Showing posts with label VG. Show all posts
Showing posts with label VG. Show all posts

Saturday, November 10, 2012

VGs Fritjof Jacobsen hoppet ut av vinduet

VG dilter etter Dagbladet og fyller avisen med forbrukerstoff: reising, bil, forskring, prisguider, vinsmaking, trim og helse, og nytt for VG: hunder og kjæledyr. Orker leserne? Eller kan de like godt kjøpe ukeblad?

For første gang registrerte denne leseren en manglende lyst til å lese og i neste omgang kjøpe avisen. Den overflødiggjør seg selv.

Verre er det når også kommentarene begynner å vise tegn på alvorlig forfall. Leder av kommentaravdelingen, Fritjof Jacobsen, begikk torsdag en kommentar med den rammende tittelen: Snublet nesten i seg selv . Det er noe av det pinligste jeg har sett på trykk i en norsk avis.

Man undres på om kommentaren er skrevet på stigende rus i en eller annen form....

....
Selv innenfor panegyrikken er dette pinlig. Her formuleres herkuleanske oppgaver som kun overmennesket Stoltenberg kan påta seg. Hva slags overspent vrøvl er dette? Er Norge lederløst uten rormannen Stoltenberg? Det er slik man snakket om Bismarck på slutten av 1800-tallet. Er vi tilbake i autoritære tradisjoner?

Helstøpt og imponerende? Det går en historie om Jens Stoltenberg som kjørte på en bil utenfor et sykehus i Oslo og la igjen en lapp alle trodde var personopplysninger, men som viste seg å være en kassalapp. Det var flere vitner, og seriøse sådanne. Denne historien, som er viden kjent, har ingen norsk avis meg bekjent våget å omtale, om så bare for å bekrefte eller avkrefte den.


Les hele: VG – noe er alvorlig galt

Leserkommentarer hos Document:

Stoltenberg rygget inn i en parkert bil på Tullinløkka. En pensjonert etteretningsoffiser så dette fra stuen sin og gikk ned og kikket på lappen Stoltenberg etterlot i vinduet - som viste seg å være en tilfeldig kvittering. Det skulle se ut som at han etterlot kontaktopplysninger; en imitert form for hederlighet, altså. Spørsmålet er så om den ene hendelsen er illustrativ for en mer generell tilgang til tingene.

Det er interessant at Jacobsen både kaller Stoltenberg et overmenneske og sier at han er hevet over politikken. Begge deler er fullstendig korrekt. Det Jacobsen belyser er intet mindre enn selve essensen i sosialismen, det innerste i dens "hemmelige" lære. Dvs. det som hører til dens indoktrinering, ikke dens propaganda. Sosialister er overmennesker, hevet over judeo-kristen moral. Og hva annet er politikk enn materialisert moral, når det kommer til stykket? Derfor kan Stoltenberg og Støre uten å blunke sende penger til folk som heiler og benekter Holocaust med den holdningen at det de gjør er "moralsk riktig". Det er bare en helt annen moral enn den folk utenfor sosialismen kjenner til. En moral som sier at det de røde beslutter seg for å gjøre, er pr. definisjon det riktige og gode. Det finnes ikke noe riktig og godt utenfor ideologien. Derfor er f.eks. høyresiden alltid ond og ekstrem og farlig. Kritikk kan bare være uttrykk for mental sykdom hos den enkelte.

At VG omfavner dette minner mest av alt om underkastelse.
-joneirik

***


episoden hvor Stoltenberg i bil som tilhørte LO ( han var ikke statsminister på den tiden) rygget inn i bil på en parkeringsplass og la igjen en blank lapp under vinduspusseren ble omtalt i Dagbladet
Til glede for nye lesere her.
-Christian Skaug

Wednesday, October 3, 2012

Det blir færre nordmenn




Fremtidsutsiktene ser dårlig ut for Oslo. For Oslo har stadig flere innbyggere med ikke-vestlig innvandringsbakgrunn, samtidig som nordmenn flytter ut. Hvilke økonomiske utslag dette gir er fraværende i enhver festtale, men bør til gjengjeld spikres på veggen hos enhver ansvarlig politiker og byråkrat (og gjerne i enhver avisredaksjon).

Men de underutviklede som jobber i VG klarer naturligvis ikke å se alvoret i saken. VG klarer i dag å presentere tallene sett i lys av kongefamilien, og beviser dermed sin totalt manglende forståelse for at befolkningsutviklingen krever politisk oppmerksomhet. 

