NHO vet det, statsministeren vet det, Rockwool-stiftelsen vet det, Brochmann-utvalget vet det, Frisch-senteret vet det, alle sentrale samfunnsaktører forstår det og de aller fleste vanlige borgere forstår det: Lav yrkesdeltagelse blant fortsatt tilstrømmende innvandrere og opprettholdelse av de offentlige velferdsytelsene på samme nivå som i dag, blir i det lange løp en så stor belastning for de offentlige finansene at hele oljeformuen risikerer å gå tapt.
Det er nå snart seks år siden Aftenposten første gang skrev om denne tidsinnstilte bomben, og med jevne mellomrom er allmennheten siden blitt gjort oppmerksom på dens eksistens. Men etter noen dager blir det dørgende stille, hver gang.
Les hele: Den tabubelagte familiehemmeligheten
Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label asylsøkere. Show all posts
Showing posts with label asylsøkere. Show all posts
Wednesday, April 11, 2012
Tuesday, March 20, 2012
Jeg må bare le av Svelgen i Bremanger kommune
Bremanger kommune sa ja til å bosette 15 somaliske og eritreiske flyktninger i bygda Svelgen, som kun har 1.198 innbyggere. Men på grunn av familiegjenforeninger kan tallet øke til 52 før sommeren.
En av de bosatte mennene har 22 barn under 18 år, og har søkt om gjenforening med kone og 11 av barna. Også barna kan i sin tur søke om familiegjenforening med sine søsken og mødre, så antallet kan komme til å øke ytterligere.
Om mannen som har 22 barn har fått alle barna med én kone eller flere, vites ikke. Er det snakk om flerkoneri, vil det bli interessant å se hvordan norske myndigheter vil løse den floken. Kanskje flerkoneri blir tillatt i Norge?
I Sverige, hvor galskapen med nesten fri innvandring har pågått i mange år, finnes det flere eksempler som tilsvarer det Svelgen nå vil oppleve. Kommunen Borlänge i Sverige sa ja til 30 asylsøkere og det kom 1000 slektingar etter dem.
Det er kanskje ikke pent å le, men jeg gjør faktisk det. Bremanger kommune har ordfører fra Senterpartiet og varaordfører fra Arbeiderpartiet. Nå får befolkningen smake konsekvensene av politikken til de partiene de har stemt på. Lykke til!
Les leserkommentarer til berikelsen Svelgen snart vil oppleve, her: Når 15 blir til 52
En av de bosatte mennene har 22 barn under 18 år, og har søkt om gjenforening med kone og 11 av barna. Også barna kan i sin tur søke om familiegjenforening med sine søsken og mødre, så antallet kan komme til å øke ytterligere.
Om mannen som har 22 barn har fått alle barna med én kone eller flere, vites ikke. Er det snakk om flerkoneri, vil det bli interessant å se hvordan norske myndigheter vil løse den floken. Kanskje flerkoneri blir tillatt i Norge?
I Sverige, hvor galskapen med nesten fri innvandring har pågått i mange år, finnes det flere eksempler som tilsvarer det Svelgen nå vil oppleve. Kommunen Borlänge i Sverige sa ja til 30 asylsøkere og det kom 1000 slektingar etter dem.
Det er kanskje ikke pent å le, men jeg gjør faktisk det. Bremanger kommune har ordfører fra Senterpartiet og varaordfører fra Arbeiderpartiet. Nå får befolkningen smake konsekvensene av politikken til de partiene de har stemt på. Lykke til!
Les leserkommentarer til berikelsen Svelgen snart vil oppleve, her: Når 15 blir til 52
Tuesday, January 25, 2011
I går så jeg en neger i Tallinn i Estonia
Ja, overskriften synes kanskje merkelig, særlig for de som er bosatt på østkanten i Oslo. Norge blir jo som kjent innvadert av nødlidende fra den tredje verden som er helt avhengig av å bli boende i Norge. Sies det.
Da er det vel litt merkelig at disse nødstedte menneskene kun fokuserer på velstående Skandinavia, England og andre velferdsland i Europa?
De fattigere landene i Baltikum, derimot, synes lite interessanne å søke om opphold i for disse menneskene som er så avhengige av hjelp og beskyttelse.
I Estonia forholder det seg slik:
Mellom 2001 og 2008 var det gjennomsnittlige antall asylsøkere om lag 10 mennesker per år, men i 2009 økte antallet til 36. I oktober 2010 var det 26 søknader til behandling.
Defor er ikke overskriften, at jeg så en neger i Tallinn i Estonia, en spøk. Jeg var på et av de største kjøpesenterne i Tallinn i går og der så jeg en neger. Kun en eneste farget person. Dette i sterk kontrast til for eksempel Stovner i Oslo, der man får følelsen av å befinne seg i Asia eller Afrika når man besøker bydelen.
