Helmut Schmidt. Den tidligere tyske kansleren er 93 år, sitter i rullestol, og røyker ustanselig.
- Jeg hadde ikke klart tre kvarter til, forteller Jagland etterpå.
- Vi forsøkte å få ham til å slutte, i samsvar med Europarådets røykekonvensjon, men det var ikke aktuelt, sier Frøysnes.
La det være sagt - det er langt fra noen fornøyelse for ikke-røykere å måtte sniffe inn tobbakkslukt. At Jagland og halehenget hans fant det ubehagelig, skjønner jeg godt. Det var begrunnelsen som fikk meg til å le, og som faktisk er ganske så avslørende: Vi forsøkte å få ham til å slutte, i samsvar med Europarådets røykekonvensjon.
Hadde de i det minste reagert og uttalt seg som mennesker og ikke som paragrafroboter, kunne sympatien kommet dem til del. De kunne vel fortalt den tyske, gamle mannen at røyklukt gjorde dem uvel, de fikk hodepine, de var allergiske. Neida, det de kunne komme opp med var Europarådets røykekonvensjon.
Akkja.
Med lov skal landet bygges, med paragrafer skal folk oppdras og holdes i sjakk. Slik tenkes det hos mange, selv om det sjelden eller aldri sies høyt.
Unntaket er Jagland og Aftenposten.Thorbjørn Jagland og Aftenposten har skrevet om at Grunnloven må endres slik at minoritetene kan bedre beskyttes mot “grums” i folket. Man vet ikke hva folk kan finne på. (Jada, les gjerne det avsnittet en gang til!)
Også røykskyen til Helmut Schmidt kan trolig karakteriseres som et slags utidig "grums". For EU består av land som er i samsvar med tidsånden. Det er de rene og de plettfrie, og for ikke å snakke om de lydige, som er de ønskverdige. Horder av mennesker jobber hver dag i EU-systemet for at EU skal komme nærmere og nærmere utopia. At mange samtidig mister friheten som selvstendige individ og land mister selvråderetten, er bare en uheldig bivirkning de må lære seg å leve med. Selve prosjektet, det fantastiske EU, går foran alt annet.
Så kanskje var det ikke bare lukt- og sanseorganene som smertet på grunn av Schmidts røyksky. Kanskje påførte røykosen også en smerte for regulerings- og formyndermentaliteten hos Jagland & co? Den gamle mannen ga tydeligvis blaffen i røykekonvensjonen. Det må ha gjort vondt langt inn i sjelen.
Og hva med hagl funnet i den selvskutte fasanen? Finnes det virkelig ikke en eller annen konvensjon mot forargelige kruttrester i fasan?
Hvis ikke, har de nok en viktig jobb å gjøre i Europa.
Vår mann i Europa
Ett av Jaglands mange møter var med den tidligere kansleren i Tyskland, Helmut Schmidt. Den tidligere tyske kansleren er 93 år, sitter i rullestol, og røyker ustanselig.
- Jeg hadde ikke klart tre kvarter til, forteller Jagland etterpå.
- Vi forsøkte å få ham til å slutte, i samsvar med Europarådets røykekonvensjon, men det var ikke aktuelt, sier Frøysnes.
La det være sagt - det er langt fra noen fornøyelse for ikke-røykere å måtte sniffe inn tobbakkslukt. At Jagland og halehenget hans fant det ubehagelig, skjønner jeg godt. Det var begrunnelsen som fikk meg til å le, og som faktisk er ganske så avslørende: Vi forsøkte å få ham til å slutte, i samsvar med Europarådets røykekonvensjon.
Hadde de i det minste reagert og uttalt seg som mennesker og ikke som paragrafroboter, kunne sympatien kommet dem til del. De kunne vel fortalt den tyske, gamle mannen at røyklukt gjorde dem uvel, de fikk hodepine, de var allergiske. Neida, det de kunne komme opp med var Europarådets røykekonvensjon.
Akkja.
Med lov skal landet bygges, med paragrafer skal folk oppdras og holdes i sjakk. Slik tenkes det hos mange, selv om det sjelden eller aldri sies høyt.
Unntaket er Jagland og Aftenposten.Thorbjørn Jagland og Aftenposten har skrevet om at Grunnloven må endres slik at minoritetene kan bedre beskyttes mot “grums” i folket. Man vet ikke hva folk kan finne på. (Jada, les gjerne det avsnittet en gang til!)
