Showing posts with label TV2. Show all posts
Showing posts with label TV2. Show all posts

Tuesday, April 17, 2012

Tvilsomme "eksperter" som ofte brukes i media

"Har selv vært på Hope Not Hate siden, den linkes fra bl.a. den nystartede overvåkingsorganet "Vepsen.org", hvor de gamle traverne fra 80 og 90 tallets glansdager, Henrik Lunde og Tor Bach er bidragsytere og skriver "årsrapporter" om "hat-grupper" i Norge. Hope Not Hate linker selv til antifascistiske organsiasjoner i Tyskland og Nederland som har mange år med politisk terror bak seg. Det er et dypt hull med mange mørke ganger når man først begynner å søke på disse sidene.

Ellers har vi sett betydelig slagside hos norske medier når det gjelder hvem som får uttale seg om hva. Her er noe av det jeg husker i farta:

Lars Gule, dømt for terrorisme, uttaler seg som "islamekspert" på NRK. (Hvordan en person som er dømt for terrorisme i det hele tatt kan få en karriere innen HEF, universitetet, høyskoler og får mikrofoner i ansiktet fra statskanaler er en studie verdt i seg selv).

Kenneth Fuglemsmo i de sterkt diskrediterte Tjen Folket/SOS Rasisme organisasjonene, uttaler seg på NRK som "aktivist". (Tjen Folket ønsker væpnet revolusjon og medfølgende utrensing av annerledestenkende i sovjetisk-inspirerte GULag).

Det relativt velrennomerte Antirasistisk senter og deres ledere, får til stadighet spalteplass hos statsstøttede riksmedier for å si sin mening. At de på sin hjemmeside lenker til svært voldelige og antidemokratiske organisasjoner som Blitz/AFA og SOS Rasisme(!), ser derimot ikke ut til å være noe problem for journalistene som bruker dem.

Håper noen andre husker flere som har fått taletid offentlig, samt ålreite titler som "ekspert" eller lignende med et heller udemokratisk politisk syn og fortid? (Utenom journalistene selv da)."
-HenrikHenriksen

(Leserkommentar til artikkelen: Ytre venstre rapporterer om indre og ytre høyre)

Monday, April 16, 2012

TV2 dummer seg kraftig ut!

Les her hvordan TV2 avslører at de er komplett upålitelige som en seriøs informasjonskanal og hvordan de setter seg selv i gapestokken:

Ytre venstre rapporterer om indre og ytre høyre.


Leserkommentarer til artikkelen:

"Dette var pinlig slett og amatørmessig "journalistikk" av TV2, patetisk. Lurer på om de har selvinnsikt nok til å skamme seg - eller lære noe av denne brøleren?"
-ixus90

"Tv2 har etter innsettelsen av Hildrum foretatt en gradvis journalistisk reorientering. De har rett og slett fått en slagside som minner om hva Nrk har hatt i flere år. Det betyr at grupper som er til venstre som ønsker å pushe et bestemt syn i en sak, gjerne får gjøre dette uten relevante kritiske spørsmål, men tv2 legger gjerne litt ekstra fordelaktig spinn ved å fremstille de som objektive eller nøytrale.

Jeg tror dessverre ikke dette er siste tilfelle fra tv2. 18.30-nyhetene som tv2 hadde idag, viser dessverre at tv2 ikke har den nødvendige profesjonelle distansen til rettsaken til Breivik. Bare dette grepet ved at de har flyttet nyhetsendingen til utenfor tingretten. Og det er forskjell på å rapportere fra denne rettsaken og det å være propagandaverktøy for Eskil Pedersen og Auf. Og tv2 bikket over i det siste i 18.30-nyhetene."
-smokewater

Tuesday, September 15, 2009

TV2 vant over Nrk

NRK er nede for telling. Statskanalen lovet mer enn «brød og sirkus». Brødet uteble og TV 2 seirer TV-dekningen.

«Styrkeforholdet mellom NRK og den lille filialen i Bergen bekymrer meg midt i ryggen,» sa en kampklar Jon Gelius i august. Foreløpig når han ikke TV 2s dekning opp til knehasen engang. TV 2 har satset på en noe mer tradisjonell valgkampdekning. De drar fram sine gamle kanoner av noen debattledere i Oddvar Stenstrøm og Pål T. Jørgensen. De leverer - slik de alltid har gjort. TV 2s valgdekning er mer behagelig i formen, mer seriøs i innhold og gir rom for bedre og mer utfyllende svar, samtidig som programlederne stiller mer velplasserte spørsmål.

Det er en fornøyelse å se både partilederutspørringer, Valg-Tabloid og ikke minst Oddvar Stenstrøms folkemøter. Programmene bidrar til å belyse viktige politiske skillelinjer, ulike regjeringskonstellasjoner og partienes styrker og svakheter på en imponerende måte. Vi i sofaen får god informasjon og TV 2 lar oss også ta del i debatten på en god måte gjennom å integrere tv og internett. TV 2 vinner også nettsatsningen på knockout.


Les hele artikkelen i e24 NRKs mageplask