Showing posts with label turisme. Show all posts
Showing posts with label turisme. Show all posts

Saturday, July 7, 2012

Er du stolt av dette, statsminister Stoltenberg?

I forlaget Dumonts nyeste guide til Oslo for italienske turister, får byen følgende omtale under avsnittet “sikkerhet”:
Kriminaliteten har økt drastisk de siste årene, og Oslo er i dag kjent som Skandinavias kriminalitetshovedstad. Etter solnedgang er ikke byen trygg lenger, i særdeleshet ikke for kvinner. Det blir anmeldt ca. to hundre voldtekter i året.
Det er Document som skriver dette: Hovedstad med frynsete rykte

Nå vil naturligvis strategene i den rød-grønne regjeringen og Arbeiderpartiet forsøke å komme seg unna ansvaret og skammen ved å henvise til lokalstyret i Oslo. Men uansett hvordan Arbeiderpartiet og regjeringsorganene, Aftenposten og Nrk, vil forsøke å vri og vende på det - den øverste ansvarlige for tilstandene i dette landet er statsministeren, og han heter Jens Stoltenberg!

Wednesday, July 29, 2009

Nrk's norgesreklame støver ned



Nrk har tusenvis av timer med flotte naturopptak fra hele Norge. Hvorfor ligger dette og støver ned i arkivene på Marienlyst? Hadde det ikke vært bedre å få denne glitrende norgesreklamen på nettet, enten på Nrk's egne hjemmesider eller laste det opp til YouTube?

Norges beste salgsargument er naturen; det er den utlendinger kommer for å oppleve. Da burde forholdene legges til rette slik at det blir enkelt å kunne reklamere for det vi har å tilby.

I dag virker det som enhver nordmann har blogger og hjemmesider. Linker til bilder og videoer av norsk natur burde da gjøres lett tilgjengelig for fri bruk på blogger, hjemmesider og i email.

Flere turister vil trygge mange arbeidsplasser, særlig i distriktene. Siden det er alle nordmenn som eier Nrk, er det vel strengt tatt kun for politikerne å bestemme at Nrk åpner sine arkiver.

Monday, March 2, 2009

Tips BBC og CNN om veistandarden i Norge



Aftenposten fortjener ros fordi de i lengre tid har rettet søkelyset på den elendige veistandarden vi har her i landet - for eksempel:
Norsk veistandard på bunn i Europa


En som har lest Aftenpostens veireportasjer er samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Hun sier seg enig i at veistandarden er elendig og viser til at
13. mars legger hun frem Nasjonal Transportplan som skisserer veivalgene i norsk samferdselspolitikk de neste ti årene. Navarsete lover et krafttak for vei og jernbane. Hun sier at oljen har ødelagt for veiutbygging.

Vi bør gi Navarsete en sjanse. Men hvis det som legges frem er mer intetsigende svada, foreslår jeg at så mange som mulig tipser BBC-World og CNN (gjerne også tysk fjernsyn) om galskapen i Norge. Ha som innledning til emailen at dere fraråder turister å besøke Norge på grunn av elendig veistandard og farlige veier. Det vil nok vekke oppsikt og sannsynligvis resultere i reportasjer.

En annen mulighet er å lage korte videosnutter av veiene og laste dem opp hos YouTube. Noen eksempler her: Bedre veier nå.

Uteblir turistene kan vi håpe at politikerne omsider vil våkne.