Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label 22/7 terroren. Show all posts
Showing posts with label 22/7 terroren. Show all posts
Tuesday, May 22, 2012
Massemorderen er blitt en pengemaskin for mange
Professor i sosiologi, Regi Theodor Enerstvedt, tror ikke Breivik er alene om sine handlinger, og skriver om dette i sin nye bok.
Og den eneste måten å få vite noe mer er naturligvis å kjøpe boken....
Massemorderen er blitt en pengemaskin for løssalgsaviser, politi (overtid) og en hær av advokater. Snart kommer kassaapparatene til forfattere, forlag, teatre og filmprodusenter. Mange har felles interesser med ungdomsslakteren: Aldri glemme hans myrderier....skriver Ole Gjems-Onstad i sin glimrende kronikk, Rettsak uten grenser .
Labels:
22/7 terroren
Saturday, April 28, 2012
Latterliggjøringen av Breivik kan være farlig
"....For er det ikke en overhengende fare for at vi ved å latterliggjøre alle aspektene ved ABB skaper et unødvendig behov hos enkelte for å ta hans prosjekt i forsvar? Løper vi ikke den risikoen å fremskynde polariseringen han så eksplisitt har uttalt at han ønsker seg?
Medienes «SE DEN PATETISKE TAPERENS LØGNER»-strategi er i beste fall tankeløs, ynkeliggjørende og uærlig. I verste fall er den kontraproduktiv og farlig. I verste fall er den bensin på bålet for de fire folkene som sympatiserer nok med ABB til å kunne utgjøre en reell trussel. De 4 999 996 andre er fullstendig klar over at 77 mennesker er likvidert og at det er forferdelig grusomt. Hvis pressen og aktoratet lykkes i å fremstille ABB som en patetisk taper, som later til å være en slags strategi, kommuniserer de nødvendigvis at han var en patetisk taper også før 22. juli. I verste fall føles det som en indirekte latterliggjøring av alle andre som tangerer Breivik på et eller annet plan, være seg ideologisk eller personlighetsmessig. En latterliggjøring av alle som ikke kan rygge en bil, alle som mener det er noe galt med samfunnet, men som ikke kan redegjøre for Serbias beveggrunner for å gå til krig mot Bosnia eller korstogenes rolle i middelalderhistorien. Alle som på et eller annet plan har forvillet seg inn i en forestilling om at verden ikke er som den burde være, og at det kanskje er de fremmedes feil. Hvor mange slike patetiske tapere det finnes der ute, vet jeg ikke, men jeg vet at det sitter en stor gruppe sinte, redde unge gutter foran datamaskinen og frykter at de aldri vil oppnå samfunnets anerkjennelse og bekreftelse. Jeg har selv vært en av dem.
Det er ikke spesielt vanskelig å la se forføre av et fantastisk eller paranoid verdensbilde i en verden hvor medienes fremstilling av virkeligheten til stadighet overgår den virkeligheten vi opplever....."
Les hele kronikken: Redd ung gutt
Labels:
22/7 terroren
Thursday, April 19, 2012
Politikerne og media bør gå i seg selv
Etter terrorhandlingen har uttallige personer rettet
anklager mot innvandrerkritikerne. De som
er uenig i asyl- og innvandringspolitikken, har blitt stemplet som høyrevridde rasister og mer eller mindre gjort medansvarlige for
terrorhandlingen 22/7. Nettstedet
Document, Human Rights Service, Fjordman, Bruce Bawer og mange flere har blitt brennemerket som
ideologiske giftspredere som nærmest har skapt terroristen Anders Behring
Breivik.
Forklaringen til Breivik så langt i retten tyder på noe helt
annet. Det er hovedsakelig Arbeiderpartiet
og media som har skapt et vanvittig raseri hos terroristen. Hvis ikke norsk presse
hadde fortsatt den kampanjejournalistikken de drev med, så hadde nok 22. juli
aldri skjedd, sa Breivik i retten onsdag. Breivik mener også at Arbeiderpartiet ødelegger Norge. De overstyrer og bryr seg ikke om folkeflertallets mening. Masseinnvandringen til Norge har blitt gjennomført uten at det norske folk har blitt spurt.
