Denne videoen fra Pat Condell, om konflikten mellom Israel og terrororganisasjonen Hamas, bør sees av alle journalistene i NRK - og andre journalister, for den del. For ikke å snakke om det norske utenriksdepartementet og norske "forskere" på konflikten i Midtøsten . De har mye å lære.
Peace in the Middle East
Most people want to believe rather than to know, to take for granted rather than to find out. (James Thurber)
Showing posts with label journalister. Show all posts
Showing posts with label journalister. Show all posts
Friday, December 7, 2012
Tuesday, November 20, 2012
Fjordman latterliggjør professor Frank Aarebrot
Fjorman har en god kronikk i Aftenbladet. Den bør leses av mange, og særlig av professor Frank Aarebrot. Det kan forhindre at Aarebrot dummer seg ut flere ganger.
.....UNDER RETTSSAKEN MOT BREIVIK innrømmet professor Frank Aarebrot at journalister har politiske sympatier som ligger betydelig til venstre for folk flest, noe som har vært tilfelle i mange år, ikke bare i Skandinavia, men i store deler av den vestlige verden. Han hevdet at dette ikke har noen vesentlig betydning for journalistikken som produseres. Men hvis dette er riktig, hvorfor kan ikke journalister like gjerne være nynazister?....
....DEN TYPISK NORSKE JOURNALISTEN er en sosialist som er mer bekymret for islamofobi enn for islamisering, som synes Frp-velgere er dumme folk, fulle av fordommer, og at det er fint at deler av hovedstaden ser ut som Midtøsten fordi det er så godt med kebab. Journalister er gullfisker som svømmer rundt i ring og belærer dem utenfor om at de andre bor i en trangsynt, liten bolle....
Les hele kronikken her: Skadelig sosialistisk slagside
.....UNDER RETTSSAKEN MOT BREIVIK innrømmet professor Frank Aarebrot at journalister har politiske sympatier som ligger betydelig til venstre for folk flest, noe som har vært tilfelle i mange år, ikke bare i Skandinavia, men i store deler av den vestlige verden. Han hevdet at dette ikke har noen vesentlig betydning for journalistikken som produseres. Men hvis dette er riktig, hvorfor kan ikke journalister like gjerne være nynazister?....
....DEN TYPISK NORSKE JOURNALISTEN er en sosialist som er mer bekymret for islamofobi enn for islamisering, som synes Frp-velgere er dumme folk, fulle av fordommer, og at det er fint at deler av hovedstaden ser ut som Midtøsten fordi det er så godt med kebab. Journalister er gullfisker som svømmer rundt i ring og belærer dem utenfor om at de andre bor i en trangsynt, liten bolle....
Les hele kronikken her: Skadelig sosialistisk slagside
Monday, July 16, 2012
Kronprinsparet bør invitere romfolket
Vi har jo et kronprinspar som politisk korrekt er for multikultur og et fargerikt felleskap. Hvorfor kan ikke dette kule kronprinsparet invitere romfolket til å slå opp leiren sin på de vide markene på Skaugum?
Tenk på det kulturelle, deilige fellesskapet de ville få der. Eksotiske krydder har sikkert romfolket, også. Så kunne kronprinsparet og romfolket invitere kronprinsparets mange venner fra kultureliten, mediene og politikken til sang og spell med kultur og krydder.
En herlig tanke, ikke sant?
Tenk på det kulturelle, deilige fellesskapet de ville få der. Eksotiske krydder har sikkert romfolket, også. Så kunne kronprinsparet og romfolket invitere kronprinsparets mange venner fra kultureliten, mediene og politikken til sang og spell med kultur og krydder.
En herlig tanke, ikke sant?
Thursday, May 10, 2012
Undersøkelse bekrefter at journalister er venstrevridde
En skandinavisk medieundersøkelse viser at seks av ti norske journalister stemmer rødgrønt. Det er det samme som tidligere undersøkelser har slått fast. Hvis journalistene fikk bestemme, ville Stortinget bestått av:
13 representanter fra Rødt,
23 fra SV,
66 fra AP,
41 fra Høyre,
25 fra Venstre og
1 fra Krf.
SP og Frp ville ikke blitt representert.
Som dere skjønner: Det er all mulig grunn til å være skeptiske til norske journalister. De er venstrevridde så det holder!
Les hele: 6 av 10 norske journalister stemmer rødgrønt
13 representanter fra Rødt,
23 fra SV,
66 fra AP,
41 fra Høyre,
25 fra Venstre og
1 fra Krf.
SP og Frp ville ikke blitt representert.
