Showing posts with label Valg09. Show all posts
Showing posts with label Valg09. Show all posts

Monday, September 14, 2009

Morten Harket skrev ikke under

I dag fyller Morten Harket, Norges største popstjerne, 50 år.

Selv 24 år etter det internasjonale gjennombruddet og ni år etter comebacket, selger både Morten Harket og A-ha plater i bøtter og spann, og både i Tyskland og Storbritannia trykker man fortsatt nordmennene til sitt bryst. Per Sundnes sier til nrk.no at han ikke er i tvil om at gruppen vil gå inn i norsk musikkhistorie som noe av det største som har skjedd.

– De vil aldri bli glemt. Morten Harket har vært med så lenge, og har alltid vært fokusert og gjort alt på egne premisser. A-ha gjør aldri noe halvveis, og det er ikke mange som kan måle seg med dem, mener Sundnes.

Verdt å merke seg er at megastjernen Morten Harket var en av de som ikke skrev under på den såkalte kulturelitens protestliste mot Fremskrittspartiet!

Friday, September 11, 2009

Er valgforsker Aarebrot en smart mann?

Valgforsker og professor Frank Aarebrot er uten tvil en intelligent mann. Men er han smart?

Nei, det er han overhodet ikke. Han er så lite smart at han er helt på grensen til å skulle vært tatt hånd om av Overformynderiet. Aarebrot burde vært satt under tilsyn, gjerne med et verge eller to i nærheten.

Aarebrot er nemlig forsker og valgkommentator i radio og fjernsyn, og han uttaler seg i hytt og pine til mediene. Mye av det mannen sier, er det verdt å lytte til. Det han sier, virker intelligent, fornuftig og til tider morsomt. Han slår også i alle retninger og synes å like å tråkke på noen tær - både borgerlige og sosialistiske tær. Det er fornøyelig, og det skaper inntrykk av at vi har å gjøre med en ærlig og redelig mann.

Problemet er at Aarebrot er medlem av Arbeiderpartiet. Det ødelegger for mannen.

Noen vil trolig si at det er en ærlig sak, at han i hvert fall ikke seiler under falskt flagg.

Nå er det imidlertid slik at for eksempel et medlemskap i et politisk parti vil skape et bånd mellom personen og partiet. Ved medlemsskap adopteres et sett med verdier som sine - en lojalitet og et allianseforhold etableres. Dette vil nødvendigvis farge alt denne personen sier og gjør.

Det farger også oppfatningen av personen. Det er vanskelig å stole ett hundrede prosent på valgforskeren og mediekommentatoren Aarebrot. Fordi vi kjenner til allianseforholdet mellom Aarebrot og Arbeiderpartiet. Det er derfor Fremskrittspartiets Per Sandberg i dagens utgave av Dagsavisen mer enn antyder at Frank Aarebrot og Arne Strand sine analyser av Fremskrittspartets politikk er lite troverdige.

Det viser hvor lite smart Aarebrot er. Han har skuslet bort muligheten til absolutt troverdighet til fordel for et medlemsskap i Arbeiderpartiet.

Aarebrot burde offentliggjøre at han ikke bare melder seg ut av Arbeiderpartiet, men at han også lar være å stemme på noe politisk parti fra nå av; fordi han setter uavhengighet og tillit i befolkningen i høysetet.

Videre bør Aarebrot prøve å få inn i hodene på norske journalister at heller ikke journalister bør stemme ved valg.

Men akkurat det komme neppe til å bli en enkel oppgave!

Thursday, September 10, 2009

Sosialistene elsker kaos

Kaos må være ett av de mest brukte ordene i denne valgkampen. Sosialistene og journalistene deres elsker ordet. Som utrettelige hakkespetter forsøker sosialistene og journalistene å hamre inn i hodene på folk at kaos vil oppstå hvis de borgerlige vinner valget på mandag.

Det er naturligvis intet annet enn noe åndssvakt sludder.

Ola og Kari går ikke til valglokalene med mulige og umulige regjeringskabaler i tankene. Det er følelser, og ikke analyser, som avgjør hva folk stemmer på.

Det er kanskje beklagelig, men dog et faktum, at det tenkes ikke mye blant de fleste velgere. Mange gir rett og slett blaffen - kanskje fordi de har forstått at strengt tatt er det kun marginale forskjeller mellom de ulike partiene på Stortinget. Når noen forsøker å inbille folk at det enten blir kaos eller stø kurs, da trekker de fleste på skuldrene. Ære være dem for det.

Når det gjelder manglende bruk av den venstre hjernehalvdel, er den tradisjonelle Ap-velgeren et godt eksempel. Hos de fanatiske Ap-velgerne har det ikke vært tenkt en selvstendig tanke siden Ap begynte å styre dette landet. Som fugleunger sitter de der med åpen kjeft og svelger unna alt det Ap-ledelsen serverer dem. Uten tvil - de må ha et unikt fordøyelsessystem.

Ordet kaos har for lengst mistet sin kraft. Fortsatt bruk av ordet i valgkampen vil kun vitne om et litt hjelpesløst forsøk på å lure velgerne.

Nettopp det kan komme til å straffe seg.