Også røykskyen til Helmut Schmidt kan trolig karakteriseres som et slags utidig "grums". For EU består av land som er i samsvar med tidsånden. Det er de rene og de plettfrie, og for ikke å snakke om de lydige, som er de ønskverdige. Horder av mennesker jobber hver dag i EU-systemet for at EU skal komme nærmere og nærmere utopia. At mange samtidig mister friheten som selvstendige individ og land mister selvråderetten, er bare en uheldig bivirkning de må lære seg å leve med. Selve prosjektet, det fantastiske EU, går foran alt annet.
Så kanskje var det ikke bare lukt- og sanseorganene som smertet på grunn av Schmidts røyksky. Kanskje påførte røykosen også en smerte for regulerings- og formyndermentaliteten hos Jagland & co? Den gamle mannen ga tydeligvis blaffen i røykekonvensjonen. Det må ha gjort vondt langt inn i sjelen.
Og hva med hagl funnet i den selvskutte fasanen? Finnes det virkelig ikke en eller annen konvensjon mot forargelige kruttrester i fasan?
Hvis ikke, har de nok en viktig jobb å gjøre i Europa.
Vår mann i Europa
Labels:
EU,
Jagland,
konvensjoner
Norge som nummer en i EU
Kommisjonspresident José Manuel Barroso pekte på at Norge på mange måter er integrert i EU allerede.
– Faktisk har kommisjonen gjort en sammenligning over implementeringene av EU-direktiver i ulike land. Norge var nummer en! Norge er på mange måter mer integrert i EU enn flere av de nåværende medlemslandene.
Jens Stoltenberg rødmet neppe da han hørte det. Han sto sikkert med rak rykk og stolt uttrykk i fjeset. Han representerte den flinkeste i klassen.
Vi andre sier: Han representerer de feige og foræderiske, de som overfører den norske selvstendigheten og selvråderetten til utlandet.
– Faktisk har kommisjonen gjort en sammenligning over implementeringene av EU-direktiver i ulike land. Norge var nummer en! Norge er på mange måter mer integrert i EU enn flere av de nåværende medlemslandene.
Jens Stoltenberg rødmet neppe da han hørte det. Han sto sikkert med rak rykk og stolt uttrykk i fjeset. Han representerte den flinkeste i klassen.
Vi andre sier: Han representerer de feige og foræderiske, de som overfører den norske selvstendigheten og selvråderetten til utlandet.
Sunday, November 4, 2012
The eurozone is now in a very dark place
Well, Mr Van Rompuy, when you first appeared here in what proved to be a rather expensive speech, I said you'd be the quiet assassin of nation state democracy.
And sure enough, in your dull and technocratic way, you've gone about your course.
But I have to say, you're even worse than I thought you were going to be. I thought it was just going to be a federal Europe - a federal union. But actually it appears with every statement you make that what you now want is the total subjugation of the states to completely undemocratic structures based in Brussels.
I misread the bailouts. I thought that when the bailouts happened - and I could see the panic around this chamber, people fearing the economic meltdown.
But you of course were calm through it all, because you saw the bailouts as your opportunity to take control. Just think how Ireland today is managed. Greece, for that matter. The sinister-sounding Troika [Commission-ECB-IMF] come in, 50 officials spend a few days in the country, investigate the situation and then tell puppet prime ministers what they may or may not do.
And I note great enthusiasm in this chamber for Spain to have a bailout. Lots of members here want Spain to accept the bailout so that they too are subjugated to this new order. Indeed in Italy, the appointee there, Mr Monti, is very keen for his own country to be bailed out, because, to quote him, he fears that parliamentary democracy could bring down the European Union.
So I think it's pretty clear that your next phase is for those who haven't been bailed out and may not need to be bailed out; you now want them to sign guarantees, budget guarantees, and to have the power to strike down national budgets after they have been through parliaments.
I have to say, I feel that the eurozone is now in a very dark place, economically, socially, politically, and I fear that the countries trapped inside it - in that prison - will be there for many years to come.
So it's odd against this backdrop that the Nobel Peace Prize has been awarded to the European Union. It's true that Germany hasn't invaded France since 1945, but I don't think there was any prospect of that happening, unless of course what you're all saying is that the Germans are inherently bad people.
No, the treath actually came from Russia, and we should be thanking NATO. And we should be thanking millions of American soldiers who served on European soil to maintain peace. Yet I don't hear a word of that because we loathe America and everything that it stands for.
