Tuesday, November 17, 2009

En voksende forakt for staten og skatteetaten

Folk raser mot Skateetaten, og i særdeleshet mot Skatt Øst. Kommentarfeltet hos e24 viser en voksende forakt for staten. Det burde uroe Arbeiderpartiet.

I går skrev e24 om Arne Hjeltnes som vant skattesaken mot Skat Øst etter seks år i retten. Kommentarene fra leserne viser det vi allerede visste: Skatteetaten undergraver folks tillit til systemet.

Det norske folk er ikke motstandere av å betale skatt. De vet meget godt at samfunnet trenger skattepenger og de er villig til å bidra. Det er inkompetansen hos skatteetaten, urettferdighetene i systemet, samt følelsen av forfølgelse og å stange hodet mot veggen som opprører folk. Den absolutt verste man kan skylde penger, er nettopp staten - og kun de ressurssterke klarer å forsvare seg.

Her er et lite utdrag av det leserne skriver hos e24:

- Har opplevd liknende fra Skatteetaten de siste 4 år. Jobber både i Norge og utlandet og får forskjellig svar og behandling hvert eneste år hva gjelder skatt. Man ber om råd - de kan ikke reglene. De rådene man får er tydeligvis gale - de behandler deg på helt annen måte. De tar alt til sin fordel og gjør ikke engang et forsøk på å gi deg en rettferdig skatt. Ved klage tok det over ETT ÅR før skatteetaten svarte, og ved svar om at man hadde rettet på likningen har det tatt over 6måneder å få korrekt likning... Men pengene skal de ha inn ila 2 uker. Klager man sitter gjerne de samme i likningsnemda - spesielt i utenlandssaker. Snakk om bukk og havresekk. Man føler virkleig at man står maktesløs når skatteetten har bestemt seg. Bruk heller tid på å hjelpe de som ber om råd å fylle ut selvangivelsen RIKTIG!

- Til Svein Kristiansen.
Nå bør du ta et tak og rydde opp i galskapen. De vanvittige omstruktureringene du og Bjarne har gjort de siste 15 år har skremt all kompetanse ut av etaten.
Tilbake sitter 3 klasses saksbehandlere som ingen andre vil ha, og styrer skatten etter "rutiner" som de selv ikke forstår.

Hilsen tidligere Likningssjef (med 17 år fartstid i skatteetaten, og 8 år som revisor.)


- Man kan undres på hvor mange millioner/arder skattevesnet snyter befolkningen for. Jeg kjenner nesten ingen som ikke har hatt en uenighet med disse myndighetene. Jeg kjenner nesten like mange som må gi opp som følge av kostnadene en slik kamp innebærer. Dette er et absolutt demokratisk problem. Selv har jeg brukt 7 år på å vinne pengene mine tilbake. Blir jeg 70 år, har altså Skatt øst brukt 10 % av livet mitt på å prøve å stjele mine penger... Rettighetene må reverseres. Penga først når skatteetaen har vunnet!

- Kafka Prosess. Enig i at her er det bukken og havresekken. Hva med menigmann som neppe hadde vært i økonomisk stand til å hevde sin rett. Det er ikke en rettstat verdig, og det bør bekymre mange!

- DU HAR HELT RETT HJELTNES

JEG HAR VÆRT UTSATT FOR NOE LIGNENDE . DET KOSTET MEG EN SKILSMISSE OG MYE KOSTNADER OG TAPTE ÅR SELV OM JEG SOM REVISOR OG ØKONOM MED 30 ÅRS ERFARING GJORDE HELE JOBBEN SELV . FYLKESSKATTEKONTORENE - LIGNINGSMYNDIGHETENE HAR JEG IKKE TILTRO TIL LENGER . HAR DREVET TIDLIGERE 30 ÅR SOM REVISOR .
DET SYSTEMET VI HAR I DAG ER OGSÅ SÅ SOVJETISK SOM DET BARE KAN VÆRE .
EN VET IKKE HVEM SOM BEHANDLER SAKEN OG DET TAR ÅR OG DAG FØR ENKLE SPØRSMÅL LØSES .
NEI , IKKE LENGER TILTRO TIL SKATTEETATEN DESSVERRE .

REIDAR JOHNSEN
SIVILØKONOM OG REVISOR


Les alle kommentarene fra leserne her: Arne Hjeltnes vant etter seks år i retten

No comments:

Post a Comment