Friday, September 4, 2009

Ap lover nå det samme som for 29 år siden

Norge har råd til å satse, du lever i et av verdens rikeste land, oljemilliardene gir oss økonomisk handlefrihet, vi har overskudd på statsbudsjettet, overskudd i utenriksøkonomien og store valutareserver. Staten er uten gjeld, vi kan velge vår egen fremtid. Arbeiderpartiet går inn for å gjøre Norge til et tryggere og bedre land å leve i. Vi vil gi deg et helsestell som fungerer når du blir syk, en eldreomsorg som gjør det godt å bli gammel, et velferdssamfunn der ingen møter stengte dører og kalde skuldre. Dette er kjernepunktene i Arbeiderpartiets velgergaranti. Det er dette valget dreier seg om. Hvis du gir oss din stemme kan vi vinne valget sammen og gjennomføre Arbeiderpartiets velgergaranti. Ny vekst for Norge. Arbeiderpartiet.


Dette var Arbeiderpartiets annonse i Verdens Gang 7 september 1985.

Det er 29 år siden de lovte å løse alle problemer og ga en garanti. Skal dere stole på dem nå når de gjentar det? Ikke tale om!



Hør Carl I. Hagens valgkamptale

Thursday, September 3, 2009

Aftenposten vil snu - etter valget



Det har kommet overraskende mange anklager mot Aftenposten ved dette valget. Avisen har blitt anklaget for å drive en negativ kampanje mot de to største borgerlige partiene, Høyre og Fremskrittspartiet. Mange hevder at avisen har blitt et propagandaorgan for den sittende regjeringen. Selv om avisen helt sikkert vil endre dette etter valget, kan det komme til å koste Aftenposten dyrt.

Flere bloggere har skrevet om Aftenpostens venstrevridde linje. Stortingskandidat for Akershus FrP, Tom Staahle, skriver dette på sin blogg:

I løpet av en drøy uke kjørte Aftenposten ukritisk ut kritiske nyhetssaker der "eksperter" raljerte over FrPs justispolitikk og andre politiske saksfelt. Nå viser det seg i følge P4 at det er "eksperter" med meget sterke bindinger til de rød-grønne partiene som har uttalt seg, uten å gjøre leseren oppmerksom på bindingene til de rød-grønne.

Nettstedet, kommentar.no, har også kommet med tilsvarende anklager om kampanjejournalistikk i Aftenposten:

Aftenposten og NRK er like sterke tilhengere av en AP – regjering eller en sosialistisk dominert regjering som Klassekampen og Dagsavisen. Hver eneste dag har de to førende propagandaorganene innlegg og utfall som har som formål dels å stigmatisere FrP, dels å splitte Høyre og FrP.

Jeg tror Aftenposten kommer til å fortsette i samme leia - helt frem til valget. Når valget derimot er over, tipper jeg det vil komme mange vennligsinnede artikler om Siv Jensen og Frp, og om Erna Solberg og Høyre. Hensikten vil være brannslukking.

Faren er nemlig stor for at et betydelig antall abonnenter kan komme til å si opp avisen. De som eventuelt gjør det, kan komme til å oppdage det samme som det jeg gjorde for flere år siden, nemlig at Aftenposten og enhver annen papiravis er helt overflødig. Alle sammen utsettes vi daglig for en gedigen informasjonsstrøm fra alle kanter og kanaler. Om Aftenposten uteblir vil man knapt merke forskjellen.

Mister Aftenposten abonnenter, kommer de derfor neppe tilbake. Det kan - i dobbel forstand - komme til å bli prisen Aftenposten må betale for en journalistikk mange synes er uredelig.

Monday, August 17, 2009

De rødgrønne holdt ikke dette løftet heller



Partiene som utgjør den rødgrønne regjeringen var store i kjeften før forrige valg. De skulle utrydde alt som heter fattigdom i Norge, sa de. Vi som bruker hodet visste naturligvis at det hele var en bløff, men utallige naive trodde på og slukte valgflesket.

nrk.no
skriver i dag:

Regjeringen har kun gjort den enkle fattigdomsjobben. Blant de viktigste og vanskeligste gruppen fattige, har ikke den rødgrønne politikken endret noe.

Tuesday, August 4, 2009

Det viktigste er ikke at Frp vinner valget



Det viktigste ved høstens stortingsvalg er faktisk ikke at Frp vinner valget. Langt viktigere vil det være om SV havner under sperregrensen. Du verden for en glede det hadde vært om så skjedde.

Jeg blir faktisk fysisk uvel hver gang jeg hører noen fra SV uttale seg. Dette livsfjerne tåkepratet fra disse raddissene er en lidelse å høre på. I tillegg er partiets tilhold i regjeringskontorene til stor skade for landet. Det var utrolig uansvarlig av Stoltenberg å gi adgang for dette partiet til departementene. Han bør kastes ut av statsministerens kontor ene og alene av den grunn.

Mon tro om det vil være mulig å internere politikerne fra SV? I så fall bør vi gjøre det samme med velgerne deres. Tau gjerne inn partiet Rødt i samme slengen - for de er jo av samme slekta.

Neida, jeg er for demokrati og alt det der, men ved SV har vi nådd et punkt hvor både helsetilsyn, mattilsyn og ethvert annet tilsyn kanskje bør gripe inn.

Jaja....

Det gjorde i hvert fall godt å få sagt det!