Samtlige biskoper i Norge er skuffet over fredagens asyldom i Høyesterett. Flere uttaler at Norge fører en umenneskelig asylpolitikk, melder Nrk.
De får svar fra redaktør Hans Rustad i Document:
"...Når et samlet bispekollegium kaller høyesteretts avgjørelse i asylsaken om barn av foreldre som oppholder seg ulovlig i Norge, for “inhuman”, viser man tydelig at man har mistet begreper om hva som er hva: hvor grensene går mellom kirke og politikk. Da blir det som Kjetil Storvik Olsen sa et spørsmål til den enkelte hvor lenge man vil være med på ferden. Kanskje finner man seg andre kirkesamfunn som ivaretar troen og ikke ofrer den på politikkens alter.
Anti-israelsk
Den andre siden av bispekollegiets politisering er at man velger en side som blir anti-israelsk.
Dette er den andre siden av en kirke som velger politikken fremfor troen: man vender seg mot det folk som Jesus utsprang av.
For mye av protestantisk lavkirke setter for enkle likhetstegn mellom bibelske profetier og politiske hendelser.
Men den kirke som nærmer seg standpunkter som styrker den nye antisemittismen, kan ikke lenger kalle seg kristen.
Slik er Jahve og Gud en historisk Gud: at den kristendom som bidrar til de krefter som vil ødelegge Israel, har ikke lenger noe med Kristus å gjøre.
.....NRK er blitt en propagandakanal som taler mot kirkens budskap og mot Kristus og Israel i selve julehøytiden. I Søndagsavisen var det idag prost Trond Bakkevig som fikk seg til å si at forestillingen om juleevangeliet var sterkt til stede på palestinsk side, men bare svakt hos israelerne.....
....De krefter her hjemme som sterkest kritiserer “sekteriske” kristne for å lese Bibelens profetier som en fasit, unnlater selv å ta stilling til at Hamas har Sions vises protokoller i sitt charter. Eller all antisemittismen som åpent er en del av islamismens program og retorikk...."
Les hele: Nærmere
Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label den norske kirke. Show all posts
Showing posts with label den norske kirke. Show all posts
Tuesday, December 25, 2012
Monday, May 14, 2012
Her kan du få litt tidtrøyte, biskop Erling Pettersen
Da jeg leste artikkelen på NRKs hjemmeside, – Statoil opptrer grådig og uetisk, fikk jeg umiddelbart en trang til å kommentere. Men nå er det slik at jeg er en meget opptatt mann (alle kan ikke være statsansatte), mye mer opptatt enn det biskop Erling Pettersen synes å være, som har tid til å fly til NRKs studio for å prate om noe han ikke har noen forutsetninger for å uttale seg om.
Så la meg kommentere ved å henvise til noe som er sagt og skrevet tidligere. La meg begynne med å sitere Kristin Clemet som tidligere har blogget skarpt og klart om biskoper som uttaler seg om dette og hint:
“Det er nesten patetisk å høre statsansatte biskoper “leke” politisk parti og fortelle oss andre hva som er “riktig” standpunkt — høyt hevet over de egentlige partiene. Det er også veldig provoserende — fordi det dreier seg om en statlig kirke.”
Tygg litt på den, biskop Pettersen.
Etterpå kan du fylle litt av tiden din med å lese det som er skrevet her:
Terrororganisasjonen Hamas har fått sin biskop
New Age fra en utro Ordets tjener
Leserkommentar hos Document:
.....Det er ganske komisk når norske kirkeledere skal uttale seg om miljøvern og spesielt om Statoil, oljeboring i Nord og oljesand i Kanada. Det hele har et ganske amatørmessig og uvitenskapelig preg. Jeg er selv bevisst kristen, men i saker som angår olje hører jeg heller på nøkterne vitenskapsmenn og industrifolk enn dirrende bispestemmer. Ikke engang den miljøbevisste patriark Bartholomeus får seg til å si "bøye seg til jorden og høre dens stemme" på en slik måte som norske biskoper.
Dette er ikke engang New Age. Kun komedie. Og tipper biskopen er fornøyd med olje-finansiert biskopslønn.....
-Breidablikk
Les også: Borten Moe ut mot Kirken
Så la meg kommentere ved å henvise til noe som er sagt og skrevet tidligere. La meg begynne med å sitere Kristin Clemet som tidligere har blogget skarpt og klart om biskoper som uttaler seg om dette og hint:
“Det er nesten patetisk å høre statsansatte biskoper “leke” politisk parti og fortelle oss andre hva som er “riktig” standpunkt — høyt hevet over de egentlige partiene. Det er også veldig provoserende — fordi det dreier seg om en statlig kirke.”
Tygg litt på den, biskop Pettersen.
Etterpå kan du fylle litt av tiden din med å lese det som er skrevet her:
Terrororganisasjonen Hamas har fått sin biskop
New Age fra en utro Ordets tjener
Leserkommentar hos Document:
.....Det er ganske komisk når norske kirkeledere skal uttale seg om miljøvern og spesielt om Statoil, oljeboring i Nord og oljesand i Kanada. Det hele har et ganske amatørmessig og uvitenskapelig preg. Jeg er selv bevisst kristen, men i saker som angår olje hører jeg heller på nøkterne vitenskapsmenn og industrifolk enn dirrende bispestemmer. Ikke engang den miljøbevisste patriark Bartholomeus får seg til å si "bøye seg til jorden og høre dens stemme" på en slik måte som norske biskoper.
Dette er ikke engang New Age. Kun komedie. Og tipper biskopen er fornøyd med olje-finansiert biskopslønn.....
-Breidablikk
Les også: Borten Moe ut mot Kirken
Labels:
biskoper,
den norske kirke,
miljøvern,
næringsliv,
økonomi,
politikk,
Statoil
Subscribe to:
Posts (Atom)