Showing posts with label økonomi. Show all posts
Showing posts with label økonomi. Show all posts

Wednesday, May 22, 2013

Tror du pensjonen din er sikker?


Kronikken En lydløs bombe, hos aftenposten.no gitt tittelen Hvorfor forteller ikke mediene hva en ikke-vestlig innvandrer koster?  har fått nesten 12 000 anbefalinger til facebook. Det er ”helt vilt”, for å bruke et folkelig uttrykk, som passer i denne sammenhengen, for det er folkedypet som taler. En sammenlikning: debatten om kultur, der journalist Jon Hustads kronikk i samme avis, Ikkje min kulturminister, fikk nesten 8 000 færre anbefalinger. De over 4 000 delingene til facebook ble likevel ansett som en overveldende respons, hvilket det var. 

Jeg tror folk føler en genuin uro over mangel på kontroll ved landet de så høyt skatter. Økonomisk og verdimessig. Hva vil morgendagen bringe? Det brant i Stockholm i helgen. Når vil det brenne i Oslo (mer enn et par biler)? Hva med pensjonen min når den dagen kommer? Vil jeg få tilsvarende beløpet man får i dag? 

Til det siste spørsmålet kan jeg selv svare et klart nei. Troen på det har jeg for lengst mistet. 

Les hele: Rett og plikt

Monday, May 20, 2013

Kyrre Nak­kim snakker usant


Mange spør seg hvor­for NRK og de største avi­sene unn­la­ter å ta opp noen av de vik­tige sakene som Finans­avi­sen har offent­lig­gjort i sin flere uker lange artik­kel­se­rie over de over­ras­kende høye lang­sik­tige kost­na­dene ved masseinnvandringen.

Eller ret­tere sagt: Folk spør seg hvor­dan de even­tu­elt prø­ver å bort­for­klare den poli­tiske skjev­he­ten i sin egen dek­ning ved å for­svare en beslut­ning som ikke kan forsvares.


Apro­pos denne unn­la­tel­ses­syn­den er det fra NRK-hold både i pri­vat og halv­of­fent­lig sam­men­heng blitt sagt at man der på huset helst ikke bare vil refe­rere and­res nyhe­ter, men at de fore­trek­ker å pro­du­sere dem selv. En Document-leser som har bedt flere medier om for­kla­ring på taus­he­ten, for­tel­ler sågar at dette er blitt nes­ten ord­rett bekref­tet i en e-post fra Kyrre Nak­kim i NRK Nyheter.


Hvis man trodde på sva­ret, og for­øv­rig ikke visste bedre, kunne und­rin­gen ha opp­hørt med det. I lys av den senere tids opp­merk­som­het omkring den etiske stan­dar­den sen­tralt hos NRK Nyhe­ter, er pro­ble­met bare at man der star­ter dagen med minus ti tusen kre­di­bi­li­tets­po­eng, en saldo som lang­somt kan brin­ges opp nær­mere null i løpet av lang tids møy­som­me­lig arbeid....



....Spe­si­elt inter­es­sant er det at den him­mel­ro­pende usann­he­ten også sies å bli avle­vert av Kyrre Nak­kim. For hvem andre var det som hos NRK refe­rerte til TV2-saken om Bård Hoks­ruds sprell i Riga?...


Les mer om tøvet til Kyrre Nakkim og Nrk:


NRK – en vedvarende ukultur


Hvis Nakkim og andre tror de kan lure folk, så les denne leserkommentaren:


Det som gjør den uttalelsen enda mer uredelig er at hvis man minner om Hoksrud-saken, så ble denne tv2-saken eneste sak i debattprogrammet Debatten. For de som husker tilbake så sprakk Hoksrud-saken i 21-nyhetene på en onsdag (man kan minne om at en mulig overgrepssak mot en ordfører sprakk samme dag, selvfølgelig anonymisert til den store gullmedaljen). Ca 24 timer så var dette tema i Nrk's debatten.

Det er kanskje de som tenker, men det er da ikke spesielt? Det som gjør det spesielt er at på det tidspunktet som saken sprakk på tv2, så hadde Nrk med overveldende sannsynlighet en annen sak som tema til debatten. For det er vel ingen som tror at redaksjonen bak programmet debatten går bortimot hele uken uten å klargjøre for debatt. Før de så blir aktive siste 24 timer før debatten går på lufta.

Det forteller vel at Nrk knapt kunne vente med å få utbrodert Hoksrud-saken. Rett og slett meske seg i den til den store gullmedaljen. Og en av de som deltok i debattprogrammet: KYRRE NAKKIM.

Så mye for hans at de vil ikke refere til andres nyheter og vil helst produsere nyheter selv.
-smokewater

Nakkim og andre bør huske på at med internett lagres alt for fremtiden. Derfor; når de bløffer, kan det hentes frem igjen - og vi er mange som følger med!