No, this is now a divided, split Europe, with neo-Nazi politics on the rise, with violent demonstrations in the streets. And I frankly think that the award of that Nobel Prize devalues that whole organisation.
Well, it's not all bad news, because in Britain the opinion polls are clear that a clear majority of Brits now want to leave this Union, leaving David Cameron as piggy-in-the-middle, trying to pretend to be a Eurosceptic when he comes over here, going back home and claiming victories - but he's stuck. And I predict one thing: Big political change is coming in Britain because he's losing the support of millions of his own voters.
Labels:
EU
Tuesday, October 30, 2012
Torbjørn Jaglands fascisme
Sitat, Torbjørn Jagland: "...et faretruende mønster over hele kontinentet nå, ... nemlig at andre land, ikke bare Norge, vil gjøre krav på å styre selv."
Les Hans Rustads artikkel: Europeisk identitet – på tross av EU
....Jagland er ikke folkevalgt. Han er en typisk representant for de mennesker som føler seg kallet til å omdanne Europa, på tross av borgernes meninger. Når systemet knaker i sammenføyningene og bruker man de tarveligste argumenter – en gjenoppstått fascisme, for å svinge svøpen over befolkningen....
Les Hans Rustads artikkel: Europeisk identitet – på tross av EU
....Jagland er ikke folkevalgt. Han er en typisk representant for de mennesker som føler seg kallet til å omdanne Europa, på tross av borgernes meninger. Når systemet knaker i sammenføyningene og bruker man de tarveligste argumenter – en gjenoppstått fascisme, for å svinge svøpen over befolkningen....
Labels:
EU
Monday, October 22, 2012
Nej va tråkigt!
Totalt 14,4 millioner unge europeere mellom 15 og 29 år hadde enten ikke jobb, skoleplass eller andre opplæringstilbud i 2011, ifølge Eurostat.
Det er dramatiske tall som kan få tilsvarende dramatiske konsevenser - både økonomisk, politisk og sosialt, skriver Aftenposten.
Mon tro hva Anna Cecilia Malmström, Sveriges EU-kommisjonær, sier til det? Hvis dama i det hele tatt forstår det, da.
For hva gjør Sveriges EU-kommisjonær Cecilia Malmström og FNs spesialutsending for migrasjon, Peter Sutherland, idet arbeidsledigheten i EU runder 25 millioner mennesker? Jo, de skriver en kronikk hvor de formaner unionen om å legge til rette for ytterligere innvandring.
Ok. Når du har sluttet å le, fått tørket lattertårene og kommet deg på beina igjen, håper jeg du er enig i dette:
Takk og pris for at Norge står utenfor EU. Hele unionen synes jo å være representert av hjernetomme, overbetalte fjols som kjører hele Europa i grøfta!
Ikke sant?
Les: I sin egen verden
Det er dramatiske tall som kan få tilsvarende dramatiske konsevenser - både økonomisk, politisk og sosialt, skriver Aftenposten.
Mon tro hva Anna Cecilia Malmström, Sveriges EU-kommisjonær, sier til det? Hvis dama i det hele tatt forstår det, da.
For hva gjør Sveriges EU-kommisjonær Cecilia Malmström og FNs spesialutsending for migrasjon, Peter Sutherland, idet arbeidsledigheten i EU runder 25 millioner mennesker? Jo, de skriver en kronikk hvor de formaner unionen om å legge til rette for ytterligere innvandring.
Ok. Når du har sluttet å le, fått tørket lattertårene og kommet deg på beina igjen, håper jeg du er enig i dette:
Takk og pris for at Norge står utenfor EU. Hele unionen synes jo å være representert av hjernetomme, overbetalte fjols som kjører hele Europa i grøfta!
Ikke sant?
Les: I sin egen verden
Labels:
EU
Sunday, September 16, 2012
Hadde Thorbjørn Jagland hatt skamfølelse....
Bruce Bawer omtaler en av Thorbjørn Jaglands mange rapporter. Både rapporten og Jagland får hard medfart av Bawer:
Want to see just how far our lords and masters are willing to go in appeasing Islam?
....How can these people bring themselves to put their names to this disgraceful document? Do they fully understand where they’re taking us with this sort of thing? Do they not grasp that what they’ve produced here is a set of directives that has nothing whatsoever to do with combating intolerance but everything to do with adapting schools in the non-Muslim world to sharia norms?
...In short, a mischievous, mendacious piece of work – yet another thing for the reprehensible Thorbjørn Jagland to be ashamed of, were he capable of shame.