Harald Stanghelle uttalte til Aftenposten TV at hvis noen for ett år siden hadde fortalt ham det Breivik sa i retten i dag, torsdag, så ville han ikke trodd noe slikt var mulig.
Det var dessverre mulig.
I stedet for å rette anklager mot ”høyrevridde” som bruker demokratiske midler – som utrettelig argumenter og opplyser - bør kanskje media og politikerne etter dette gå i seg selv.
Terrorhandlingen er et skrekkens eksempel på hvor galt det kan gå når viktige antenner har blitt demontert.
Labels:
22/7 terroren
Friday, April 6, 2012
Harald Stanghelle røler
Massemorderen Anders Behring Breiviks favorittkommentator, Harald Stanghelle, er ute og røler igjen. Stanghelle påstår at “ingen har maktet å gjennomskue en slik påstått psykose før tragedien var et faktum”, samtidig som han sår akkurat passe beskjedne mengder tvil om Fjordmans omtale av Breivik som “en mentalt forstyrret person”.
Om ingen gjennomskuet var kanskje ikke det så rart i og med at ABB stort sett var på rommet sitt. Men det Stanghelle behendig overser — med mindre man skal tenke den uhyrlige tanke at han ikke har satt seg inn i sakene — er at den eneste som hadde en brukbar sjanse til å se at han var gal, praktisk talt gjorde det.
Terroristen likte ikke den psykiatriske diagnosen, han ønsker å bli kjent tilregnelig. Stanghelle argumenterer også for at ABB er tilregnelig. Massemorderen er derfor trolig meget fornøyd med støtten fra sin favorittkommentator, Harald Stanghelle.
Les om Stanghelles forsøk på påvirkning i artikkelen
Stanghelle i picadorens rolle. Få med dere kommentarene om Aftenposten og Stanghelle etter artikkelen.
Om ingen gjennomskuet var kanskje ikke det så rart i og med at ABB stort sett var på rommet sitt. Men det Stanghelle behendig overser — med mindre man skal tenke den uhyrlige tanke at han ikke har satt seg inn i sakene — er at den eneste som hadde en brukbar sjanse til å se at han var gal, praktisk talt gjorde det.
Terroristen likte ikke den psykiatriske diagnosen, han ønsker å bli kjent tilregnelig. Stanghelle argumenterer også for at ABB er tilregnelig. Massemorderen er derfor trolig meget fornøyd med støtten fra sin favorittkommentator, Harald Stanghelle.
Les om Stanghelles forsøk på påvirkning i artikkelen
Stanghelle i picadorens rolle. Få med dere kommentarene om Aftenposten og Stanghelle etter artikkelen.
Tuesday, March 27, 2012
Du kan ikke stole på Nrk
Politiadvokat Pål-Fredrik Hjort Kraby fortalte til Nrk at Breiviks organisasjon er fri fantasi. Spekulasjonene i etterkant av 22/7 har derfor ikke hatt hold i virkeligheten. Han var alene om terroren.
Det likte ikke Nrk. På Marienlyst har de nemlig gjort seg opp en mening om at der finnes et "miljø" - og vil ikke politiet bekrefte dette, får Nrk ta saken i egne hender.
Hva den lisensfinansierte propagandainstitusjonen Nrk gjorde? Jo, det kan du lese her: Ingen tegn til riddere
Det likte ikke Nrk. På Marienlyst har de nemlig gjort seg opp en mening om at der finnes et "miljø" - og vil ikke politiet bekrefte dette, får Nrk ta saken i egne hender.
Hva den lisensfinansierte propagandainstitusjonen Nrk gjorde? Jo, det kan du lese her: Ingen tegn til riddere
Subscribe to:
Posts (Atom)