Showing posts with label journalistikk. Show all posts
Showing posts with label journalistikk. Show all posts

Tuesday, March 20, 2012

NRKs Erik Wold fikk sparken som programleder

I hvert fall av Documents lesere. I en knusende artikkel, skrevet av journalist Arnt Folgerø, avsløres en form for absurd teater i NRKs debattprogram. Les den glimrende artikkelen her: Asylsøkerspørsmål som ikke blir stilt.

Få også med deg leserkommentarene etter artikkelen.

Her er et lite utdrag fra Folgerøs artikkel:

"...Et ufravikelig prinsipp i journalistikken er at man skal ha med informasjon som er viktig for å belyse saken. Dette prinsippet brytes glatt mange ganger om dagen norske medier, og det ser ut til at journalistene konsekvent bryter det med åpne øyne, blant annet i saker som har med asylsaker å gjøre. Når man ser Erik Wold i aksjon, skulle man tror at han ikke engang har hørt om denne grunnleggende journalistiske regelen. Wold tror han utøver debattautoritet ved å avbryte debattanter som er inne på viktige og kritiske spørsmål. Sannheten er at han ikke evner å følge opp antydninger fra debattanter om viktige spørsmål. Ja, sannheten er at denne karen ikke er kompetent til å lede noen tv-debatt om noe som helst emne, men det skjules blant annet av de NRK-innhyrede klakkørene som applauderer vilt når han for eks, avbryter Siv Jensen. Og fraværet av kritiske spørsmål til de sentrale aktørene i asyllobbyen som NOAS og beslektede organisasjoner, SV, hele skokken av asyladvokater, asylpsykiatere og biskoper gjør at disse aktørene ufordrødent kan fortsette sin moralske utpressing av dem som har som oppgave å effektuere de asylpolitiske vedtakene som er gjort...."

Saturday, January 15, 2011

Statsminister Stoltenberg bør sette ned foten

Det er mange på nettet som har kommentert den usmakelige ansettlsen av tidligere redaktør i Nordlys, Hans Kristian Amundsen, som ny statssekretær i Fiskeridepartementet. Som flere har skrevet, Amundsen har i alle år smisket og slikket seg til en jobb i maktapparatet.

At en såkalt journalist, som undergraver journalistyrket på denne måten, skal belønnes med en statssekretærstilling, er mildt sagt hårreisende.

Det hevdes endog at jobben i Fiskeridepartementet kun er midlertidig for Amundsen - media skriver at han senere skal begynne å jobbe som statssekretær for statsminister Jens Stoltenberg.

Vi vet ikke hvem ved statsministerens kontor som fikk den ville ideen, men til sjuene og sist er det Stoltenberg som bestemmer. Stoltenberg bør prise journalisters uavhengighet og vise ryggen til de som undergraver den frie pressen her i landet. Siden ansettelsen av Amundsen neppe lar seg omgjøre, bør i hvert fall Stoltenberg sørge for at Amundsen aldri får satt sine bein på statsministerens kontor. La Amundsen bli sittende bortgjemt på et kontor i Fiskeridepartementet!

Les også: Nærhet gjør nærsynt
av Jens Brun-Pedersen.

Tuesday, October 20, 2009

Stor dag i Dagsrevyen i dag

Stoltenberg har presentert sin nye regjering, og det skulle ikke forundre meg om det var feststemning i både Dagsrevyen og Aftenposten i dag. Kampanjejournalistikken til Dagsrevyen og Aftenposten ga nemlig resultater - de fikk den regjeringen de kjempet for.

Sosialistene vant - media og journalistikken, derimot, havnet i gjørma!

Tuesday, April 21, 2009

Stol ikke på mediene




Her er et konkret eksempel på at man bør være skeptisk til mediene.
Pressen hevdet at Gro Harlem Brundtland hyllet Kjell Inge Røkke. I en pressemelding klargjør Gro hva som egentlig skjedde:


- Jeg var helt klar i mitt møte med pressen i dag på at jeg ikke kan eller vil kommentere den såkalte Aker-/Røkke-saken; en sak jeg ikke har vært med på å behandle, heller ikke noe av forhistorien, for jeg gikk av i 1996. Røkke er en mann jeg aldri har møtt. Da en journalist kastet ut begrepet pionér – burde jeg bare smilt og ristet på hodet. Jeg nølte, men bekreftet at Røkke har gjort en del nytt i norsk industri, skriver Brundtland i en pressemelding, og fortsetter:

- Det var en generell uttalelse, og har intet med karakteristikker og vurderinger av det som er blitt en stor sak i de siste ukene. Der ville nok jeg ha reagert på samme måte som vår regjering nå reagerer hadde det vært jeg som hadde hatt ansvaret i dag. Nå velger jeg likevel å si dette, fordi man i enkelte medier har gått så langt over streken i strid med hva jeg faktisk sa, at man fremstiller det som om at jeg har hyllet og støttet Røkke. Mer feilaktig kan det ikke være, skriver Harlem Brundtland.