Les hele artikkelen skrevet av Bruce Bawer:
World Community Takes On ‘Islamophobia’
Les også denne artikkelen skrevet av Bruce Bawer:
Islamization of Europe: The Numbers Don’t Lie
"Few readers of this website will be unaware that over the last several years plenty of books, including my own While Europe Slept, have warned about the present and future effects of the rise of Islam in Europe. Some writers, notably Christopher Caldwell and Mark Steyn, have gone into considerable detail about the now widely recognized fact that the low birth rate among ethnic Europeans, the high birth rate among European Muslims, and the steady arrival of new Muslim immigrants on the continent will mean an increasingly Muslim Europe in the decades to come and, ultimately, a majority Muslim population in one country after another.....
.....On August 8, for example, Britain’s Daily Telegraph actually permitted into its pages an article reporting that “Britain and the rest of the European Union are ignoring a demographic time bomb: a recent rush into the EU by migrants, including millions of Muslims, will change the continent beyond recognition over the next two decades, and almost no policy-makers are talking about it.” "
For vår egen del vil vi legge til: Fortsatt er det mange som ler av Fjordman og kaller ham en ekstremistisk fantast!
Want to see just how far our lords and masters are willing to go in appeasing Islam?
....How can these people bring themselves to put their names to this disgraceful document? Do they fully understand where they’re taking us with this sort of thing? Do they not grasp that what they’ve produced here is a set of directives that has nothing whatsoever to do with combating intolerance but everything to do with adapting schools in the non-Muslim world to sharia norms?
...In short, a mischievous, mendacious piece of work – yet another thing for the reprehensible Thorbjørn Jagland to be ashamed of, were he capable of shame.
Les hele artikkelen skrevet av Bruce Bawer:
World Community Takes On ‘Islamophobia’
Les også denne artikkelen skrevet av Bruce Bawer:
Islamization of Europe: The Numbers Don’t Lie
"Few readers of this website will be unaware that over the last several years plenty of books, including my own While Europe Slept, have warned about the present and future effects of the rise of Islam in Europe. Some writers, notably Christopher Caldwell and Mark Steyn, have gone into considerable detail about the now widely recognized fact that the low birth rate among ethnic Europeans, the high birth rate among European Muslims, and the steady arrival of new Muslim immigrants on the continent will mean an increasingly Muslim Europe in the decades to come and, ultimately, a majority Muslim population in one country after another.....
.....On August 8, for example, Britain’s Daily Telegraph actually permitted into its pages an article reporting that “Britain and the rest of the European Union are ignoring a demographic time bomb: a recent rush into the EU by migrants, including millions of Muslims, will change the continent beyond recognition over the next two decades, and almost no policy-makers are talking about it.” "
For vår egen del vil vi legge til: Fortsatt er det mange som ler av Fjordman og kaller ham en ekstremistisk fantast!
Sunday, July 15, 2012
EU ønsker flere korrupte land i unionen
Norsk presse har vært opptatt av Ungarn som eksempel på et land som går “i feil retning”. Men vi hører svært lite om Romania, selv om Oslo i disse dager kjenner Romanias problemer på kroppen.
Romania preges av korrupsjon, økonomisk, kriminelt og politisk, som overgår langt det man finner i Ungarn. Det kan være vel verdt å ta med seg hva som skjer for å få med seg hva rumenere som kommer til Norge har med seg av bagasje. Kombinasjonen Schengen-avtale og innlemming av korrupte land som Romania betyr problemer for borgerne i velstånde Schengen-land. Hvorfor EU fortsetter å ville innlemme flere korrupte land, som feks. Montenegro, er ubegripelig.
Les hele: Hvorfor snakkes det ikke om Romania?
Romania preges av korrupsjon, økonomisk, kriminelt og politisk, som overgår langt det man finner i Ungarn. Det kan være vel verdt å ta med seg hva som skjer for å få med seg hva rumenere som kommer til Norge har med seg av bagasje. Kombinasjonen Schengen-avtale og innlemming av korrupte land som Romania betyr problemer for borgerne i velstånde Schengen-land. Hvorfor EU fortsetter å ville innlemme flere korrupte land, som feks. Montenegro, er ubegripelig.
Les hele: Hvorfor snakkes det ikke om Romania?
