"Da Tove Strand Gerhardsen møtte Frøland til debatt, førsøkte hun først å bestride hans syn. Men da det ikke førte frem, la hun seg på en annen linje: I alle hennes år ved Ullevål sykehus hadde hun aldri hørt at hijab hadde skapt de problemer Frøland påpekte og var redd for.
Hva skulle Frøland svare? Skulle han svart at hun enten gjør en dårlig jobb eller viser en utrolig forslagenhet? Ikke lett, noen av delene. Svaret, «jeg aner ikke hva du snakker om», er avvæpnende. Det kortslutter all diskusjon, for det er ikke noe å diskutere. Alt er i sin skjønneste orden.
Dette var borgerfruenes fremgangsmåte i det gamle Christiania på 1880-tallet, overfor syfilis og andre kjønnssykdommer. Den brutale sex-virkeligheten, bordellene, de prostituerte, sykdommene var det unevnelige. Man lot som ingenting.
Det er der vi er tilbake nå, i vår såkalt opplyste tid.
Vi har fått den samme bornerthet som for to århundrer siden. Så kort varte opplysningstiden."
Les hele: – Jeg aner ikke hva du snakker om!
Og her har Tove Strand og Andreas Hompland en kronikk hvor hun møter seg selv i døren:
Dagens norske samfunn er kulturelt mangfoldig og har en sekulær karakter. Da kan det ikke være en statlig oppgave å sette tros- og livssynssamfunn i en særstilling i forhold til andre frivillige sammenslutninger.
Derfor er vi prinsipielt uenig i at staten skal føre en aktivt støttende tros- og livssynspolitikk. Staten skal skille aktivt mellom religion og politikk og behandle troende og ikke-troende borgere likt. Den enkeltes tro og livssyn er i hovedsak et personlig anliggende, og staten skal hverken diskriminere eller favorisere livssyn gjennom lover og ordninger i vårt kulturelt mangfoldige og flerreligiøse samfunn.
Les hele: En nøytral, beskyttende tros- og livssynspolitikk
Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label hijab. Show all posts
Showing posts with label hijab. Show all posts
Tuesday, March 19, 2013
Wednesday, November 28, 2012
Hylland Eriksen og Rana snakker og tenker som islamistene i Egypt.
Det er en rasistisk handling når antropologer som Thomas Hylland Eriksen reklamerer og oppfordrer til bruk av hijab, skriver Lily Bandehy i en kronikk i Aftenposten.
....Hylland Eriksen later som han ikke forstår. Han snakker om det farverike hijab-fellesskap. Det observerer jeg i Oslo hver eneste dag, og det er virkelig variert. Men det har en fellesnevner: tildekking, som sier noe om synet på kropp, kvinnens kropp, og det stikker meget dypt. Det forandrer kjønnsroller, og selve estestikken i samfunnet. Offisielt kan man snakke om likestilling til man blir blå. Hvis hijaben sprer seg vil likestillling bli et tomt ord. Slik er det når den ene part benytter uniformering, og den andre består av atomiserte individer.
Ved å late som om denne dynamikken ikke eksisterer fungerer Hylland Eriksen og Rana som dens apologeter. Selv om begge utad påstår de forsvarer frie valg. Som må – i følge dem selv – innbefatte retten til uniformering. Vi vet nå hvem som betaler prisen.
Les hele artikkelen: Fra Tahrir til Oslo
Les mer om den såra og vonbråtne Hylland Eriksen her: Privilegienes pris
Bidrar NGO’er som Antirasistisk senter og forskere som Thomas Hylland Eriksen til problemet? Ja, mener Bandehy, for den brennmerker kritikk fra nordmenn og hyller oppløsningen av den nasjonale kulturen.
De driver med andre ord et eksperiment som muslimer får betale for. Nå sier ikke Bandehy at denne reaksjonen bare skyldes den priviligerte elitens sparking nedover og tildekking av problemer, hun er også klar over at det gjelder muslimers egen oppførsel. Men også her møtes myndigheters og eliters skjønnmaling og kollektiv tvangskultur i en fredning av problemene.
Det fører til mer raseri på grasrota.
Bandehy har fått kritikk for kronikken, og kulturredaktør Knut Olav Åmås har endog beklaget på Facebook at den slapp uredigert gjennom. Det tyder på at Åmås ikke forstår at de problemstillingene Bandehy reiser, er tvingende nødvendig å ta opp.
....Hylland Eriksen later som han ikke forstår. Han snakker om det farverike hijab-fellesskap. Det observerer jeg i Oslo hver eneste dag, og det er virkelig variert. Men det har en fellesnevner: tildekking, som sier noe om synet på kropp, kvinnens kropp, og det stikker meget dypt. Det forandrer kjønnsroller, og selve estestikken i samfunnet. Offisielt kan man snakke om likestilling til man blir blå. Hvis hijaben sprer seg vil likestillling bli et tomt ord. Slik er det når den ene part benytter uniformering, og den andre består av atomiserte individer.
