Det er ikke så lett å drive god, gammeldags propaganda for den flerkulturelle idyllen lenger, nå som det begynner å sive inn at mange innvandrere risikerer å havne i en permanent underklasse, at henteekteskap kan være en ulykke både for foreldre og barn, at “hele nedre del av Akerselven er belastet med søppel og lukt av avføring og urin” fra Schengen-gjester, at de samme dømmes for grov menneskehandel, at lommetyveriene eksploderer i Oslo, eller at innvandringen svekker skatteviljen og tiltroen til velferden.
Men Marit Kolberg og Tomm Kristiansen i NRK skal ha ros for utholdenheten og den gode viljen....
Les hele: Agit-Prop i en agurktid
Det er naturligvis helt utenkelig at Nrk skulle lage en sak om for eksempel dette:
Er du stolt av dette, statsminister Stoltenberg?
Leserkommentarer hos Document:
Det som primært ville vært interessant var om de hadde stilt spørsmålet skal vi fortsette å ta imot tusenvis av ikke vestlige innvandrere årlig. Ja/Nei.
Men med så enkle formuleringer kan ikke professoren få det resultatet han vil, og dermed ikke noe "glory" i beste sendetid på NRK.
-Spaceman_Spiff
Jeg tenkte også agit-prop da jeg hørte dette innslaget på radio tidligere i dag. Det ble repetert i hver dagsnyttsending, og Stoltenberg fikk noen minuter hver gang til å snakke om hvor godt og fint det er at folk har blitt mer positive til innvandrere etter 22 juli, sdet nye vi og bla bla bla. Hvor dumme tror de egentlig at folk er? Jeg kjenner ingen som ble mer posisitive til innvandring og multikulti etter 22 juli. Og hvorfor i all verden skulle de bli det? Men det er interessant å legge merke til hvor iherdig statsministeren er når det gjelder å fremme innvandringen, og hvordan de negaive konsekvensene feies under teppet.
-Martin Andersen
Tallene viser at nesten hver tredje nordmann er enig i alternativ to. Det burde få alarmen til å gå, særlig fordi nettopp dette utsagnet jo faktisk er en svært kontant avvisning av innvandring og multikultur. Ja når så pass mange støtter en så sterk uttalelse vil det antagelig være en god del flere som ville støttet en mer moderat og balansert påstand. Og etter mitt syn er det jo den balanserte påstanden som er den riktige, dvs som fanger opp både de positive og negative sidene og som er mer presis i forhold til hvem man snakker om og hva slags problemer man tenker på. (Arbeidsinnvandring og en del innvandring fra sørøstasia bl.a. er uproblemtisk i denne sammenhengen).
Som Skaug skriver så har vi i stedet to svært generelle påstander; mens en balansert og mer presis påstand - som trolig en stor andel av de spurte, ja kanskje et flertall, trolig ville støttet - ikke foreligger. Man blir altså ikke spurt om man har et balansert syn. Nei man skal velge side...
Dette er den åpne, balanserte, saklige debatten vi er invitert til å delta i. De balanserte og presise påstandene vil man ikke drøfte.
Nå er påstand nr 2 ikke ekstrem, voldelig eller radikal; men den er konservtiv og nasjonal. Og gitt valget en får mellom de to, og gitt dagens politiske kontekst, er det trolig dette som får mange til å velge å støtte nr 2 og ikke 1. Man vet hva dette handler om, og vi er lei koseprat og moralisme.
Når det så kommer fram at folk nå føler seg mer norske, så får NRK det til å høres ut som om det norske er å være mer multikulturell. Det er jo mulig, men den mest rimelige tolkningen er det motsatte, at folk har mindre tilhørighet til det multikulturelle, at vi her tvert om ser en reaksjon.
-Anders Ulstein
Hørte den snutten der tilfeldigvis. En kvinnestemme som gledestrålende kan fortelle at aldri før har Nordmenn vært mer positive til innvandring. Hvilket er det reneste tøv. Jeg tipper statskanalen har skjært alle utlendinger - fra svensker til somaliere over samme kam.