Labels:
EU,
korrupsjon
Slikt er naturligvis ikke viktig nok for regjeringen
De store endringene i Europa har konsekvenser for hverdagen også i Norge. NRK Sogn og Fjordane melder at politiet har fått en rekke meldinger, fremfor alt fra Nordfjord, om utlendinger som går på dørene og tigger om penger. Flere har meldt fra om at de har funnet tiggingen ubehagelig, skriver Document - Notis fra en av honningkrukkens periferier.
Leserkommentar hos Document:
Det er nok våre venner, romfolket, som har utvidet strategien. Men det er kanskje å ta for hardt i og si at de har utvidet strategien. De har i lengre tid gått rundt og ringt på dørene, og ser de en giktbrukken pensjonist, kommer foten i døra og romfolket inn. Penger og verdisaker får "vinger", og "Folk er folk" er fornøyd. Ja, ikke bare "Folk er folk", men mesteparten av nasjonen er fornøyd. Vi vil jo ha EØS, vil vi jo ha Schengen, ikke en politiker, ikke en avisleder setter spørsmålstegn ved disse ordningene og ønsker endringer. Og fra folket et det taust, og sier noe fra, kan man være viss på at at de slipper ikke til i mediene. Det åpne, kritiske demokratiet gjelder ikke i slike saker, der samfunnet har innført "unntakslover" for å begrense den demokratiske og kritiske debatt. Vi lever i ei utrolig tid, du tror det ikke før du ser det, men det krever åpne øyne.
-Suprafon
Dessverre er det nok slik at folk på bygdene og i byene ikke bør forvente at noe blir gjort. Statsministeren og hans statsråder har naturligvis langt viktigere saker å styre og stelle med enn at folk ikke lenger føler seg trygge i byer og på bygdene. Selv i sine egne hjem kan folk åpenbart ikke lenger slappe helt av.
Les også: Konsekvensen av åpne dører
Det er neppe noen norsk politiker som vil innrømme det, men la oss like godt slå det fast først som sist: De to tusen bulgarske og rumenske statsborgerne tilhørende romfolket som er kommet til Norge i år, er kommet for å bli. Landet har fått en ny gruppe permanente innbyggere, som bare vil fortsette å vokse.
Bakgrunnen for dette er dels juridisk og dels politisk, selv om den virkelige årsaken først og fremst er å finne i den konfliktskyheten som er karakteristisk for det norske sinnelaget.....
Leserkommentar hos Document:
Det er nok våre venner, romfolket, som har utvidet strategien. Men det er kanskje å ta for hardt i og si at de har utvidet strategien. De har i lengre tid gått rundt og ringt på dørene, og ser de en giktbrukken pensjonist, kommer foten i døra og romfolket inn. Penger og verdisaker får "vinger", og "Folk er folk" er fornøyd. Ja, ikke bare "Folk er folk", men mesteparten av nasjonen er fornøyd. Vi vil jo ha EØS, vil vi jo ha Schengen, ikke en politiker, ikke en avisleder setter spørsmålstegn ved disse ordningene og ønsker endringer. Og fra folket et det taust, og sier noe fra, kan man være viss på at at de slipper ikke til i mediene. Det åpne, kritiske demokratiet gjelder ikke i slike saker, der samfunnet har innført "unntakslover" for å begrense den demokratiske og kritiske debatt. Vi lever i ei utrolig tid, du tror det ikke før du ser det, men det krever åpne øyne.
-Suprafon
Dessverre er det nok slik at folk på bygdene og i byene ikke bør forvente at noe blir gjort. Statsministeren og hans statsråder har naturligvis langt viktigere saker å styre og stelle med enn at folk ikke lenger føler seg trygge i byer og på bygdene. Selv i sine egne hjem kan folk åpenbart ikke lenger slappe helt av.
Les også: Konsekvensen av åpne dører
Det er neppe noen norsk politiker som vil innrømme det, men la oss like godt slå det fast først som sist: De to tusen bulgarske og rumenske statsborgerne tilhørende romfolket som er kommet til Norge i år, er kommet for å bli. Landet har fått en ny gruppe permanente innbyggere, som bare vil fortsette å vokse.
Bakgrunnen for dette er dels juridisk og dels politisk, selv om den virkelige årsaken først og fremst er å finne i den konfliktskyheten som er karakteristisk for det norske sinnelaget.....
Friday, June 22, 2012
EU er frastøtende
Hver gang jeg hører denne sangen (3:10 ut i videoen) dukker EU opp i tankene.