Les hele: Befolkningsutvikling: Ikke helt konge       

Monday, September 17, 2012

Bevisstløshet om pressens ansvar hos VG

Karikeringen av og kampanjen mot Nils Rune Langeland forteller om at noe er galt med det mentale klima i landet. Man evner hverken lese eller tenke. Marthe Michelet forstår ikke hva Langeland mener, og Frithjof Jacobsen bruker VGs talerstol på en måte som røper bevisstløshet om pressens ansvar i dager da mobben går amok i arabiske land.

Michelet har hatt problemer med å lese i lang tid. Det er verre med Jacobsen, fordi talerstolen og volumet er større. Hvis ikke Jacobsen og VG forstår at de er inne på stier som kan gjøre omtalte til en Lars Vilks, burde de snarest skifte yrke.


...Alle oppegående mennesker har forstått at det å gjøre noen til smaksdommere over ytringer, er livsfarlig seilas.

...Det er ganske utrolig å lese en slik kynisk anbefaling av å bruke den verste massakre i fredstid som politisk slagvåpen. Her er ingen moralske skrupler. Jacobsen sier at fristelsen til å bruke 22/7 er for stor til å la være. Han forstår og anerkjenner at det skjer og vil skje. Er det sin egen avis han beskriver? Det er vanskelig å ikke lese hans ord som en beskrivelse av VGs ethos. Her skal det drives politikk. Har man meninger som ABB kan det kvitte. Det er ingen medlidenhet eller motforestillinger å spore hos Jacobsen. Medlidenhet vil si at mennesker kan komme uforskyldt til skade.

La den debatten gå. Det er ikke noe å være redd for, skriver Jacobsen, og går direkte over til å kommentere Nils Rune Langeland. Det er her det virkelig blir stygt.....

...Jacbsens artikkel er en blanding av tåpeligheter og alvor. Rett etter at Taimur Abdulwahab al-Abdaly hadde forsøkt å sprenge julehandlende i Stockholm i lufta skrev Jacobsen at folk må få lov til å ha radikale meninger. Kompassnåla snurrer 180 grader.
 
Hva er galt i hodene på norske journalister? Hva består hysteret i?

Les hele: Lang lang rekke – Langeland ut av rekka gå!


Fra twitter:
Fjordman@Fjordman1
VGs Frithjof Jacobsen er et uvitende fjols. Dhimmi er et standard islamsk uttrykk, ikke noe Breivik har funnet på.

Monday, June 11, 2012

Klassekampen med vrøvl i Verdens Gang

Journalist i VG, Hans Petter Sjøli, trakk Verdens Gang ned i søla på onsdag. Denne tidligere journalisten i Klassekampen, som trolig ble fristet av VGs høye lønninger, spredde sitt venstrevridde tøv over to sider i landets største tabloidavis.  Der kaller Sjøli foredraget til svensken Mattias Gardell i Oslo tingrett for mesterlig.

Den som opplevde Mattias Gardell i retten denne uken, merket et pust av den militans som preger det offisielle Sverige og som selv de borgerlige partiene bøyer seg for.....Graden av brutalitet må sees i sammenheng med at mange mennesker kan sjekke den talen Gardell refererer til og se at hans fremstilling ikke stemmer. Er han så fanatisk at han ikke ser det, eller er det en kalkulert hersketeknikk? Trolig det siste. Debatten er i høy grad blitt et spørsmål om kontroll og makt. I Sverige bruker man knyttnevene både billedlig og fysisk....

Det er derfor ytterst forstemmende at VGs Hans Petter Sjøli i en to siders kommentar onsdag kaller Gardells foredrag for mesterlig og slutter seg til karaktermordet på Hirsi Ali. Sjøli kommer fra Klassekampen. Kommentaren ville passet der med sin retoriske, manipulerende stil. Nå står den altså i Norges største tabloid. VG er blitt et venstresidens Bildzeitung. Jeg vil tro det er flere i avisen som krymper seg.....