Monday, May 14, 2012

Her kan du få litt tidtrøyte, biskop Erling Pettersen

Da jeg leste artikkelen på NRKs hjemmeside, – Statoil opptrer grådig og uetisk, fikk jeg umiddelbart en trang til å kommentere. Men nå er det slik at jeg er en meget opptatt mann (alle kan ikke være statsansatte), mye mer opptatt enn det biskop Erling Pettersen synes å være, som har tid til å fly til NRKs studio for å prate om noe han ikke har noen forutsetninger for å uttale seg om.


Så la meg kommentere ved å henvise til noe som er sagt og skrevet tidligere. La meg begynne med å sitere Kristin Clemet som tidligere har blogget skarpt og klart om biskoper som uttaler seg om dette og hint:


“Det er nesten patetisk å høre statsansatte biskoper “leke” politisk parti og fortelle oss andre hva som er “riktig” standpunkt — høyt hevet over de egentlige partiene. Det er også veldig provoserende — fordi det dreier seg om en statlig kirke.”


Tygg litt på den, biskop Pettersen.


Etterpå kan du fylle litt av tiden din med å lese det som er skrevet her:


Terrororganisasjonen Hamas har fått sin biskop


New Age fra en utro Ordets tjener

Leserkommentar hos Document:

.....Det er ganske komisk når norske kirkeledere skal uttale seg om miljøvern og spesielt om Statoil, oljeboring i Nord og oljesand i Kanada. Det hele har et ganske amatørmessig og uvitenskapelig preg. Jeg er selv bevisst kristen, men i saker som angår olje hører jeg heller på nøkterne vitenskapsmenn og industrifolk enn dirrende bispestemmer. Ikke engang den miljøbevisste patriark Bartholomeus får seg til å si "bøye seg til jorden og høre dens stemme" på en slik måte som norske biskoper.
Dette er ikke engang New Age. Kun komedie. Og tipper biskopen er fornøyd med olje-finansiert biskopslønn.....

-Breidablikk

Les også: Borten Moe ut mot Kirken

Saturday, May 5, 2012

Janne Haaland Matlary er en mester i selvfølgeligheter

"....Janne Haaland Matlary er en av de norske samfunnsvitenskapelige mestere i å servere selvfølgeligheter, og det gjør hun også denne gangen ved å vise til det hun kaller den raskt voksende neoliberalisme, som er Europas felles økonomiske modell. Men det hun ikke har fått helt med seg, er at denne neoliberale ideologien ikke bare gjennomsyrer tankegangen til de herskende politiske elitene, men også de ulike ”opprørsbevegelsene” i dagens Europa. Og der er forklaringen på den politiske apatien hun observerer fra sitt pavelige sete i Roma. Denne ideologien kjenner ingen grenser, ingen reguleringer, den fremmer alle tings frie, europeiske flyt. Og det er derfor en halv million godt utdannede, unge franskmenn har flyttet til London uten at det bekymrer noen. Og det bekymrer vel verken henne eller Det Pavelige Vitenskapsakademi at de som ikke er disse ”godt utdannede” ungdommene, er henvist til de enkelte statlige Nav’ene rundt om i Europa og til ledighets- og sosialtrygd. For mange betyr det et liv utenfor det offisielle arbeidsmarkedet eller utenfor arbeidsmarkedet i det hele tatt med få muligheter til å kunne føre et normalt liv i økonomisk, sosial og psykisk forstand...."

Les hele artikkelen: Mangelen på politisk motstand i Europa

Thursday, April 26, 2012

Strålende utsikter for Hemsedal

Dagens strømforbruk kan  gå i minus i Hemsedal. Mange andre kommuner kan oppnå det samme.

Les hele: Lær av Hemsedal

Wednesday, April 11, 2012

Hele oljeformuen vår risikerer å gå tapt

NHO vet det, statsministeren vet det, Rockwool-stiftelsen vet det, Brochmann-utvalget vet det, Frisch-senteret vet det, alle sentrale samfunnsaktører forstår det og de aller fleste vanlige borgere forstår det: Lav yrkesdeltagelse blant fortsatt tilstrømmende innvandrere og opprettholdelse av de offentlige velferdsytelsene på samme nivå som i dag, blir i det lange løp en så stor belastning for de offentlige finansene at hele oljeformuen risikerer å gå tapt.

Det er nå snart seks år siden Aftenposten første gang skrev om denne tidsinnstilte bomben, og med jevne mellomrom er allmennheten siden blitt gjort oppmerksom på dens eksistens. Men etter noen dager blir det dørgende stille, hver gang.

Les hele: Den tabubelagte familiehemmeligheten

Wednesday, March 21, 2012

Trikser Trondheim til seg statlige penger?