Som dere skjønner: Det er all mulig grunn til å være skeptiske til norske journalister. De er venstrevridde så det holder!
Les hele: 6 av 10 norske journalister stemmer rødgrønt
Labels:
journalister,
media,
venstrevridde
Saturday, April 28, 2012
Tenker journalister over folks manglende tillit til dem?
Her er en lesverdig leserkommentar til artikkelen Vekkelse:
"Så langt har rettssaken mot Breivik vært en gedigen nedtur for mediene. Ved å lese de stenografiske referatene fra rettsmøtene får man et helt annet inntrykk av personen Breivik, og hva saken egentlig dreier seg om, enn det som er formidlet av medienes politiske aktivister.
Det er ingen ideologi som sitter på tiltalebenken i Oslo tingrett. Og det kan det naturligvis heller ikke være. Det er en mann av kjøtt og blod. Ansvarlig for å ha tatt livet av 77 mennesker. Tankesystemer settes ikke under tiltale. I alle fall ikke i demokratiske rettsstater.
Nå er det heller ikke det noen av disse gamle koryfeene tar direkte til orde for, men derimot en «guilt-by-association approach». Ved å la Breiviks ideologi få en sentral plass i rettsmøtene vil det fremstå som det felles en dom over den og ikke Breiviks ugjerninger. Tanken er barnslig enkel. Om man tenker og sier det samme som Breivik blir man massemorder. Det er budskapet.
Hvorvidt Breivik er strafferettslig tilregnelig eller ikke synes jeg er av underordnet betydning. For om Breivik er gal eller ikke så springer ikke handlingene hans ut av intet.
Breivik har ikke oppstått i et vakuum. Han er et produkt av det norske samfunnet, formet av alle de menneskelige erfaringer han har høstet på sin vei mot tiltalebenken i Oslo tingrett.
Blant annet har han erfart at den virkelighet han selv har opplevd er en helt annen enn den har fått presentert gjennom norske medier. Breivik hevder selv at han ville avblåst aksjonen dersom mediene hadde gitt FRP en fair behandling ved valget i 2009. Selv det klarte mediene til å vri til «... om FRP hadde vunnet valget». Rent logisk, sett fra Breiviks ståsted, burde derfor Rustad og likesinnedes skriverier hatt en dempende effekt på Breiviks aggresjon. Det er ikke de som har tirret Breivik. Tvert imot.
Hvis det er slik at Breivik vil ha slutt på all innvandring er det et synspunkt han faktisk deler med 53,7 prosent av Norges befolkning. Det er aldri klokt å sette meninger under tiltale, selv om landets journalister ser ut til å ønske seg nettopp det.
Krigen mediene driver mot folket kan de avlyse. For den kommer de aldri til å vinne likevel.
Jo lenger de holder på desto mer hat skaper de i den norske befolkningen.
Jeg lurer på om journalister noen gang tenker over hvilke mangel på tillit de har i befolkningen?"
-poste_restante
"Så langt har rettssaken mot Breivik vært en gedigen nedtur for mediene. Ved å lese de stenografiske referatene fra rettsmøtene får man et helt annet inntrykk av personen Breivik, og hva saken egentlig dreier seg om, enn det som er formidlet av medienes politiske aktivister.
Det er ingen ideologi som sitter på tiltalebenken i Oslo tingrett. Og det kan det naturligvis heller ikke være. Det er en mann av kjøtt og blod. Ansvarlig for å ha tatt livet av 77 mennesker. Tankesystemer settes ikke under tiltale. I alle fall ikke i demokratiske rettsstater.
Nå er det heller ikke det noen av disse gamle koryfeene tar direkte til orde for, men derimot en «guilt-by-association approach». Ved å la Breiviks ideologi få en sentral plass i rettsmøtene vil det fremstå som det felles en dom over den og ikke Breiviks ugjerninger. Tanken er barnslig enkel. Om man tenker og sier det samme som Breivik blir man massemorder. Det er budskapet.
Hvorvidt Breivik er strafferettslig tilregnelig eller ikke synes jeg er av underordnet betydning. For om Breivik er gal eller ikke så springer ikke handlingene hans ut av intet.
Breivik har ikke oppstått i et vakuum. Han er et produkt av det norske samfunnet, formet av alle de menneskelige erfaringer han har høstet på sin vei mot tiltalebenken i Oslo tingrett.