Ved å late som om denne dynamikken ikke eksisterer fungerer Hylland Eriksen og Rana som dens apologeter. Selv om begge utad påstår de forsvarer frie valg. Som må – i følge dem selv – innbefatte retten til uniformering. Vi vet nå hvem som betaler prisen.
Les hele artikkelen: Fra Tahrir til Oslo
Les mer om den såra og vonbråtne Hylland Eriksen her: Privilegienes pris
Bidrar NGO’er som Antirasistisk senter og forskere som Thomas Hylland Eriksen til problemet? Ja, mener Bandehy, for den brennmerker kritikk fra nordmenn og hyller oppløsningen av den nasjonale kulturen.
De driver med andre ord et eksperiment som muslimer får betale for. Nå sier ikke Bandehy at denne reaksjonen bare skyldes den priviligerte elitens sparking nedover og tildekking av problemer, hun er også klar over at det gjelder muslimers egen oppførsel. Men også her møtes myndigheters og eliters skjønnmaling og kollektiv tvangskultur i en fredning av problemene.
Det fører til mer raseri på grasrota.
Bandehy har fått kritikk for kronikken, og kulturredaktør Knut Olav Åmås har endog beklaget på Facebook at den slapp uredigert gjennom. Det tyder på at Åmås ikke forstår at de problemstillingene Bandehy reiser, er tvingende nødvendig å ta opp.
Monday, September 3, 2012
Vi forlanger hijab på nyhetsoppleser i Nrk
"Egypt er i endring. Det samme er Norge. Hos oss skal kvinner nå kunne bruke hijab til soldatuniformen. Dette ble som kjent bestemt i forsvarsdepartementet uten politisk debatt, og debatten har heller ikke tatt av i media, for å si det slik. Folk generelt er trøtte av ”hele tiden” å måtte stå opp for frihetsverdiene? Utslitt av å bli overkjørt av eliten? Derfor vekker heller ikke Kiwi-hijaben debatt?
Om vi vitner en resignasjon eller ei, er ikke godt å si. Ei heller om det er en post 22.juli-effekt vi er vitne til, der islamkritikk er vanskeliggjort. Det man derimot kan konstatere er at hijab seiler i medvind, både i Norge og i den islamske verden, der siste nytt fra ”fronten” er at Brorskapet har gitt klarsignal for hijab i fjernsynsruta på nyhetsopplesere i statlige medier. Uansett hva man måtte mene om det tidligere autoritære egyptiske regimet under Mubarak, forstod Mubarak at hijab er islamismens spydspiss i det offentlige rommet. Nettopp derfor flagret kvinners hår i fjernsynsruta.
”Endelig har revolusjonen nådd egyptiske medier,” sier den første nyhetsoppleseren på statlig fjernsyn med hijab. Hun har jo for så vidt rett i at dette er en form for revolusjon. Og ikke alle revolusjoner er som kjent av det positive slaget. Mon tro når vi ser hijab på nyhetsoppleser i NRK?"
Sunday, May 31, 2009
Hijab på barn gjør meg rasende
Jeg bor i et område i Oslo hvor mange invandrere er bosatt. Det betyr med andre ord at jeg ikke bor i området der overklassesosialistene våre bor, nemlig beste vestkant i Oslo.
I dag har vi hatt varmt vær her i Oslo. De flese barn i området har naturligvis vært ute og lekt.
Blant lekende barn i lette sommerklær har jeg kunnet se invandrerjenter forskriftsmessig tildekket med fotside kjoler og hijab. Hvor varmt og ubehagelig det må ha vært for disse stakkars jentene, kan vi kun forestille oss.
At voksne kvinner velger å tildekke seg, får bli deres sak. Men at småjenter tvinges til å gjøre det samme, gjør meg rett og slett rasende!
Takk og pris for muslimer som Noman Mubashir, som sier: - La barn få være barn
Tuesday, March 3, 2009
Arbeiderpartiet og kvinnebevegelsen er verst
Husker du disse uttalelsene?
Siv Jensen bør roe seg ned....Grisete....Hitler.....Rasistisk....osv....
Klikk på denne linken og les: Jenter uten hijab får juling
Ha det du leste i tankene neste gang du hører det sjølgode preiket til representanter for Arbeiderpartiet, kvinnebevegelsen og andre enfoldige!
Siv Jensen bør roe seg ned....Grisete....Hitler.....Rasistisk....osv....
Klikk på denne linken og les: Jenter uten hijab får juling
Ha det du leste i tankene neste gang du hører det sjølgode preiket til representanter for Arbeiderpartiet, kvinnebevegelsen og andre enfoldige!
Subscribe to:
Posts (Atom)