Selv ikke de største entusiastene klarer lenger å bortforklare det helt åpenbare bildet, nemlig at det hvert eneste år forsvinner et årskull papiravislesere i den ene enden - uten at det fylles på med en ny årsklasse i den andre.
Tidligere har lesingen angivelig falt mindre enn opplagene (tro det den som vil). Men i år raser også lesertallene nedover.
Dagbladets lesertall mandag til fredag har eksempelvis falt fra 566.000 lesere for ett år siden, til 494.000 nå. Det er en dramatisk leserflukt.
De kontrollerte opplagstallene sier at Dagbladet har 105.255 i snittopplag. De som tror på statistikken, må altså se for seg lesesirkler med fem lesere for hver eneste solgte avis!
Hver dag selges det 100.000 færre papiraviser enn for et år siden
Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label aviser. Show all posts
Showing posts with label aviser. Show all posts
Tuesday, March 2, 2010
Wednesday, September 23, 2009
Sleip taktikk for å sverte motstandere
De fleste kjenner vel utrrykket - å gå den motsatte vegen for å komme til målet. Det er mange som bruker denne taktikken på internett i dag. Man utgir seg for å tilhøre en gruppe eller et politisk parti man ønsker å sverte. Så fremsetter man hårreisende påstander som de fleste vil riste på hodet av, eller enda bedre - oppnår at leserne går til angrep på gruppen/partiet.
Jeg har sett mange slike eksempler på internett de siste månedene, særlig i kommentarfeltet på Nrks hjemmeside og i enkelte aviser. Det finnes endog noen blogger der eieren gir inntrykk av å tilhøre borgerlige partier, mens formålet er å sverte nettopp disse.
Ikke overrraskende er det Høyre og Frp som har fått gjennomgå. Folk har utgitt seg for å tilhøre Høyre eller Frp, har ytret meninger som er av en slik karakter at de fleste vil enten riste på hodet eller svare med hatske angrep på nettopp Høyre og Frp.
Det er åpenbart at det er folk på den politiske venstresiden som står bak, siden formålet er å sette borgerlige i et dårlig lys. Men det er vel kun et tidsspørsmål før folk i den borgerlige leiren begynner med det samme. Det er derfor viktig å påminne om at man skal ikke ta for god fisk alt man leser på internett, og slett ikke i kommentarfeltene til mediene.
Jeg har sett mange slike eksempler på internett de siste månedene, særlig i kommentarfeltet på Nrks hjemmeside og i enkelte aviser. Det finnes endog noen blogger der eieren gir inntrykk av å tilhøre borgerlige partier, mens formålet er å sverte nettopp disse.
Ikke overrraskende er det Høyre og Frp som har fått gjennomgå. Folk har utgitt seg for å tilhøre Høyre eller Frp, har ytret meninger som er av en slik karakter at de fleste vil enten riste på hodet eller svare med hatske angrep på nettopp Høyre og Frp.
Det er åpenbart at det er folk på den politiske venstresiden som står bak, siden formålet er å sette borgerlige i et dårlig lys. Men det er vel kun et tidsspørsmål før folk i den borgerlige leiren begynner med det samme. Det er derfor viktig å påminne om at man skal ikke ta for god fisk alt man leser på internett, og slett ikke i kommentarfeltene til mediene.
Wednesday, September 16, 2009
Færre og færre leser aviser
Dagsavisen hadde ikke overlevd uten våre skattepenger i form av pressestøtte. Kampanje skriver at etter årtusenskiftet har Dagsavisen mottatt om lag 300 millioner kroner til sammen i statlig bistand, og i fjor fikk avisen 39,5 millioner kroner i pressestøtte. Likevel gikk avisen med millionunderskudd, viser nye regnskapstall.
- I forrige uke holdt jeg foredrag i en Rotary-klubb om medienes utfordringer. I salen satt menn i godt voksen alder, flere over 60 år. En liten håndsopprekning før foredraget avslørte at ikke en eneste en av dem hadde kjøpt Dagbladet eller VG den aktuelle dagen. Nok en håndsopprekning viste derimot hundre prosent oppslutning om daglig bruk av internett, skriver Hans Hjellemo i e24.
Lesertallsutviklingen i avisene og i ukepressen viser at de store mediehusene ikke har allverdens tid på seg til å finne formelen som sikrer dem et langt og lykkelig inntektsbringende liv på internett, der både avisene og ukebladene og inntektene som følger med dem gradvis må gi tapt.
- I forrige uke holdt jeg foredrag i en Rotary-klubb om medienes utfordringer. I salen satt menn i godt voksen alder, flere over 60 år. En liten håndsopprekning før foredraget avslørte at ikke en eneste en av dem hadde kjøpt Dagbladet eller VG den aktuelle dagen. Nok en håndsopprekning viste derimot hundre prosent oppslutning om daglig bruk av internett, skriver Hans Hjellemo i e24.
Lesertallsutviklingen i avisene og i ukepressen viser at de store mediehusene ikke har allverdens tid på seg til å finne formelen som sikrer dem et langt og lykkelig inntektsbringende liv på internett, der både avisene og ukebladene og inntektene som følger med dem gradvis må gi tapt.
Tuesday, April 21, 2009
Stol ikke på mediene
Her er et konkret eksempel på at man bør være skeptisk til mediene.
Pressen hevdet at Gro Harlem Brundtland hyllet Kjell Inge Røkke. I en pressemelding klargjør Gro hva som egentlig skjedde:
- Jeg var helt klar i mitt møte med pressen i dag på at jeg ikke kan eller vil kommentere den såkalte Aker-/Røkke-saken; en sak jeg ikke har vært med på å behandle, heller ikke noe av forhistorien, for jeg gikk av i 1996. Røkke er en mann jeg aldri har møtt. Da en journalist kastet ut begrepet pionér – burde jeg bare smilt og ristet på hodet. Jeg nølte, men bekreftet at Røkke har gjort en del nytt i norsk industri, skriver Brundtland i en pressemelding, og fortsetter:
- Det var en generell uttalelse, og har intet med karakteristikker og vurderinger av det som er blitt en stor sak i de siste ukene. Der ville nok jeg ha reagert på samme måte som vår regjering nå reagerer hadde det vært jeg som hadde hatt ansvaret i dag. Nå velger jeg likevel å si dette, fordi man i enkelte medier har gått så langt over streken i strid med hva jeg faktisk sa, at man fremstiller det som om at jeg har hyllet og støttet Røkke. Mer feilaktig kan det ikke være, skriver Harlem Brundtland.
Labels:
aviser,
fjernsyn,
journalist,
journalistikk,
mediene,
pressen,
radio
Subscribe to:
Posts (Atom)