Blant annet har han erfart at den virkelighet han selv har opplevd er en helt annen enn den har fått presentert gjennom norske medier. Breivik hevder selv at han ville avblåst aksjonen dersom mediene hadde gitt FRP en fair behandling ved valget i 2009. Selv det klarte mediene til å vri til «... om FRP hadde vunnet valget». Rent logisk, sett fra Breiviks ståsted, burde derfor Rustad og likesinnedes skriverier hatt en dempende effekt på Breiviks aggresjon. Det er ikke de som har tirret Breivik. Tvert imot.
Hvis det er slik at Breivik vil ha slutt på all innvandring er det et synspunkt han faktisk deler med 53,7 prosent av Norges befolkning. Det er aldri klokt å sette meninger under tiltale, selv om landets journalister ser ut til å ønske seg nettopp det.
Krigen mediene driver mot folket kan de avlyse. For den kommer de aldri til å vinne likevel.
Jo lenger de holder på desto mer hat skaper de i den norske befolkningen.
Jeg lurer på om journalister noen gang tenker over hvilke mangel på tillit de har i befolkningen?"
-poste_restante
Labels:
journalister,
media,
terrorrettsaken
Tuesday, April 10, 2012
Er kronprinsparet en del av asylmafiaen?
Leserkommentar til artikkelen:
NRK propaganderer for innvandring
"NRK har alltid vært en venstrevridd les; plantet føttene godt i AP-land (og blant SV-eliten)! Hvis noen innbiller seg at NRK er et nøytralt organ; så må de tro om igjen.
Asylmafiaen har fritt talerør via NRK sine programmer. Til og med Mette Marit og Haakon er vevd inn i AP-teppet! Arbeiderpartiet har «fans» på slottet. Mette og Haakon er omgangsvenner med politikere (Jonas, Anniken, Libe o.a.) asylelitistene som Hylland Eriksen og det samme gjelder for journalister ( Skavlan, div. db.no-damer, Thomas og Harald o.a.).
Journalister er med andre ord den nye norske «adelen». NRK-journalister er en del av «hoffet» rundt Mette Marit. Kultureliten/ og dets omgangskrets bør gås etter i sømmene om sin såkalte «yrkesnøytralitet» - Erik Vold er stjerneeksempelet, der hans egen frue til og med er ansatt hos Mette Marit…
Kronprinsparet, NRK, TV 2, kultureliten, div. intellektuelle velger altså å støtte asylindustrien, hvilket er helt på tvers av grasrotas mening."
-Siri
NRK propaganderer for innvandring
"NRK har alltid vært en venstrevridd les; plantet føttene godt i AP-land (og blant SV-eliten)! Hvis noen innbiller seg at NRK er et nøytralt organ; så må de tro om igjen.
Asylmafiaen har fritt talerør via NRK sine programmer. Til og med Mette Marit og Haakon er vevd inn i AP-teppet! Arbeiderpartiet har «fans» på slottet. Mette og Haakon er omgangsvenner med politikere (Jonas, Anniken, Libe o.a.) asylelitistene som Hylland Eriksen og det samme gjelder for journalister ( Skavlan, div. db.no-damer, Thomas og Harald o.a.).
Journalister er med andre ord den nye norske «adelen». NRK-journalister er en del av «hoffet» rundt Mette Marit. Kultureliten/ og dets omgangskrets bør gås etter i sømmene om sin såkalte «yrkesnøytralitet» - Erik Vold er stjerneeksempelet, der hans egen frue til og med er ansatt hos Mette Marit…
Kronprinsparet, NRK, TV 2, kultureliten, div. intellektuelle velger altså å støtte asylindustrien, hvilket er helt på tvers av grasrotas mening."
-Siri
Tuesday, October 20, 2009
Stor dag i Dagsrevyen i dag
Stoltenberg har presentert sin nye regjering, og det skulle ikke forundre meg om det var feststemning i både Dagsrevyen og Aftenposten i dag. Kampanjejournalistikken til Dagsrevyen og Aftenposten ga nemlig resultater - de fikk den regjeringen de kjempet for.
Sosialistene vant - media og journalistikken, derimot, havnet i gjørma!
Sosialistene vant - media og journalistikken, derimot, havnet i gjørma!
Sunday, September 13, 2009
De skamrødmer ikke – ikke ennå
Hadde jeg vært journalist, politisk kommentator eller valgforsker og møtt opp i et valglokale for å stemme, da ville jeg mest sannsynlig ha skamrødmet. Jeg tror ikke det vil være noen av disse som vil skamrødme på mandag, men forhåpentligvis vil det bli slik om noen år.