Jeg har ikke nok kunnskap om hva som foregår i Trondheim, men det som hevdes i denne leserkommentaren er så interessant at jeg velger å publisere det som en egen bloggpost:

"....Det er ikke ukjent at Ap er dyktig til å manøvre seg til ulike statlige særtilskudd når kommuneøkonomien er dårlig. I Trondheim har de valgt et annet triks. Der skrudde de opp husleiene på kommunale leiligheter radikalt. I størrelseorden 50-70-80%. Konsekvens: Beboere søker bostøtte, som er statlig tilskuddsordning. Så Ap's "utjevningsfilosofi" i Trondheim går altså ut på å ramme folk i kommunale leiligheter...."
-smokewater

Med andre ord: Det er Småkorrupte småsosialister vi har å gjøre med?

Monday, October 17, 2011

Advarsel: Bør ikke leses av Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet er sjokkerte - igjen. Overingeniør i Arbeidstilsynet, Alf Helgeland, kaller Eigil Stray Spetalens oppussing av ferieperlen på Lekerøya i Risør for det nærmeste man kommer en moderne slaveleir.

Eier Eigil Stray Spetalen er også sjokkert - han er sjokkert over uttalelsene fra Arbeidstilsynet. Han mener de ikke har noen rot i virkeligheten.

Arbeidstilsynets påstand om 10-timers arbeidsdager for 500 kroner dagen for de litauiske arbeiderne, blir korrigert til minimum 20.000 kroner i måneden av Spetalen.

Norge er som kjent ikke en del av verden forøvrig. Arbeidstilsynets representanter har trolig ikke vært utenfor landets grenser. Skulle eventuelt noen av dem ha tatt sjansen, har de mest sannsynlig kun besøkt de mer fornemme turistdestinasjonene. Det må være grunnen til sjokket Arbeidstilsynet nå strever med.

I dag snakket jeg med en kamerat i Estland. Han begynte i ny jobb i dag. Jobbstedet er 10 mil fra Tallinn, hvor han kommer fra, og timelønnen er 3,20 Euro - tilsvarende 24 norske kroner. Dagslønnen vil bli 216 norske kroner. Han vil bo på ett rom fra mandag til fredag, som han vil dele med tre andre. Han sa på telefonen at han er strålende fornøyd. Alternativet er arbeidsledighet og ingen inntekt i det hele tatt.

Skulle noen fra det norske Arbeidstilsynet ha snublet over og lest det jeg nå har skrevet, ber jeg om unnskyldning for å ha skrevet litt om virkelighetens verden. Det var slett ikke meningen å påføre dere enda et sjokk.

Wednesday, September 28, 2011

Den var morsom

– Banker i vesten er som hvite kuer i India. De gjør fra seg overalt, men blir likevel tatt vare på, sier fondsforvalter Peter Warren til NRK.

Kan det sies bedre?

Monday, August 3, 2009

Hva er det som feiler Petter Stordalen?



Jeg kjøper ikke Se og Hør, så jeg aner ikke hva som står skrevet inne i bladet. Forsiden av bladet glante mot meg i kassakøen på kjøpesenteret, og den sier at Petter Stordalen bruker 9,3 millioner kroner på ferie.

Hvis det er riktig, da må det være noe galt med mannen. Da lurer jeg på hvor stort tomrommet i mannen er, siden det må hele 9,3 millioner kroner til for å holde ut.

Jeg håper virkelig at de som tjener disse pengene, har mer vett og forstand til å ta vare på penger enn det Petter Stordalen åpenbart har.

Dette har ingenting med misunnelse å gjøre. Petter Stordalen må gjerne blakke seg helt og holdent for min del. Det er bare det at jeg misliker sterkt pengesløsing, både statlig og privat sløsing.

Jeg skal i hvert fall gjøre mitt for å unngå Choice-hotellene som Petter Stordalen eier når jeg er ute og reiser. Idioti støtter jeg nemlig ikke!

Les mer om "miljøforkjemperen" Stordalens ferie og pengeforbruk i Finansavisen

Thursday, July 30, 2009

Pinlig for kritikerne av Stein Erik Hagen




Kristin Halvorsen hevdet at Stein Erik Hagen stikker av fra regningen. Dagbladets altomfattende meningsmaskin, Marie Simonsen, ønsker Hagen dit pepper'n gror, og Dagsavisens Arne Strand mener Hagen mangler samfunnsmoral. De har fremstilt Stein Erik Hagen som en person som er uvillig til å betale skatt, mens faktum er at Hagen og hans famile de tre siste årene har betalt ikke mindre enn 2 milliarder, tohundrede og trettifem millioner kroner i skatt!

Om lag 50 millioner skattekroner går hvert år med til å holde liv i Arne Strands avis, Dagsavisen. Uten pressestøtten hadde den blekka vært historie. Statslønnede Arne Strand bør heller bruke tid på å filosofere litt over moralen ved at ikke skattekronene våre brukes på en mer fornuftig måte!

