Showing posts with label Dagbladet. Show all posts
Showing posts with label Dagbladet. Show all posts

Monday, September 17, 2012

Bevisstløshet om pressens ansvar hos VG

Karikeringen av og kampanjen mot Nils Rune Langeland forteller om at noe er galt med det mentale klima i landet. Man evner hverken lese eller tenke. Marthe Michelet forstår ikke hva Langeland mener, og Frithjof Jacobsen bruker VGs talerstol på en måte som røper bevisstløshet om pressens ansvar i dager da mobben går amok i arabiske land.

Michelet har hatt problemer med å lese i lang tid. Det er verre med Jacobsen, fordi talerstolen og volumet er større. Hvis ikke Jacobsen og VG forstår at de er inne på stier som kan gjøre omtalte til en Lars Vilks, burde de snarest skifte yrke.


...Alle oppegående mennesker har forstått at det å gjøre noen til smaksdommere over ytringer, er livsfarlig seilas.

...Det er ganske utrolig å lese en slik kynisk anbefaling av å bruke den verste massakre i fredstid som politisk slagvåpen. Her er ingen moralske skrupler. Jacobsen sier at fristelsen til å bruke 22/7 er for stor til å la være. Han forstår og anerkjenner at det skjer og vil skje. Er det sin egen avis han beskriver? Det er vanskelig å ikke lese hans ord som en beskrivelse av VGs ethos. Her skal det drives politikk. Har man meninger som ABB kan det kvitte. Det er ingen medlidenhet eller motforestillinger å spore hos Jacobsen. Medlidenhet vil si at mennesker kan komme uforskyldt til skade.

La den debatten gå. Det er ikke noe å være redd for, skriver Jacobsen, og går direkte over til å kommentere Nils Rune Langeland. Det er her det virkelig blir stygt.....

...Jacbsens artikkel er en blanding av tåpeligheter og alvor. Rett etter at Taimur Abdulwahab al-Abdaly hadde forsøkt å sprenge julehandlende i Stockholm i lufta skrev Jacobsen at folk må få lov til å ha radikale meninger. Kompassnåla snurrer 180 grader.
 
Hva er galt i hodene på norske journalister? Hva består hysteret i?

Les hele: Lang lang rekke – Langeland ut av rekka gå!


Fra twitter:
Fjordman@Fjordman1
VGs Frithjof Jacobsen er et uvitende fjols. Dhimmi er et standard islamsk uttrykk, ikke noe Breivik har funnet på.

Wednesday, September 16, 2009

Færre og færre leser aviser

Dagsavisen hadde ikke overlevd uten våre skattepenger i form av pressestøtte. Kampanje skriver at etter årtusenskiftet har Dagsavisen mottatt om lag 300 millioner kroner til sammen i statlig bistand, og i fjor fikk avisen 39,5 millioner kroner i pressestøtte. Likevel gikk avisen med millionunderskudd, viser nye regnskapstall.

- I forrige uke holdt jeg foredrag i en Rotary-klubb om medienes utfordringer. I salen satt menn i godt voksen alder, flere over 60 år. En liten håndsopprekning før foredraget avslørte at ikke en eneste en av dem hadde kjøpt Dagbladet eller VG den aktuelle dagen. Nok en håndsopprekning viste derimot hundre prosent oppslutning om daglig bruk av internett, skriver Hans Hjellemo i e24.


Lesertallsutviklingen i avisene og i ukepressen viser at de store mediehusene ikke har allverdens tid på seg til å finne formelen som sikrer dem et langt og lykkelig inntektsbringende liv på internett, der både avisene og ukebladene og inntektene som følger med dem gradvis må gi tapt.

Friday, September 11, 2009

Asylmillionær frykter Frp

Ronald Tuft er mangemillionær på asylsøkere. Nå slakter han Fremskrittspartiets asylmotstand, skriver Dagbladet.

Jeg håper virkelig det er noen som ser det komiske i Dagbladets oppslag?

Vil du ha flere asylsøkere - stem Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti eller Senterpartiet!

Saturday, May 23, 2009

Heyerdahl kjører Dagbladet i grøfta





Vi har sett hvordan Arbeiderpartimannen og oligarken Røkke gjør sine forretninger. I Dagens Næringsliv kan vi i dag lese et tilsvarende eksempel på forretningsdrift fra en annen Arbeiderpartimann og oligark, Røkkes læremester - Jens P. Heyerdahl. Det er sjokkerende lesning.

Thursday, March 12, 2009

Årets bilde



Illustrasjonen til venstre har jeg "sakset" fra Aftenposten. Det er om pressefotografene i Norge som valgte et bilde fra den tragiske ulykken på Bygdøy som årets bilde.


Personlig reagerte jeg på at underteksten til bildet har fullt navn på alle tre som omkom i den tragiske ulykken, samt at teksten opplyste om at den navngitte sjåføren var påvirket av alkohol.

Var det nødvendig i denne sammenhengen?

Jeg lot noen amerikanske venner se oppslaget i Aftenposten og de reagerte med vantro. De hevdet at i USA ville et bilde av en slik tragisk ulykke neppe blitt valgt til årets bilde. Disrespectful - distasteful - bad manner - bad taste var ord mine amerikanske venner brukte.

VG valgte å publisere bildet uten undertekst. Fotografen som tok bildet uttalte også til VG at han selvsagt er stolt av at et av hans bilder ble valgt til årets bilde, men at det var vanskelig å glede seg siden dette er et bilde av en forferdelig ulykke.

Uttalelsen viser at fotografen evner å være medmenneske. Det samme kan neppe sies om juryen som valgte bildet, samt redaktørene i Aftenposten og Dagbladet som publiserte bildet med den nevnte underteksten.