Journalister, politikere og andre er raskt på banen og sier i fra hvis de ser inhabilitet. En generell regel er at man er inhabil dersom det foreligger spesielle forhold som er egnet til å svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet. En aktiv handling, som det å stemme, mener jeg skaper et spesielt forhold mellom den som stemmer og partiet det stemmes på. Media - som gjerne kalles den fjerde statsmakt - etablerer bånd som kan svekke dens rolle som kritiker og overvåker.
Likevel påstår journalistene at det ikke finnes noen grunn til å tvile på deres evne til å være upartiske. Alle andre, derimot, må holdes i sjakk med regler for inhabilitet.
Hvor naiv er det mulig å bli?
Faktum er at titusener allerede har mistet tiltroen til mediene. Kun 5% av publikum uttrykker stor tillit til journalistene. Undersøkelser viser også at 70% av journalistene støtter SV og Ap.
- Journaliststanden har aldri vært "rødere" enn i dag, fastslo professor Frank Aarebrot da han kommenterte målingene.
Årets valgkamp mener mange var et nytt grelt eksempel på politisk slagside i avisene og etermediene. Men det synes ikke å bekymre journalistene. De mest usmakelige tilfellene av kampanjejournalistikk så vi i Aftenposten og Nrk. De hadde bestemt seg for ”å ta” Fremskrittspartiet. Man skulle tro det hadde vært mer naturlig ”å ta” de partiene som tross alt hadde sittet med makten de siste fire årene, men det samsvarte kanskje ikke med journalistenes politiske sympatier?
Det finnes mange hederlige journalister i dette landet, la nå det være sagt. Det er derfor fullt mulig at noen av disse journalistene satt hjemme og rødmet på vegne av sine kolleger i Aftenposten og Nrk. Men det var kun Dagens Næringsliv som tok bladet fra munnen.
I USA finnes det journalister og redaktører som av prinsipp ikke stemmer ved valg. De vil verne om sin uavhengighet. Jeg tror det før eller siden vil ble slik i Norge også, men neppe før svenskene har gått foran. For Norge er på mange måter et underbruk av Sverige. Vi har sett det flere ganger: Først tar svenskene affære, og så kommer Norge diltende etter. Vi kan bare håpe at svenske journalister vil etablere praksisen - at journalister ikke stemmer ved valg. Da vil nok journalistene her i Norge omsider følge etter.
Journalister, politikere og andre er raskt på banen og sier i fra hvis de ser inhabilitet. En generell regel er at man er inhabil dersom det foreligger spesielle forhold som er egnet til å svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet. En aktiv handling, som det å stemme, mener jeg skaper et spesielt forhold mellom den som stemmer og partiet det stemmes på. Media - som gjerne kalles den fjerde statsmakt - etablerer bånd som kan svekke dens rolle som kritiker og overvåker.
Likevel påstår journalistene at det ikke finnes noen grunn til å tvile på deres evne til å være upartiske. Alle andre, derimot, må holdes i sjakk med regler for inhabilitet.
Hvor naiv er det mulig å bli?
Faktum er at titusener allerede har mistet tiltroen til mediene. Kun 5% av publikum uttrykker stor tillit til journalistene. Undersøkelser viser også at 70% av journalistene støtter SV og Ap.
- Journaliststanden har aldri vært "rødere" enn i dag, fastslo professor Frank Aarebrot da han kommenterte målingene.
Årets valgkamp mener mange var et nytt grelt eksempel på politisk slagside i avisene og etermediene. Men det synes ikke å bekymre journalistene. De mest usmakelige tilfellene av kampanjejournalistikk så vi i Aftenposten og Nrk. De hadde bestemt seg for ”å ta” Fremskrittspartiet. Man skulle tro det hadde vært mer naturlig ”å ta” de partiene som tross alt hadde sittet med makten de siste fire årene, men det samsvarte kanskje ikke med journalistenes politiske sympatier?
Det finnes mange hederlige journalister i dette landet, la nå det være sagt. Det er derfor fullt mulig at noen av disse journalistene satt hjemme og rødmet på vegne av sine kolleger i Aftenposten og Nrk. Men det var kun Dagens Næringsliv som tok bladet fra munnen.
I USA finnes det journalister og redaktører som av prinsipp ikke stemmer ved valg. De vil verne om sin uavhengighet. Jeg tror det før eller siden vil ble slik i Norge også, men neppe før svenskene har gått foran. For Norge er på mange måter et underbruk av Sverige. Vi har sett det flere ganger: Først tar svenskene affære, og så kommer Norge diltende etter. Vi kan bare håpe at svenske journalister vil etablere praksisen - at journalister ikke stemmer ved valg. Da vil nok journalistene her i Norge omsider følge etter.