Les hele leserbrevet fra Stein Erik Hagen her: Dagens Næringsliv

Sunday, July 26, 2009

SV er et skadelig parti for landet




Jeg har sagt det mange ganger før - SV er et parti som er til stor skade for Norge. I en artikkel i Finansavisen viser Trygve Hegnar også hvor farlig dette partiet er for landet.

...Lederen i Sosialistisk Ungdom (SU), Mali Steiro Tronsmoen, sier at «vi tilbyr oss å betale billetten ut av landet. Vi synes det er helt greit, og klarer oss uten den egoisme og sytekulturen Hagen har bidratt med.»

Finansminister Kristin Halvorsen er ikke på samme lave nivå, men hun er betenkelig nær. Hun sier at Stein Erik Hagen driver «milliardærutpressing» og hun hevder at «det Hagen ber om er nullskatt. Han vil være gratispassasjer i det norske samfunnet. Det er ikke akseptabelt.»

Hvis Halvorsen og hennes rådgivere har fulgt med i Finansavisen i sommer, vil hun ha fått med seg en endeløs rekke av investorer som tapte ufattelige beløp i det skrekkelige børsåret 2008, og det ubegripelige er at de fleste av dem, som også Hagen og hans familie, må betale formuesskatt helt uavhengig av alle tapene.

....Finansministerens uttalelse i går om at de rike får nullskatt hvis hun ikke beskatter formuene, er feil, og det er skrekkelig at hun tør si det. Eierne betaler faktisk 28 prosent av alt overskudd i bedriftene, og tar de ut det beskattede overskuddet som utbytte, blir det 28 prosent skatt av dette også, slik at skatten blir nesten 50 prosent....


Poenget er at familien Hagen må betale nesten 100 millioner kroner årlig (en form for husleie for å bo i Norge) uansett hvordan det går med formuen. Det orker ikke Stein Erik Hagen.

Må ta lån for å betale formueskatten




Kåre Valebrokk skrev en god artikkel i Aftenposten om Stein Erik Hagens utspill mot formueskatten. Valebrokk støtter Hagen.


Hvis jeg siterer en liten bit av Valebrokks artikkel, mon tro om det kanskje kan få noen til å forstå galskapen i det norske skattesystemet?

Her er det Valebrokk skrev:

Bedriftseierne, også eierne av tusenvis av norske småbedrifter, betaler 28 prosent av hver øre bedriften tjener. Deretter betaler de personlig nye 28 prosent for hver øre de tar ut i utbytte. Pluss formuesskatt. I et år som i 2008, hvor bedriftene silblør og utbytter bare er en fjern drøm, skal formuesskatten uansett betales. Jeg kjenner personer som belåner egne privatboliger for å skaffe penger til å betale den.

Stein Erik Hagen har rett




Stein Erik Hagen har rett, skriver Kåre Valebrokk i en glimrende artikkel i Aftenposten:

....Jeg husker Jonas Gahr Støre på Utøya (for øvrig etter at han selv hadde håvet inn 22 millioner i skattefritt aksjeutbytte), som hudflettet Hagen til stor jubel fra sine unge tilhengere.....

....Norge er det eneste land i Europa (bortsett fra Sveits, hvor formuesskatten er minimal, og Frankrike) som i dag opererer med formuesskatt. Og det er slett ikke, slik regjeringen ynder å gi inntrykk av, bare «rikingene» som sliter med den. Snarere tvert imot....

....Innslagspunktet er skarve 470000 kroner, hvilket vil si at det ikke er folk som Stein Erik Hagen, men tvert imot den økonomiske middelklasse som betaler brorparten av de 12 fattige milliardene formuesskatten innbringer statskassen. Hagen kunne vel saktens overlevd formuesskatten. Det betyr bare ikke at skatten er rettferdig eller fornuftig. Bedriftseierne, også eierne av tusenvis av norske småbedrifter, betaler 28 prosent av hver øre bedriften tjener. Deretter betaler de personlig nye 28 prosent for hver øre de tar ut i utbytte. Pluss formuesskatt. I et år som i 2008, hvor bedriftene silblør og utbytter bare er en fjern drøm, skal formuesskatten uansett betales. Jeg kjenner personer som belåner egne privatboliger for å skaffe penger til å betale den. Våre nordiske broderland har skjønt dette poenget og droppet skatten. I Norge har de rødgrønne skjerpet den, blant annet gjennom å fjerne den såkalte 80-prosentregelen samt rabatten for eiere av ikke-børsnoterte aksjer. Det er denne skatten Hagen vil vekk fra, et beløp som for Hagen-familien betyr 80–100 millioner i et år hvor familien på grunn av den internasjonale finanskrisen har tapt flere milliarder. Finnes der vett og forstand i slikt? Ikke i min bok....