Forfatteren Lily Bandehy sier at norske politikere er feige. Forfatteren mener kvinnesynet i Koranen er krenkende for hele menneskeverdet. Lily Bandehy tilhører det såkalte LIM - nettverket av sekulære muslimer.
- Når den norske stat aksepterer hijab i politiet, militæret og skolen, når de aksepterer bønnerom på offentlige steder, svikter staten innvandrerkvinnene fordi hijab og bønnerom har ikke noe med religion å gjøre. Istedenfor at de som kommer fra Midt- Østen integrerer seg i det norske demokratiet, skal det norske samfunnet tilpasse seg til dem. Dette viser at våre politikere er for feige til å klare å forsvare viktige verdier i møte med ekstremister som ønsker å ødelegge deler av demokratiets grunnlag, sier iransk/norske Lily Bandehy, som for kort tid siden var i Brønnøysund for å markedsføre sin debutroman " En slette av valmuer" . ....
- Jeg tok med meg drømmen jeg hadde om Europa. At her er det annerledes: Likestilling og lovverk gjelder alle, og kvinner er beskyttet av landets lover. Men etter hvert erfarte jeg at patriarkalsk klankultur allerede er blitt flyttet til Norge og har et fritt liv her, sier Bandehy.
Les hele: - Norske politikere er for feige
Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label politikere. Show all posts
Showing posts with label politikere. Show all posts
Monday, October 22, 2012
Tuesday, March 27, 2012
PR-bransjen for de som vil tjene gode penger
Stortingspresident Dag Terje Andersen (Ap) synes det er bra at toppolitikere går inn og ut av næringslivet. Han liker imidlertid ikke at stadig flere går til PR-bransjen, kan vi lese hos Nrk.
Vel, herr stortingspresident - det gjelder å se sammenhenger. Her er en liten påminnelse som kanskje kan hjelpe deg litt på veg: Statsminister Jens Stoltenberg bruker en milliard kroner i året på PR og «informasjon» i staten.
Er det rart at mange velger å gå dit hvor de vet at skattepengene flyter fritt?
Vel, herr stortingspresident - det gjelder å se sammenhenger. Her er en liten påminnelse som kanskje kan hjelpe deg litt på veg: Statsminister Jens Stoltenberg bruker en milliard kroner i året på PR og «informasjon» i staten.
Er det rart at mange velger å gå dit hvor de vet at skattepengene flyter fritt?
Wednesday, March 21, 2012
Heder og ære til Grete Faremo og Siv Jensen
Den som fulgte med på NRK-TV sitt program Debatten, torsdag kveld, der denne evige diskusjonen om ”asylbarna” som skal sendes ut av landet ble diskutert, de fikk seg en riktig anskuelsesundervisning i et forsøk på rein manipulasjon, svik løgn og bedrag. Men heldigvis klarte ikke denne gjengen å rikke disse to tøffe damene, Grete Faremo og Siv Jensen, og som sto støtt i stormen. Der de var både dyktige, saklige, rolige, kunnskapsfulle og ikke minst klartenkte. AP skal være stolt av å ha et slikt grepa kvinnfolk i sin midte, og som gjør en fantastisk jobb ikke bare for partiet, men for hele denne nasjonen. FrP skal også være lykkelig at de har ei dame som Siv som leder for partiet, og som nå endelig viser nye takter. Jeg håper bare hun fortsetter slik! For nå viser hun virkelig en side av seg selv som lenge har vært borte.
Les hele artikkelen her: Takk til to tøffe typer
Les også: NRKs Erik Wold fikk sparken som programleder
Les hele artikkelen her: Takk til to tøffe typer
Les også: NRKs Erik Wold fikk sparken som programleder
Saturday, July 25, 2009
Ære være Stein Erik Hagen
Det er flott at vi har rikinger som Stein Erik Hagen. Han tør å være annerledes, han tør å si hva han mener.
I motsetning til andre milliardærer som kysser og slikker politikerne både her og der - trolig med et håp om å få et sugerør inn i statskassa!
Som kjent for de fleste, har partibok og LO-medlemsskap vært meget lønnsomt for Kjell Inge Røkke og Jens P. Heyerdahl.
Tuesday, April 28, 2009
Landsmøtevedtak er bare tull?
Frp går ut av byrådet i Bergen. Årsaken er at Frp på bakgrunn av landsmøtevedtaket i fjor vår, ikke kan stemme for innkrevning av bompenger til videreføringen av Bergensprogrammet.
Gruppeleder for Arbeiderpartiet Terje Ohnstad er overrasket over det som nå har skjedd.
- Jeg er forundret over begrunnelsen på hvorfor de har valgt å gå ut av byrådet. På meg virker det som om de er styrt fra sentralt hold og at de ikke har noen innflytelse på denne saken lokalt. Det er merkelig for dette er en viktig sak for Bergen, sier Ohnstad. nrk.no
Dagsrevyens reportere og politisk kommentator syntes også å være overrasket.
