Showing posts with label politiske partier. Show all posts
Showing posts with label politiske partier. Show all posts

Tuesday, July 28, 2009

Journalister stemmer ikke ved valget


Nrk's Håkon Haugsbø skriver i sin Nettprat i Aftenposten: "...Alle menneske vert påverka av sine haldningar og overtydingar, enten dei er politiske eller religiøse....."

En naturlig konsekvens av det, Haugsbø, bør være at journalister i hvert fall ikke bør stemme ved politiske valg. Det sier seg selv at det blir vanskelig for en journalist å være kritisk til det partiet han/hun har stemt på.

Det skrev jeg i ett av mine tidligere innlegg på denne bloggen:

Journalister bør ikke stemme ved valg

Stemmer man ved politiske valg, etableres det et usynlig bånd mellom seg selv og det partiet man stemmer på. Denslags bindinger bør ikke eksistere mellom journalister og politiske partier.

Nedenfor siterer jeg litt av det en amerikansk journalist skriver om temaet i SHOULD JOURNALISTS VOTE?

It may seem like a silly sacrifice to not vote or not declare your political allegiance. But it is not. In choosing to become a journalist, one gives up a certain degree of participation in the public space because journalists' credibility is their most important asset....

.....The Washington Post's executive editor Len Downie famously never votes though he doesn't impose the same rigidity on his staff. NPR's managing editor, Brian Duffy, never votes either.....

.....A listener has a right to expect that NPR reporters Mara Liasson, David Greene, Scott Horsley or Don Gonyea who are covering the campaign are not advocating for a candidate but simply providing accurate and fair information.....

.....It doesn't matter how neutral journalists are, or how hard they work at being fair. If their political leanings are made public, it will invariably color how a source, a listener, or an online reader will perceive their reporting.

"Once it's out there, you can't take it back," said Tom Bullock, senior producer of NPR's election unit.

Tuesday, April 28, 2009

Landsmøtevedtak er bare tull?




Frp går ut av byrådet i Bergen. Årsaken er at Frp på bakgrunn av landsmøtevedtaket i fjor vår, ikke kan stemme for innkrevning av bompenger til videreføringen av Bergensprogrammet.

Gruppeleder for Arbeiderpartiet Terje Ohnstad er overrasket over det som nå har skjedd.

- Jeg er forundret over begrunnelsen på hvorfor de har valgt å gå ut av byrådet. På meg virker det som om de er styrt fra sentralt hold og at de ikke har noen innflytelse på denne saken lokalt. Det er merkelig for dette er en viktig sak for Bergen, sier Ohnstad. nrk.no

Dagsrevyens reportere og politisk kommentator syntes også å være overrasket.

Det er åpenbart påkrevet å stille dette utrolig banale spørsmålet: Er det slik at landsmøtevedtak er noe man kan skratte og le av i ettertid og slett ikke behøve å ta alvorlig?

Kanskje forholder det seg slik i andre partier, for eksempel Arbeiderpartiet?

Fremskrittpartiet, derimot, viser at partiet er til å stole på - at landsmøtevedtak faktisk gjelder, og ikke noe man lettvint avfeier i etterkant.

Så kan vi heller le av de andre partiene som nå avslører at det som åpenbart foregår på deres landsmøter, kun er for useriøst tant og fjas å regne.

Thursday, April 2, 2009

En skrikende urettferdighet





.....Skjevheten blir særlig synlig hvis du en vanlig hverdag tar T-banen i Oslo fra Stortinget stasjon. Da registrerer du raskt at de østgående togene – på folkemunne kalt Color Line – har et stort, for ikke å si dominerende, innslag av våre nye landsmenn. Her leves politikernes eksperiment og drøm om et flerkulturelt samfunn ut i prasksis.....

.....Det er dessuten opplest og vedtatt at det flerkulturelle samfunn er en velsignelse. Det er her den skrikende urettferdigheten kommer inn:

For hvis du i stedet tar T-banen VESTOVER, oppdager du raskt at menneskene her bare i beskjeden grad har fått del i den velsignelsen som det flerkulturelle samfunn representerer. Innslaget av nye landsmenn er nesten skremmende beskjedent.

Til politikernes unnskyldning skal sies at de også selv er blitt skadelidende av denne skjeve fordelingen. Mange av dem lever i dag i et ghettolignende og lite levende monokulturelt område av byen og ser knapt en fremmedspråklig og fremmedkulturell i sitt nærmiljø eller på veien til og fra jobb. For eksempel bor mange stortingsrepresentanter i Grønnegate. Her må det snarest sørges for at minst halvparten av leilighetene leies ut eller selges til nye landsmenn fra for eksempel Irak, Palestina, Somalia og Pakistan. Av en eller annen merkelig grunn ligger ALLE stortingsleilighetene og statsrådsboliger på vestkanten.....


Les resten av denne artikkelen på Kommentar.no

Monday, February 23, 2009

Hva har Per-Kristian Foss gjort for Oslo?




Per-Kristian Foss topper nominasjonslisten i Oslo Høyre. Heldigvis var det Michael Tetzschner som vant kampen om tredjeplassen på Oslo Høyres stortingsliste med 108 stemmer, mot Inge Lønnings 73. aftenposten.no

Det jeg derimot undres over, er hvorfor Per-Kristian Foss topper listen. Denne mannen har sittet på Stortinget for Oslo Høyre siden unionsoppløsningen - men hva har Foss egentlig gjort for Oslo?

Jeg forsøkte å søke (google), men fant ingenting av betyding. Andre representanter på Stortinget fra distriktene kjemper for sine fylker og landsdeler. Foss, derimot, behøver åpenbart ikke gjøre noe som helst for byen vår. Dårene i Oslo Høyre velger ham likevel til topplass på listen.

For et merkelig partilag Oslo Høyre er!