Friday, February 27, 2009

Heller moms enn nynorsk


Hverken Aftenposten eller VG vil tillate sine journalister å skrive nynorsk. Heller moms enn nynorsk, har ansvarlig redaktør Bernt Olufsen i VG uttalt. Grunnen til at disse to avisene ikke vil tillate nynorsk, er neppe at de ikke liker språket. Forklaringen er VG-lesernes manglende evne til å forstå nynorsk, og i Aftenpostens tilfelle - lesernes fordomsfulle holdninger.

Som all vet, de trykte avisene mister tusenvis av lesere - og de vil miste enda flere kjøpere i månedene og årene som kommer. Jeg for min del kan knapt huske sist jeg kjøpte en avis. Likevel vil jeg hevde at jeg er enda mer orientert i dag enn da jeg daglig måtte kjøpe og lese for eksempel Dagbladet. Forklaringen på manglende behov for trykte aviser er særlig internett, men også utallige fjernsyns- og radiokanaler.

Intet er så gammelt som avisen fra i går, heter det. De få gangene jeg har en trykt avis mellom hendene, sitter jeg derfor med en følelse av at jeg bruker tid på gammelt stoff. Jeg vet at avisen jeg holder, ble skrevet dagen før og trykket sent på kvelden eller midt på natten. Med andre ord - foreldet informasjon.

På internett, derimot, kan jeg innhente ferske nyheter fra hele verden, og jeg gjør det når det måtte passe meg. Men det aller viktigste er vissheten om at nyhetene jeg leser er ferske og at de kontinuerlig oppdateres.

Majoriteten av det norske folk gjør det samme – derfor går opplagstallet for de trykte avisene tilbake.

Neste gang du står i kassakø i butikken, legg merke til hvem som plukker med seg aviser fra stativene, særlig VG. Du vil da se at det er eldre menn og kvinner som knapt vet hva en datamaskin er. Internett er noe de kun har hørt om. Disse menneskene er vandt til at artiklene i VG er korte og har et enkelt språk. Innholdet må være lettfattelig og ligge innenfor et begrenset ordforråd. Dette er kjerneleseren av VG og avisen tør ikke å ta sjansen på å miste denne kundegruppen ved å tillate artikler på nynorsk.

I kassakøen vil du også se sportsfantastene. Ofte er dette menn med ølvom og rørleggersprekk som har handlevogna full av potetgull, øl og cola. Disse plukker ofte med seg VG fordi avisen kjenner klientellet og derfor satser stort på sport. Hadde disse sett artikler i VG skrevet på nynorsk, hadde de neppe forstått hva som var skrevet. VG tør ikke miste denne gruppen heller - selv om surfing etter porno ofte har lært disse mennene å bruke internett, og mest trolig vil de ende opp med å lese sportsartiklene på nettet i stedet for å kjøpe avisen. Derfor jobbes det febrilsk med å gjøre VG-nett så stort som mulig.

Jeg tror at både VG og Aftenposten om ikke så altfor lenge vil tillate nynorsk på nettet. I den trykte utgaven av avisen, derimot, kommer vi neppe til å se det språket som kjerneleseren enten ikke kan forstå eller fordomsfullt misliker.

Saturday, January 17, 2009

Ehud Olmert bør skamme seg



Israels statsminister, Ehud Olmert, kunngjorde i kveld at Israel erklærer en ensidig våpenhvile på Gazastripen. I sin tale nevnte han flere land og ledere, blant annet USA, England og Frankrike.

Men ikke et eneste ord om Norge og Jonas Gahr Støre! Ja, selv Oslo-avtalen, som norske journalister har pleiet og holdt levende i så mange år, ble fullstendig ignorert.

Eier ikke Olmert skam i livet?

Saturday, December 20, 2008

Håpløse journalister


Kavalkade på Nrk fra de olympiske leker i Beijing i kveld. En norsk svømmer tok sølv.

Etter konkurransen kom kong Harald ut og like før han steg inn i bilen, klarte en av journalistene å stille Kongen dette glupe spørsmålet:
Hvordan var det å se konkurransen?

Hold dere fast - Kongen svarte: Det var fint det.

Det var det hele.

Journalisten fant åpenbart kongens svar så viktig at han sendte "intervjuet" hjem til Norge. Redigererne av kavalkaden må også ha funnet spørsmålet og kongens svar så betydningsfullt at de tok det med i kavalkadeprogrammet i kveld.

Er det rart at jeg ofte trenger en stiv whisky når jeg ser fjernsyn?

Thursday, July 10, 2008

Journalist i Verdens Gang

Det ryktes at det er en geip med tannregulering, som knapt nok har fått hår rundt tissen, som lager førstesidene hos VG. Men også mange av journalistene i avisen befinner seg på samme utviklingsnivå.