NRK taper store penger på elendigheter som Erobreren samt kommersielle virksomheter som gjennom år ikke klarer å tjene penger. Spørsmålet er om vi er tjent med å ha en offentlig mediavirksomhet med klar sosialistisk/utopisk slagside når de prøver å manipulere befolkning på denne måten. Jeg mener nei, NRK bør brytes opp og selges. Dette hegemoniet er det største demokratiske problem vi har i Norge.
-Arbeideren
Denne formen for statspropaganda som Nrk forsyner oss med nesten daglig kommer ganske nære Sovjetunionens åndelige liv; det spiller ingen rolle hva vanlige folk mener, de vet ikke sitt eget beste, ev. er de syke i hodet og må omskoleres etc.
-lydig
Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label statistikk. Show all posts
Showing posts with label statistikk. Show all posts
Sunday, July 8, 2012
Friday, March 23, 2012
Udugelige og senile folk i Statistisk Sentralbyrå?
Vi har nettopp rundet 5 millioner innbyggere i Norge. Nå innrømmer Statistisk Sentralbyrå (SSB) at de har bommet stygt når det gjelder befolkningsveksten i Norge. De har med andre ord regnet feil og ikke evnet å forutsi befolkningsveksten. Men ikke bare det - de prøver å renvaske seg ved å si at heller ingen andre har klart å forutsi den formidalble økningen.
Nå er det da engang slik at dette er SSB sin jobb, så for SSB å peke nese til andre blir litt....hva skal vi si...pinlig?
Ja, det er pinlig. Enda mer pinlig blir det når vi vet at en liten organisasjon som Human Rights Service kunne forutsi befolkningseksplosjonen i 2008. Da skrev SSB et innlegg i Dagsavisen:
HRS har laget en egen prognose for Oslo, og for hele landet til 2100. Disse er basert på svært enkel prosentregning og har flere metodiske svakheter. F.eks. regnes det ikke med at også innvandrere blir eldre og dør og heller ikke at de flytter innenlands. Det bør gode prognoser gjøre.
Dette husker altså ikke SSB, og det er derfor vi i overskriften lurer på om SSB ikke bare er dårlige til å regne, men at de også har blitt en smule senile?
Enda verre: SSB-forsker Helge Brunborg har senere innrømmet overfor Human Rights Servis at han faktisk ikke hadde lest HRS sin rapport. Dog var han skråsikker på at den måtte være feil. Da er det på sin plass å minne om at hovmod står for fall.
Human Rights Service og mange andre har advart mot de alvorlige følgene SSB sine ”regnefeil” får for Norge.
Her et ett eksempel:
Byrådsleder i Oslo, Høyres Stian Berger Røsland, forteller at Oslo må bygge et nytt klasserom hver eneste uke i de neste ti årene for å gjøre plass til de nye elevene. Økningen skyldes naturligvis masseinnvandringen til Norge. Likevel synes Høyres byråd at den store innvandringen er en berikelse. Også ordfører Fabian Stang er glad og lykkelig for masseinnvandringen til landet, har vi kunnet lese i avisene.
Husk dette ved kommende valg, fokens! Og skulle dere glemme det, skal vi forsøke å minne dere på det.
Les hele artikkelen om SSB hos Human Rights Service: SSB innrømmer å ha bommet stygt
Men for all del - her er mer:
SSB tok feil med åtte år
SSBs politiske valg
Dagsrevyen og SSB’s lettvinte gjennomgang av befolkningsveksten
Og når vi likevel er igang - her er en artikkel som bekrefter det vi alle har visst hele tiden, at partiet Venstre er overflødig og egentlig ikke har noe å gjøre på Stortinget. Det samme gjelder naturligvis Kristelig Folkeparti:
Hva med å holde seg til fakta for en gangs skyld?
