Monday, May 14, 2012

Her kan du få litt tidtrøyte, biskop Erling Pettersen

Da jeg leste artikkelen på NRKs hjemmeside, – Statoil opptrer grådig og uetisk, fikk jeg umiddelbart en trang til å kommentere. Men nå er det slik at jeg er en meget opptatt mann (alle kan ikke være statsansatte), mye mer opptatt enn det biskop Erling Pettersen synes å være, som har tid til å fly til NRKs studio for å prate om noe han ikke har noen forutsetninger for å uttale seg om.


Så la meg kommentere ved å henvise til noe som er sagt og skrevet tidligere. La meg begynne med å sitere Kristin Clemet som tidligere har blogget skarpt og klart om biskoper som uttaler seg om dette og hint:


“Det er nesten patetisk å høre statsansatte biskoper “leke” politisk parti og fortelle oss andre hva som er “riktig” standpunkt — høyt hevet over de egentlige partiene. Det er også veldig provoserende — fordi det dreier seg om en statlig kirke.”


Tygg litt på den, biskop Pettersen.


Etterpå kan du fylle litt av tiden din med å lese det som er skrevet her:


Terrororganisasjonen Hamas har fått sin biskop


New Age fra en utro Ordets tjener

Leserkommentar hos Document:

.....Det er ganske komisk når norske kirkeledere skal uttale seg om miljøvern og spesielt om Statoil, oljeboring i Nord og oljesand i Kanada. Det hele har et ganske amatørmessig og uvitenskapelig preg. Jeg er selv bevisst kristen, men i saker som angår olje hører jeg heller på nøkterne vitenskapsmenn og industrifolk enn dirrende bispestemmer. Ikke engang den miljøbevisste patriark Bartholomeus får seg til å si "bøye seg til jorden og høre dens stemme" på en slik måte som norske biskoper.
Dette er ikke engang New Age. Kun komedie. Og tipper biskopen er fornøyd med olje-finansiert biskopslønn.....

-Breidablikk

Les også: Borten Moe ut mot Kirken