Faktasjekk.no har rettet argusøynene mot en helsides annonse fra Fagforbundet i både VG og Aftenposten. De konkluderer med FrP og Bondevik-regjeringen IKKE har foreslått 13 timers arbeidsdag, slik Fagforbundet hevder.
Det var selvsagt noe alle skjønte. Untatt i VG og Aftenposten. Der sitter de fortsatt og lurer.
Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label journalist i VG. Show all posts
Showing posts with label journalist i VG. Show all posts
Thursday, September 10, 2009
Sunday, August 23, 2009
Patetiske Bernt Olufsen i VG

Enhver er uskyldig til dom foreligger i retten, hetes det. Det er et prinsipp det er verdt å holde i hevd.
Selv for lommemannen gjelder dette prinsippet.
Men nå er det engang slik at Verdens Gang sliter med økonomien og avisen bestemte seg for å kaste over bord alle prinsipper. Avisen - som jeg flere ganger har kalt ludderet i Akersgata - klistret bilde av lommemannen på førstesiden av avisen og håpet selvsagt at folk skulle åpne lommebøkene sine.
- Tiltalen dreier seg om svært alvorlige overgrep, og har et omfang som tilsier at det er i allmennhetens interesse å kjenne hans identitet, svarer sjefredaktør Bernt Olufsen i egen avis.
Det må være en av de mest patetiske unnskyldninger jeg har sett.
Mannen sitter i fengsel, Bernt Olufsen. Han utgjør ingen fare for andre. Retten har ennå ikke dømt ham!
Makter du å få inn i det lille sjefredaktørhodet ditt at selv lommemannen har familie som du og avisen din burde tatt hensyn til?
PS: Jeg registrerer nå at VG ikke er alene. Også Bergens Tidende forsøker å suge til seg noen ekstra kroner ved å publisere bilde av lommemannen. På nettutgaven sin inviterer de folk til å kjøpe papirutgaven for å lese sjefredaktør Trine Eilertsens begrunnelse for å identifisere lommemannen.
Jeg kommer naturligvis ikke til å kjøpe Bergens Tidende. Eilertsens begrunnelse ligger trolig på samme håpløse nivå som Olufsens, at det er i allmennhetens interesse å kjenne hans identitet.
Med fare for at Eilertsen nå må skrive om begrunnelsen sin - her er noe hun kan tygge på: Hvis lommemannen blir dømt, vil han trolig få mange år i fengsel. Når han slipper ut, om kanskje 10-15 år, vil han natulig nok se mye eldre ut. Vil Bergens Tidende da publisere et oppdatert bilde av lommemannen?
Vi får håpe at når Eilertsen har tygget seg ferdig, så blir hun sittende igjen med en vond smak i munnen!
Saturday, May 23, 2009
Byfogden tuktet ludderet i Akersgata

Lillesandsjenta (19) som sitter fengslet i Bolivia, fikk Oslo byfogdembetes medhold. VG Nett ble pålagt å fjerne navnet hennes fra nettet.
Ansvarlig redaktør i VG Nett, Espen Egil Hansen, latterliggjør seg selv og den klikk-hora han jobber for, med følgende selvsentrerte uttalelse:
– Det er en hårreisende kjennelse og et inngrep i min redaktørgjerning, og en trussel mot min rettssikkerhet siden jeg ikke fikk komme til orde. Det mener jeg er helt uhørt i denne typen sak, sier Hansen.
Advokat Carl Bore representerer den 19 år gamle jenta. Han avkler VG på en treffende måte i Fedrelandsvennen:
– Min klient er en veldig ung person, tidligere ustraffet og etterforskningen underbygger hennes uskyld. Jeg har full forståelse for at VG dekker straffesaken, men navn og bilde på min klient har overhodet ingen saklig informasjonsverdi. VG er i ferd med å ødelegge et ungt liv kun for å tjene seg noen ekstra annonsekroner. Det er rett og slett moralsk forkastelig, avslutter Bore.
Friday, February 27, 2009
Heller moms enn nynorsk
Hverken Aftenposten eller VG vil tillate sine journalister å skrive nynorsk. Heller moms enn nynorsk, har ansvarlig redaktør Bernt Olufsen i VG uttalt. Grunnen til at disse to avisene ikke vil tillate nynorsk, er neppe at de ikke liker språket. Forklaringen er VG-lesernes manglende evne til å forstå nynorsk, og i Aftenpostens tilfelle - lesernes fordomsfulle holdninger.
Som all vet, de trykte avisene mister tusenvis av lesere - og de vil miste enda flere kjøpere i månedene og årene som kommer. Jeg for min del kan knapt huske sist jeg kjøpte en avis. Likevel vil jeg hevde at jeg er enda mer orientert i dag enn da jeg daglig måtte kjøpe og lese for eksempel Dagbladet. Forklaringen på manglende behov for trykte aviser er særlig internett, men også utallige fjernsyns- og radiokanaler.
Intet er så gammelt som avisen fra i går, heter det. De få gangene jeg har en trykt avis mellom hendene, sitter jeg derfor med en følelse av at jeg bruker tid på gammelt stoff. Jeg vet at avisen jeg holder, ble skrevet dagen før og trykket sent på kvelden eller midt på natten. Med andre ord - foreldet informasjon.
På internett, derimot, kan jeg innhente ferske nyheter fra hele verden, og jeg gjør det når det måtte passe meg. Men det aller viktigste er vissheten om at nyhetene jeg leser er ferske og at de kontinuerlig oppdateres.
Majoriteten av det norske folk gjør det samme – derfor går opplagstallet for de trykte avisene tilbake.
Neste gang du står i kassakø i butikken, legg merke til hvem som plukker med seg aviser fra stativene, særlig VG. Du vil da se at det er eldre menn og kvinner som knapt vet hva en datamaskin er. Internett er noe de kun har hørt om. Disse menneskene er vandt til at artiklene i VG er korte og har et enkelt språk. Innholdet må være lettfattelig og ligge innenfor et begrenset ordforråd. Dette er kjerneleseren av VG og avisen tør ikke å ta sjansen på å miste denne kundegruppen ved å tillate artikler på nynorsk.
I kassakøen vil du også se sportsfantastene. Ofte er dette menn med ølvom og rørleggersprekk som har handlevogna full av potetgull, øl og cola. Disse plukker ofte med seg VG fordi avisen kjenner klientellet og derfor satser stort på sport. Hadde disse sett artikler i VG skrevet på nynorsk, hadde de neppe forstått hva som var skrevet. VG tør ikke miste denne gruppen heller - selv om surfing etter porno ofte har lært disse mennene å bruke internett, og mest trolig vil de ende opp med å lese sportsartiklene på nettet i stedet for å kjøpe avisen. Derfor jobbes det febrilsk med å gjøre VG-nett så stort som mulig.
Jeg tror at både VG og Aftenposten om ikke så altfor lenge vil tillate nynorsk på nettet. I den trykte utgaven av avisen, derimot, kommer vi neppe til å se det språket som kjerneleseren enten ikke kan forstå eller fordomsfullt misliker.
Thursday, July 10, 2008
Journalist i Verdens Gang
Subscribe to:
Posts (Atom)