Wednesday, September 9, 2009
Mandag kan du gjøre journalistene sure
Mandag er det DU som er viktig. Da har du sjansen til å irritere journalistene. Særlig journalistene i Nrk, Aftenposten og VG (Dagbladet forbigår vi i stillhet).
Journalistene skal liksom være vaktbikkjene i samfunnet, de skal granske makthaverne. Det er derfor sjokkerende at i stedet for å ettergå regjeringens politikk, har mediene vært mer opptatt av å kritisere de partiene som ønsker å overta regjeringsmakten. Særlig Fremskrittspartiet har fått gjennomgå av mediene. Aftenposten, VG og Nrk har opptrådt som valgkamporgan for den rødgrønne regjeringen.
Enhver undersøkelse viser at journalistene er venstrevridde, så det er ingen stor overraskelse at også denne gangen kjemper de for sine politiske partier på venstresiden.
Dessverre er det ikke mye vi kan gjøre med journalister som kaster over bord alle journalistiske prinsipper. De vanærer sitt eget yrke og bringer skam over journalistikken. Det må de selv leve med.
På valgdagen, derimot, har du muligheten til å si fra om hva du mener.
Du kan være sikker på en ting: Hvis Fremskrittspartiet gjør et godt valg på mandag, vil det være mange journalister som blir rasende og frustrerte. Det synes i hvert fall jeg at de fortjener. Er vi riktig heldige, vil et godt valg for Fremskrittspartiet åpne øynene hos noen av journalistene. Kanskje vil det gå opp for dem at folk ikke er så dumme og lettpåvirkelige som de håper og tror.
Det er opp til deg. Mandag er det du, og ingen andre, som bestemmer hvilken stemmeseddel du skal bruke!
Journalistene skal liksom være vaktbikkjene i samfunnet, de skal granske makthaverne. Det er derfor sjokkerende at i stedet for å ettergå regjeringens politikk, har mediene vært mer opptatt av å kritisere de partiene som ønsker å overta regjeringsmakten. Særlig Fremskrittspartiet har fått gjennomgå av mediene. Aftenposten, VG og Nrk har opptrådt som valgkamporgan for den rødgrønne regjeringen.
Enhver undersøkelse viser at journalistene er venstrevridde, så det er ingen stor overraskelse at også denne gangen kjemper de for sine politiske partier på venstresiden.
Dessverre er det ikke mye vi kan gjøre med journalister som kaster over bord alle journalistiske prinsipper. De vanærer sitt eget yrke og bringer skam over journalistikken. Det må de selv leve med.
På valgdagen, derimot, har du muligheten til å si fra om hva du mener.
Du kan være sikker på en ting: Hvis Fremskrittspartiet gjør et godt valg på mandag, vil det være mange journalister som blir rasende og frustrerte. Det synes i hvert fall jeg at de fortjener. Er vi riktig heldige, vil et godt valg for Fremskrittspartiet åpne øynene hos noen av journalistene. Kanskje vil det gå opp for dem at folk ikke er så dumme og lettpåvirkelige som de håper og tror.
Det er opp til deg. Mandag er det du, og ingen andre, som bestemmer hvilken stemmeseddel du skal bruke!
Tuesday, September 8, 2009
Journaliststudentene er politisk røde
Journaliststudentane ved Høgskolen i Oslo vil stemma raudgrønt. Frp hamnar på mikroplass.
Slik vil dei nye journaliststudentane ved HiO stemma:
Rødt: 11%
SV: 14%
Ap: 23%
Sp: 3%
Venstre: 9%
KrF: 9%
Høyre: 9%
FrP: 3%
Veit ikkje: 19%
– Eg får håpa at journaliststudentane tek til vitet, seier Per Valebrokk, redaktør og administrerande direktør for E24 til journalisten no
Problemet ville bortfalle helt og holdent hvis det ble alminnelig akseptert at journalister ikke stemmer ved valg.
Slik vil dei nye journaliststudentane ved HiO stemma:
Rødt: 11%
SV: 14%
Ap: 23%
Sp: 3%
Venstre: 9%
KrF: 9%
Høyre: 9%
FrP: 3%
Veit ikkje: 19%
– Eg får håpa at journaliststudentane tek til vitet, seier Per Valebrokk, redaktør og administrerande direktør for E24 til journalisten no
Problemet ville bortfalle helt og holdent hvis det ble alminnelig akseptert at journalister ikke stemmer ved valg.
Subscribe to:
Posts (Atom)