Friday, October 10, 2008

Grådige antivirusselskaper


Symantec har fått avisene, for eksempel Dagens Næringsliv, til å reklamere gratis for den nyeste versjonen av virusprogrammet Norton. Det gjør de ved å skremme folk, og avisene griper begjærlig saken.

Jeg beklager, Symantec, jeg skal etter fattige evner prøve å nøytralisere skrytet deres.

I mange år brukte jeg Norton, men byttet til McAfee. Grunnen er helt enkelt at Norton spiser opp russursene på datamaskinen, samt at den skaper mange konflikter mellom programmer som er installert på maskinene. I tillegg er Norton altfor dyr.

Hvor mange ekstra millioner dere tjener på denne siste skremselspropagandaen, formidlet av blant andre Dagens Næringsliv, vet vel bare dere selv.

Forresten, jeg kan ikke dy meg: Jeg har ofte lurt på om kanskje antivirusselskapene selv sender ut noen ormer og trojanske hester nå og da. Kanskje er ormene og hestene helt harmløse, men likevel skremmende nok til at antivirusselskapene tjener noen ekstra hundrede millioner kroner, eller endog dollar.

Jeg ville bare nevne det.

2 comments:

  1. Hei!

    Jeg ville bare nevne at vi også skrev om Symantecs nyeste program, men at vi valgte å fokusere på det du mener er det store problemet:
    - Ytelse er det suverent viktigste

    Debatten som fulgte var også interessant.

    Mvh
    Anders Brenna
    Redaksjonssjef
    digi.no

    ReplyDelete
  2. Jeg leste ikke alle kommentarene, men det var overraskende mange som var enige med meg - hold dere unna Norton.

    ReplyDelete