Lytt til teksten og bytt ut ordene "mother" og "mama" med EU og du vil trolig, som meg, få frastøtende frysninger på ryggen!
Les også: EUs grå eminenser forbereder forbundsstat
.....Det virker altså som om EU-eliten vil bruke eurokrisen som brekkstang for hurtigst mulig realisering av sin drøm om en politisk koloss, med seg selv i rollene som Europas svar på Thomas Jefferson og George Washington. Med sine utsikter til massiv sosial uro skaper krisen kanskje den nødvendige frykt for konsekvensene av å si nei.
PM David Cameron about EU:
So what is wrong with what we’ve got? Put simply, for those of us outside the eurozone, far from there being too little Europe, there is too much of it. Too much cost; too much bureaucracy; too much meddling in issues that belong to nation states or civic society or individuals. Whole swathes of legislation covering social issues, working time and home affairs should, in my view, be scrapped.
(Replace "mother" and "Mamma" with EU)
mother
Mother, do you think they'll drop the bomb?
Mother, do you think they'll like this song?
Mother, do you think they'll try to break my balls?
Ooh ah,
Mother, should I build the wall?
Mother, should I run for presidence?
Mother, should I trust the government?
Mama, will they put me in the firing line?
Ooh ah,
Is it just a waste of time
Hush now baby, baby, don't you cry.
Mamma's gonna make all of your nightmares come true,
Mamma's gonna put all of her fears into you,
Mamma's gonna keep you right here, under her wing.
She won't let you fly, but she might let you sing,
Mamma's gonna keep baby cosy and warm.
Oooh babe, Oooh babe, Oooh babe,
Of course Mamma's gonna help build the wall.
Mama, do you think she's good enough, for me?
Mama, do you think she's dangerous, to me?
Mama, will she tear your little boy apart?
Ooh ah,
Mother, will she break my heart?
Hush now baby, baby, don't you cry.
Mamma's going to check out all your girlfriends for you,
Mamma won't let anyone dirty get through,
Mamma's gonna wait up until you get in.
Mamma will always find out where you've been,
Mamma's gonna keep baby healthy and clean.
Oooh babe, Oooh babe, Oooh babe,
You'll always be baby to me.
Mother, did it need to be so high?
Lytt til teksten og bytt ut ordene "mother" og "mama" med EU og du vil trolig, som meg, få frastøtende frysninger på ryggen!
Les også: EUs grå eminenser forbereder forbundsstat
.....Det virker altså som om EU-eliten vil bruke eurokrisen som brekkstang for hurtigst mulig realisering av sin drøm om en politisk koloss, med seg selv i rollene som Europas svar på Thomas Jefferson og George Washington. Med sine utsikter til massiv sosial uro skaper krisen kanskje den nødvendige frykt for konsekvensene av å si nei.
PM David Cameron about EU:
So what is wrong with what we’ve got? Put simply, for those of us outside the eurozone, far from there being too little Europe, there is too much of it. Too much cost; too much bureaucracy; too much meddling in issues that belong to nation states or civic society or individuals. Whole swathes of legislation covering social issues, working time and home affairs should, in my view, be scrapped.
(Replace "mother" and "Mamma" with EU)
mother
Mother, do you think they'll drop the bomb?
Mother, do you think they'll like this song?
Mother, do you think they'll try to break my balls?
Ooh ah,
Mother, should I build the wall?
Mother, should I run for presidence?
Mother, should I trust the government?
Mama, will they put me in the firing line?
Ooh ah,
Is it just a waste of time
Hush now baby, baby, don't you cry.
Mamma's gonna make all of your nightmares come true,
Mamma's gonna put all of her fears into you,
Mamma's gonna keep you right here, under her wing.
She won't let you fly, but she might let you sing,
Mamma's gonna keep baby cosy and warm.
Oooh babe, Oooh babe, Oooh babe,
Of course Mamma's gonna help build the wall.
Mama, do you think she's good enough, for me?
Mama, do you think she's dangerous, to me?
Mama, will she tear your little boy apart?
Ooh ah,
Mother, will she break my heart?
Hush now baby, baby, don't you cry.
Mamma's going to check out all your girlfriends for you,
Mamma won't let anyone dirty get through,
Mamma's gonna wait up until you get in.
Mamma will always find out where you've been,
Mamma's gonna keep baby healthy and clean.
Oooh babe, Oooh babe, Oooh babe,
You'll always be baby to me.
Mother, did it need to be so high?