I går kom 50 nye asylsøkere til Norge - i dag kommer 50 flere. Slik det gjør hver eneste dag hele året. Jeg overlater til leseren å fundere over hvorfor de velger Norge og ikke for eksempel Estonia.
Da er det vel litt merkelig at disse nødstedte menneskene kun fokuserer på velstående Skandinavia, England og andre velferdsland i Europa?
De fattigere landene i Baltikum, derimot, synes lite interessanne å søke om opphold i for disse menneskene som er så avhengige av hjelp og beskyttelse.
I Estonia forholder det seg slik:
Mellom 2001 og 2008 var det gjennomsnittlige antall asylsøkere om lag 10 mennesker per år, men i 2009 økte antallet til 36. I oktober 2010 var det 26 søknader til behandling.
Defor er ikke overskriften, at jeg så en neger i Tallinn i Estonia, en spøk. Jeg var på et av de største kjøpesenterne i Tallinn i går og der så jeg en neger. Kun en eneste farget person. Dette i sterk kontrast til for eksempel Stovner i Oslo, der man får følelsen av å befinne seg i Asia eller Afrika når man besøker bydelen.
I går kom 50 nye asylsøkere til Norge - i dag kommer 50 flere. Slik det gjør hver eneste dag hele året. Jeg overlater til leseren å fundere over hvorfor de velger Norge og ikke for eksempel Estonia.
Labels:
asylsøkere
Tuesday, July 6, 2010
La pøbelen sove utendørs
Mottaket for asylsøkere som har fått avslag på opphold i Norge, er nå ubeboelig etter nattens opptøyer.
Bygningen har fått store skader etter brann og hærverk, skriver nrk.no
Nærmere 100 asylsøkere står nå uten tak over hodet, og venter på at UDI skal finne alternativ bolig.
Det er ingen grunn for UDI å overanstrenge seg. La de uttakknemlige pøbelene sove ute, alternativt sett opp en presenning for dem!
Bygningen har fått store skader etter brann og hærverk, skriver nrk.no
Nærmere 100 asylsøkere står nå uten tak over hodet, og venter på at UDI skal finne alternativ bolig.
Det er ingen grunn for UDI å overanstrenge seg. La de uttakknemlige pøbelene sove ute, alternativt sett opp en presenning for dem!
Tuesday, June 1, 2010
Asylsøkerne vil til Skandinavia fremfor Baltikum
Asylsøkere bruker de baltiske landene og Schengen kun for å komme seg videre til Skandinavia og England. De vet nemlig meget godt at det er i Skandinavia og England at godene finnes, det er der de naive syr puter under armene på dem. Hver eneste dag ankommer om lag 50 nye asylsøkere til Norge. Hadde det vært opp til SV og partiet Rødt hadde antallet asylsøkere vært tidoblet.
......The Baltic States joined the Schengen agreement, which guarantees free travel throughout most of the European Union, in 2007. Since then the number of illegal immigrants has risen sharply.
Latvian border police reported a three-fold increase in the number of people caught trying to enter the country with false documents last year and detained almost 600 illegal immigrants.
But this may be just the tip of the iceberg. Last month, the police in neighbouring Russia warned that an estimated 20,000 potential immigrants are waiting to cross over the Latvian and Estonian borders.
The immigrants are coming via Russia from as far away as Afghanistan and Syria. Yet Latvia is by no means their final destination. Latvian State Border Guard officials confirm that most of those they detained were ultimately headed for other European countries, particularly the Scandinavian nations and the United Kingdom......
Les mer her: Through the Baltic back door.
......The Baltic States joined the Schengen agreement, which guarantees free travel throughout most of the European Union, in 2007. Since then the number of illegal immigrants has risen sharply.
Latvian border police reported a three-fold increase in the number of people caught trying to enter the country with false documents last year and detained almost 600 illegal immigrants.
But this may be just the tip of the iceberg. Last month, the police in neighbouring Russia warned that an estimated 20,000 potential immigrants are waiting to cross over the Latvian and Estonian borders.
The immigrants are coming via Russia from as far away as Afghanistan and Syria. Yet Latvia is by no means their final destination. Latvian State Border Guard officials confirm that most of those they detained were ultimately headed for other European countries, particularly the Scandinavian nations and the United Kingdom......
Les mer her: Through the Baltic back door.
Saturday, September 19, 2009
600 asylsøkere har ankommet siden sist
7 september skrev jeg at i dag kommer 50 nye asylsøkere til Norge. Siden da har om lag 600 asylsøkere kommet, og innen utgangen av september vil 600 nye være i landet. Det totale antall asylsøkere i 2009 vil trolig være rundt 20.000. Om lag 95% av asylsøkerne er uten pass eller annen identifikasjon. Alle vil få innkvartering og forpleining.