Det er åpenbart påkrevet å stille dette utrolig banale spørsmålet: Er det slik at landsmøtevedtak er noe man kan skratte og le av i ettertid og slett ikke behøve å ta alvorlig?
Kanskje forholder det seg slik i andre partier, for eksempel Arbeiderpartiet?
Fremskrittpartiet, derimot, viser at partiet er til å stole på - at landsmøtevedtak faktisk gjelder, og ikke noe man lettvint avfeier i etterkant.
Så kan vi heller le av de andre partiene som nå avslører at det som åpenbart foregår på deres landsmøter, kun er for useriøst tant og fjas å regne.
Monday, April 13, 2009
Røkke-saken
Kjell Inge Røkke er kjent for å bruke de beste medarbeiderne og rådgiverne penger kan kjøpe. Fiskeren uten stort med skolegang knytter til seg dyktige næringslivsfolk, tidligere politikere og et hoff med skarpskodde forretningsadvokater og finansielle våpendragere.
Det betalte seg da han klarte å laste aksjer for fem milliarder kroner over på statens hender i 2007, med trussel om å selge til russere. Ikke bare la staten fem milliarder kroner på bordet, den godtok også ti års bindingstid. Kamerat Kjell Inge fikk klapp på skulderen for å invitere til langsiktig industribygging.
Dette eierskapet var i seg selv en dårlig ide. Når det i tillegg ikke blir forvaltet godt nok, så kan det fort gå galt. Og det har det nå definitivt gjort....
....Så får vi håpe at SV, som ønsker mer av slik samrøre, har fulgt nøye med og lært noen lekser.
Les mer i Dagens Næringsliv: Rundlurt av Røkke.
Delvis statseide Aker Solutions kjøper fem selskaper fra Røkke-eide Aker for 1.3 milliarder kroner. Disse fem selskapene har stor gjeld og mange langsiktige økonomiske forpliktelser.
Transaksjonene er godkjent av statens styrerepresentant i Aker Holding, i tråd med aksjonæravtalen som regulerer statens og Røkkes eierskap i Aker Solutions. Hvordan staten kan stemme for en avtale som så klart ser ut til å favorisere Kjell Inge Røkke og aksjonærene i Aker, er ikke lett å begripe. En mulighet er at de som sysler med dette i Nærings- og handelsdepartementet ikke skjønner noe særlig av børs og finans. En annen mulighet er at de ikke bryr seg, men er fornøyde så lenge de kan være med «å bygge industri» sammen med Røkke, skriver Dagens Næringsliv i sin lederartikkel: Lurt igjen.
Eksanalytiker Kjell Erik Eilertsen mener Kjell Inge Røkke bruker Aker Solutions som søppelkasse. Dette er så grisete at jeg ikke finner ord, sier han til Dagens Næringsliv.
Regjeringen anklages for å sitte passivt og ser på at Aker bruker Aker Solutions som en søppeldunk, og skyver regningen over på skattebetalerne.
- Dette er såpass ille at har man et snev av samfunnsinteresse og følelse av samfunnsansvar kan ikke slike hendelser stå uten kommentar, sier Eilertsen til Dagens Næringsliv.
Medienes dekning av saken førte omsider til at regjeringen våknet. Her er noen av Dagsrevyens reportasjer:
- Brustad stanser Aker-transaksjoner
- Aker slår tilbake og hevder at staten var informert om låneopptak og salg av de fem selskapene: Aker hevder Brustad var informert
- Statens representant og styremedlem i Aker Holding sier til Dagsrevyen:
- Røkke er ute etter å ødelegge min troverdighet
Folketrygdfondets tidligere leder, Tore Lindholt, sa til Dagsrevyen:
- Det sitter en rekke tidligere statsråder i selskapene til Røkke. De sitter ikke der på grunn av sin overlegne forretningmessige kompetanse. De sitter der for sitt kontaktnett, og politikerne, regjeringen i særdeleshet, må være oppmerksom på hva slags fare dette representerer for vårt lille land.
Tore Lindholt: Advarer mot Røkke-korrupsjon
- En kommunikasjonsrådgiver: Beskylder Røkke for å fare med løgn
- Det politiske landskapet har endret seg. Politisk kommentator i Dagsavisen, Arne Strand, sier til Dagsrevyen at det nå er totalt brudd mellom Arbeiderpartiet og Røkke. Statsministeren er satt i dyp forlegenhet av Røkke. Næringsministeren og regjeringen føler seg grundig lurt. Jeg kan knapt tenke meg at de etter dette vil ha noe med Kjell Inge Røkke å gjøre, sier Arne Strand.
Politikerne har nærmest stått i kø for å komme innenfor Røkkes sirkler. Dette er Røkkes nettverk
Her er oppsummeringen i Dagens Næringsliv: Gått glipp av Aker-saken i påsken?
Subscribe to:
Posts (Atom)