Labels:
EU
Tuesday, May 8, 2012
Er det rart EU går nedenom og hjem?
EU-økonomien slik den fungerer i dag, legger vekt på inntektsfordeling i stedet for produksjon, fritid i stedet for arbeid, forbruk i stedet for investeringer, gjeld i stedet for sparing og sikkerhet i stedet for økonomisk satsing. EU foretrekker med andre ord sosialdemokrati i stedet for kapitalisme, mener Klaus. Han vil ha tilbake et Europa som er heterogent og med en blomstrende økonomi som skyldes diversitet, antikonformisme og en sunn konkurranse mellom landene.
I sin oppsiktsvekkende kritiske artikkel slår Klaus fast at den uheldige utviklingen i Europa har pågått i årevis uten at kritiske røster har latt seg høre før inntil et par år siden da gjeldskrisa i eurosonen manifesterte seg. Likevel har det vært en tilbøyelighet til å unnskylde krisa med at den er utslag av en global krise som Europa har importert. Men sannheten er at denne krisa er europeisk, skriver den tsjekkiske presidenten.
Les hele artikkelen: Tsjekkias president: styrk nasjonalstatene i EU
I sin oppsiktsvekkende kritiske artikkel slår Klaus fast at den uheldige utviklingen i Europa har pågått i årevis uten at kritiske røster har latt seg høre før inntil et par år siden da gjeldskrisa i eurosonen manifesterte seg. Likevel har det vært en tilbøyelighet til å unnskylde krisa med at den er utslag av en global krise som Europa har importert. Men sannheten er at denne krisa er europeisk, skriver den tsjekkiske presidenten.
Les hele artikkelen: Tsjekkias president: styrk nasjonalstatene i EU
Labels:
EU
Saturday, October 10, 2009
Jagland gjorde Obama brydd
Når selv fredsprismottakeren, Barack Obama, indirekte sa at han syntes det var feil å gi ham prisen, da bør vel de fleste skjønne at årets frespris til Obama var hisides all fornuft. Amerikanske venner av meg - som er demokrater - ba meg forklare hvordan nobelkomiteen kan ha tenkt. Det eneste jeg kunne gjøre var å forklare Torbjørn Jagland.
De fleste mennesker prøver å være hyggelige - de tenker sitt og uttrykker seg forsiktig offentlig. Men som Phillip Houm en gang sa: Det er visse ting her i livet som må sies rått og brutalt uten forsøk på pyntelige omsvøp. Derfor bør det sies: Jagland er en person som ved hjelp av landets største parti har fått oppgaver som han intellektuelt ikke har vært akslet for. Mannen er nok ikke dum - selv om Gro Harlem Brundtland visstnok skal ha sagt nettopp det. Det er vel heller det at mannen har mange ideer som mentalt låser seg fast, og hans høye posisjoner har gitt ham en autoritet som har forblindet dem som kunne ha korrigert tankespinnet hans. Kretsen rundt Jagland synes å ha glemt det som min professor i psykologi gjentatte ganger prentet inn i hodene på oss studenter: Glem aldri at tøv er tøv, uansett hvem det kommer fra.
Det er vel nettopp det vi nå ser når Jan Egeland følger etter Jagland fra studio til studio og forsøker å intellektualisere den tøvete fredspristildelingen til Obama. Jagland og Egeland synes tildelingen var nesten genial - mottakeren selv, Obama, ser brydd ut og sier mer eller mindre rett ut at han ikke var riktig mottaker.
Flere sier nå at Jagland bør trekke seg som leder av nobelkomiteen.
– Det vil være stor politisk klokskap om Jagland etter en ny vurdering kommer fram til at han vil trekke seg for å unngå uheldige dobbeltroller, sier Jensen til Bergens Tidende.
Det Siv Jensen sannynligvis mener, er at Jagland ikke bør få flere anledninger til å dumme ut Norge og fredsprisen i fremtiden. Selv innen Arbeiderpartiet synes de å ha fått nok av Jagland, der også mener flere at han bør trekke seg.
Hva Jagland kan finne på som sjef for Europarådet er det ingen gitt å vite. Som EU-motstander håper jeg mannen med sine uttalelser river ned hele fundamentet slik at EU kollapser fullstendig. Eller kanskje han kan bygge et EU-hus? Det burde skremme vannet av de fleste innen EU. For som Ole Paus sa om det norske huset som statsminister Jagland forsøkte å bygge:
- I Jaglands hus går jeg ikke alene ned i kjelleren.