I går kunne vi se i Dagsrevyen at en nær 92 år gammel dame ikke kunne få sykehjemsplass. Hun måtte tas hånd om av en nevø.
Penger til asylmottak finnes det mer enn nok av, takket være sosialistene, men ikke innkvartering for en syk, norsk dame.
Slik vil det fortsette - takket være alle de som stemte på andre partier enn Fremskrittspartiet.
I går kunne vi se i Dagsrevyen at en nær 92 år gammel dame ikke kunne få sykehjemsplass. Hun måtte tas hånd om av en nevø.
Penger til asylmottak finnes det mer enn nok av, takket være sosialistene, men ikke innkvartering for en syk, norsk dame.
Slik vil det fortsette - takket være alle de som stemte på andre partier enn Fremskrittspartiet.
Saturday, September 12, 2009
Asylbaronene håper de rødgrønne vinner
I går hadde Dagbladet en artikkel om en mann som har tjent millioner på å drive asylmottak. Mannen raste mot Fremskrittspartiets asylpolitikk.
- Jeg skjønner godt at en asylmillionær blir redd. Han vil jo tjene mye, mye mindre hvis Frp kommer til makta, sier Siv Jensen.
- Han asylmillionæren har null kredibilitet. Han er en asylbaron som ønsker at den snillistiske politikken skal fortsette sånn at han kan tjene millioner. Han er bare ute etter å tjene penger, men vi vil ødelegge markedet hans. En skal ikke tjene seg rik på lykkejegere som kommer hit til Norge, sier Per-Willy Amundsen i Fremskrittspartiet.
- Men asylmillionær Tuft viser til at det er billigere å ha asylsøkere på mottak, enn i fengsel. Han har kanskje et poeng?
- Han har ikke skjønt noe. Vi skal plassere alle id-løse asylsøkere i lukkede mottak. Hele poenget er at vår politikk vil føre til at lykkejegere holder seg unna Norge, sier Frps innvandringspolitiske talsmann, Per-Willy Amundsen, og fortsetter:
- Ser du på andre land som har sånn politikk vi vil føre, så holder lykkejegerne seg unna. Tufts utspill er et tankeløst eksempel.
Les mer i Dagbladet: - Jeg skjønner godt at en asylbaron blir redd
- Jeg skjønner godt at en asylmillionær blir redd. Han vil jo tjene mye, mye mindre hvis Frp kommer til makta, sier Siv Jensen.
- Han asylmillionæren har null kredibilitet. Han er en asylbaron som ønsker at den snillistiske politikken skal fortsette sånn at han kan tjene millioner. Han er bare ute etter å tjene penger, men vi vil ødelegge markedet hans. En skal ikke tjene seg rik på lykkejegere som kommer hit til Norge, sier Per-Willy Amundsen i Fremskrittspartiet.
- Men asylmillionær Tuft viser til at det er billigere å ha asylsøkere på mottak, enn i fengsel. Han har kanskje et poeng?
- Han har ikke skjønt noe. Vi skal plassere alle id-løse asylsøkere i lukkede mottak. Hele poenget er at vår politikk vil føre til at lykkejegere holder seg unna Norge, sier Frps innvandringspolitiske talsmann, Per-Willy Amundsen, og fortsetter:
- Ser du på andre land som har sånn politikk vi vil føre, så holder lykkejegerne seg unna. Tufts utspill er et tankeløst eksempel.
Les mer i Dagbladet: - Jeg skjønner godt at en asylbaron blir redd
Friday, September 11, 2009
Asylmillionær frykter Frp
Ronald Tuft er mangemillionær på asylsøkere. Nå slakter han Fremskrittspartiets asylmotstand, skriver Dagbladet.
Jeg håper virkelig det er noen som ser det komiske i Dagbladets oppslag?
Vil du ha flere asylsøkere - stem Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti eller Senterpartiet!
Jeg håper virkelig det er noen som ser det komiske i Dagbladets oppslag?
Vil du ha flere asylsøkere - stem Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti eller Senterpartiet!
Monday, September 7, 2009
I dag kommer det 50 nye asylsøkere
Hver eneste dag kommer det om lag 50 nye asylsøkere til Norge. Så langt i år er det registrert 11.654 asylsøknader. De fleste asylsøkerne så langt i år kommer fra Afghanistan. Eritrea og Somalia kommer på de neste plassene. Prognosene for 2009 er 18.000 søknader.
I forhold til Danmark, som utmerker seg med svært lave tall, hadde Norge seks ganger så mange asylsøkere i 2008.
Les mer i Nettavisen
I forhold til Danmark, som utmerker seg med svært lave tall, hadde Norge seks ganger så mange asylsøkere i 2008.
Les mer i Nettavisen
Subscribe to:
Posts (Atom)