Les hele: Frontlinjen Ayaan Hirsi Ali

Leserkommentarer:

Gardell har de siste dager i Oslo fremstått som en giftsprutende, moralsk dverg - og langt fra noen "retorikkens mester" slik denne Sjøli så patetisk uttrykker det.
Sjølis panegyriske hyllest av ekstremisten Gasrdell var pinlig lesning, og jeg tipper dette intellektuelle lavmålet var ekstra pinlig for enkelte av Sjølis langt mer edruelige og oppegående kolleger i avisen.
-ixus90   

Sjøli tror visst at den garntråd han har fått fatt i enden på leder tilbake til Gardell, men om han våger seg til å nøste den opp vil han få seg en ubehagelig overraskelse. Der står nemlig Breivik og venter. Det er hans tråd han følger.
-TheReligiousCynic

Dette er alvorlig fordi det står i Norges største avis. Jeg vil derfor anmode red. om å sende documentartikkelen til VG og be om å få den tatt inn på et sentralt sted. Det norske folk trenger motvekt mot slike folkeforførere som Gardell. Jeg sukker også oppgitt over klovnen professor Aarebrot som sa at jounalistenes politiske syn ikke hadde noe å si for det journalistiske arbeidet.
-Kjetil7                     

Tuesday, November 24, 2009

VG og Nrk har hovedansvaret i Mueller-saken

Når de norske skøyteløperne feiler under OL, vil alle vite at det er Olympiatoppen og Skøyteforbundet, samt VG og Nrk, som har skylden. Det er disse som har hausset opp denne saken.

Som vi skrev i går: Det var latterlig å si opp Mueller. Forresten er det mye mer enn latterlig - det er også katastrofalt for de utøverne som har lagt ned utallige treningstimer for å kunne få en OL-medalje. Men det var åpenbart av underordnet betydning for de som sitter og ruger bak sine skrivebord hos Olympiatoppen og Skøyteforbundet.

I stedet for å gi en advarsel til Mueller, samt benytte seg av muligheten til å oppdra mannen, evnet ikke idrettspampene å se andre løsninger enn oppsigelse.

Det er pinlig talentløst - og det er det nok noen som er tilfredse med.



–Det er sikkert noen som er happy i Skøyte-Norge akkurat nå, men jeg synes ikke det er noe å juble for. Jeg er helt sikker på at det har blitt jobbet i kulissene for å få ham fjernet, sier Grødum til Aftenposten.no, og antyder at noen har utnyttet episoden rundt Muellers verbale trakassering av Maren Haugli for å få inn nytt trenerblod.

– Denne saken er blitt hausset opp av mediene. Det har vært en ensidig jakt på Mueller etter at saken ble kjent. Etter 6,5 år som landslagstrener i Norge er det trist at han blir felt av en sak av usportslig karakter, sier landslagsløper Øystein Grødum til NTB.

Wednesday, September 16, 2009

Færre og færre leser aviser

Dagsavisen hadde ikke overlevd uten våre skattepenger i form av pressestøtte. Kampanje skriver at etter årtusenskiftet har Dagsavisen mottatt om lag 300 millioner kroner til sammen i statlig bistand, og i fjor fikk avisen 39,5 millioner kroner i pressestøtte. Likevel gikk avisen med millionunderskudd, viser nye regnskapstall.

- I forrige uke holdt jeg foredrag i en Rotary-klubb om medienes utfordringer. I salen satt menn i godt voksen alder, flere over 60 år. En liten håndsopprekning før foredraget avslørte at ikke en eneste en av dem hadde kjøpt Dagbladet eller VG den aktuelle dagen. Nok en håndsopprekning viste derimot hundre prosent oppslutning om daglig bruk av internett, skriver Hans Hjellemo i e24.


Lesertallsutviklingen i avisene og i ukepressen viser at de store mediehusene ikke har allverdens tid på seg til å finne formelen som sikrer dem et langt og lykkelig inntektsbringende liv på internett, der både avisene og ukebladene og inntektene som følger med dem gradvis må gi tapt.

Thursday, July 10, 2008

Journalist i Verdens Gang

Det ryktes at det er en geip med tannregulering, som knapt nok har fått hår rundt tissen, som lager førstesidene hos VG. Men også mange av journalistene i avisen befinner seg på samme utviklingsnivå.



Saturday, June 28, 2008

Klikk-hora i Akersgata står på




Klikk-hora i Akersgata står på som aldri før. Nå har forsyne meg dette ludderet kastet seg på billigere-bensin bølgen også.

Avisen har laget en tabell hvor man kan finne ut hvilke bensinstasjoner som selger drivstoffet noen ører billigere enn andre.

Det skulle ikke forundre meg om det har den tilsiktede effekten - at VG's lesere (som jeg anser for å være de enkleste blant oss) jevnlig klikker seg inn for å sjekke øre-rabatten, og så faktisk kjører rundt om kring til de anbefalte bensinstasjonene for å spare disse få ørene.

Nei, det skulle neimen ikke forundre meg....

(Jeg håper du legger merke til at jeg ikke linker til den klikk-hora i Akersgata.)