----------------------
CNNs Jonathan Mann, som hvert år intervjuer nobelprisvinneren i rådhuset i Oslo, latterliggjør Nobelkomiteen og dens avgjørelse.
– En svært liten gruppe progressive typer som kommer fra et halvsosialistisk land, sier Mann.
CNN latterliggjør Nobelkomiteen
----------------------
Nobelkomiteen har overrasket før, men årets tildeling er ikke bra - verken for Obama, for prisen eller for selve fredsformålet, skriver Financial Times i en skarp leder lørdag. Hvorfor har komiteen det så travelt med å tildele fredsprisen til Obama? spør lederskribenten.
- Svaret er at Nobelkomiteen er fanget i en umoden beundring av Obama som en gang kan ha blitt delt av mange, men som de fleste nå har lagt av seg.
Avisens leder ber Obama om ikke å ta imot prisen.
- Det er opp til ham å redde prisen fra seg selv ved å avstå fra den av hensyn til dem som er mer verdige enn ham, heter det.
Ber Obama om ikke å ta i mot prisen
De fleste mennesker prøver å være hyggelige - de tenker sitt og uttrykker seg forsiktig offentlig. Men som Phillip Houm en gang sa: Det er visse ting her i livet som må sies rått og brutalt uten forsøk på pyntelige omsvøp. Derfor bør det sies: Jagland er en person som ved hjelp av landets største parti har fått oppgaver som han intellektuelt ikke har vært akslet for. Mannen er nok ikke dum - selv om Gro Harlem Brundtland visstnok skal ha sagt nettopp det. Det er vel heller det at mannen har mange ideer som mentalt låser seg fast, og hans høye posisjoner har gitt ham en autoritet som har forblindet dem som kunne ha korrigert tankespinnet hans. Kretsen rundt Jagland synes å ha glemt det som min professor i psykologi gjentatte ganger prentet inn i hodene på oss studenter: Glem aldri at tøv er tøv, uansett hvem det kommer fra.
Det er vel nettopp det vi nå ser når Jan Egeland følger etter Jagland fra studio til studio og forsøker å intellektualisere den tøvete fredspristildelingen til Obama. Jagland og Egeland synes tildelingen var nesten genial - mottakeren selv, Obama, ser brydd ut og sier mer eller mindre rett ut at han ikke var riktig mottaker.
Flere sier nå at Jagland bør trekke seg som leder av nobelkomiteen.
– Det vil være stor politisk klokskap om Jagland etter en ny vurdering kommer fram til at han vil trekke seg for å unngå uheldige dobbeltroller, sier Jensen til Bergens Tidende.
Det Siv Jensen sannynligvis mener, er at Jagland ikke bør få flere anledninger til å dumme ut Norge og fredsprisen i fremtiden. Selv innen Arbeiderpartiet synes de å ha fått nok av Jagland, der også mener flere at han bør trekke seg.
Hva Jagland kan finne på som sjef for Europarådet er det ingen gitt å vite. Som EU-motstander håper jeg mannen med sine uttalelser river ned hele fundamentet slik at EU kollapser fullstendig. Eller kanskje han kan bygge et EU-hus? Det burde skremme vannet av de fleste innen EU. For som Ole Paus sa om det norske huset som statsminister Jagland forsøkte å bygge:
- I Jaglands hus går jeg ikke alene ned i kjelleren.
----------------------
CNNs Jonathan Mann, som hvert år intervjuer nobelprisvinneren i rådhuset i Oslo, latterliggjør Nobelkomiteen og dens avgjørelse.
– En svært liten gruppe progressive typer som kommer fra et halvsosialistisk land, sier Mann.
CNN latterliggjør Nobelkomiteen
----------------------
Nobelkomiteen har overrasket før, men årets tildeling er ikke bra - verken for Obama, for prisen eller for selve fredsformålet, skriver Financial Times i en skarp leder lørdag. Hvorfor har komiteen det så travelt med å tildele fredsprisen til Obama? spør lederskribenten.
- Svaret er at Nobelkomiteen er fanget i en umoden beundring av Obama som en gang kan ha blitt delt av mange, men som de fleste nå har lagt av seg.
Avisens leder ber Obama om ikke å ta imot prisen.
- Det er opp til ham å redde prisen fra seg selv ved å avstå fra den av hensyn til dem som er mer verdige enn ham, heter det.
Ber Obama om ikke å ta i mot prisen
Subscribe to:
Posts (Atom)