Leserkommentar:
"....Jeg ville heller spurt hva det kommer av at Trine "Grei" Grande aldri blir konfrontert med fakta av den hurven av journalister som intervjuer henne om asylpolitikken. Man må hele tiden understreke og gjenta det som er et faktum og en fundamental svikt i den journalistiske dekningen av asylsaker i Norge, asyllobbyen får ture fram med sine løgner og uetterretteligheter og blir aldri konfrontert med det. Hvorfor politikerne svikter, skjønner vi vel mye av etter hvert, men det er kanskje ikke like lett å skjønne den grunnleggende journalistiske svikten i slike saker. Hvorfor gjør ikke journalistene jobben sin, hvorfor gir de f... i egne yrkesregler når de skal skrive om asylsaker og u-landshjelp og økonomiske spørsmål. Hvorfor lever vi i et samfunn der elitenes løgner blir godtatt, og ikke bare godtatt, men godtatt som dette samfunnets sannheter?"
-Suprafon
Nå er det da engang slik at dette er SSB sin jobb, så for SSB å peke nese til andre blir litt....hva skal vi si...pinlig?
Ja, det er pinlig. Enda mer pinlig blir det når vi vet at en liten organisasjon som Human Rights Service kunne forutsi befolkningseksplosjonen i 2008. Da skrev SSB et innlegg i Dagsavisen:
HRS har laget en egen prognose for Oslo, og for hele landet til 2100. Disse er basert på svært enkel prosentregning og har flere metodiske svakheter. F.eks. regnes det ikke med at også innvandrere blir eldre og dør og heller ikke at de flytter innenlands. Det bør gode prognoser gjøre.
Dette husker altså ikke SSB, og det er derfor vi i overskriften lurer på om SSB ikke bare er dårlige til å regne, men at de også har blitt en smule senile?
Enda verre: SSB-forsker Helge Brunborg har senere innrømmet overfor Human Rights Servis at han faktisk ikke hadde lest HRS sin rapport. Dog var han skråsikker på at den måtte være feil. Da er det på sin plass å minne om at hovmod står for fall.
Human Rights Service og mange andre har advart mot de alvorlige følgene SSB sine ”regnefeil” får for Norge.
Her et ett eksempel:
Byrådsleder i Oslo, Høyres Stian Berger Røsland, forteller at Oslo må bygge et nytt klasserom hver eneste uke i de neste ti årene for å gjøre plass til de nye elevene. Økningen skyldes naturligvis masseinnvandringen til Norge. Likevel synes Høyres byråd at den store innvandringen er en berikelse. Også ordfører Fabian Stang er glad og lykkelig for masseinnvandringen til landet, har vi kunnet lese i avisene.
Husk dette ved kommende valg, fokens! Og skulle dere glemme det, skal vi forsøke å minne dere på det.
Les hele artikkelen om SSB hos Human Rights Service: SSB innrømmer å ha bommet stygt
Men for all del - her er mer:
SSB tok feil med åtte år
SSBs politiske valg
Dagsrevyen og SSB’s lettvinte gjennomgang av befolkningsveksten
Og når vi likevel er igang - her er en artikkel som bekrefter det vi alle har visst hele tiden, at partiet Venstre er overflødig og egentlig ikke har noe å gjøre på Stortinget. Det samme gjelder naturligvis Kristelig Folkeparti:
Hva med å holde seg til fakta for en gangs skyld?
Leserkommentar:
"....Jeg ville heller spurt hva det kommer av at Trine "Grei" Grande aldri blir konfrontert med fakta av den hurven av journalister som intervjuer henne om asylpolitikken. Man må hele tiden understreke og gjenta det som er et faktum og en fundamental svikt i den journalistiske dekningen av asylsaker i Norge, asyllobbyen får ture fram med sine løgner og uetterretteligheter og blir aldri konfrontert med det. Hvorfor politikerne svikter, skjønner vi vel mye av etter hvert, men det er kanskje ikke like lett å skjønne den grunnleggende journalistiske svikten i slike saker. Hvorfor gjør ikke journalistene jobben sin, hvorfor gir de f... i egne yrkesregler når de skal skrive om asylsaker og u-landshjelp og økonomiske spørsmål. Hvorfor lever vi i et samfunn der elitenes løgner blir godtatt, og ikke bare godtatt, men godtatt som dette samfunnets sannheter?"
-Suprafon
Subscribe to:
Posts (Atom)