Monday, October 26, 2009

Jeg har blitt motstander av Nrk-lisensen

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas er livredd for å bli oppfattet som politisk aktør. Forut for partienes landsmøter i vår var NRK-ledelsen «rundt på alle naturlige arenaer» og snakket for NRK-lisensen, men det hjalp ikke, skriver journalisten.no

På Høyre-landsmøtet i mai ble det vedtatt at partiet skal arbeide for å fjerne lisensen og at NRK skal finansieres over statsbudsjettet. Det liker Hans-Tore Bjerkaas dårlig. På NRKJs årsmøte på Klækken torsdag sa han med blikk også til Sverige og Danmark:

– Det som har sikret lisensen fram til nå er at de store konservative partiene har vært for, fram til siste landsmøte. Vår oppgave nå er å vise at vi er uunnværlige, sa Bjerkaas.


Frem til siste valgkamp var jeg en tilhenger av lisensordningen, og det til tross for at jeg stemmer Frp.

Men etter å ha sett den politiske slagsiden til Nrk under valgkampen, ble jeg ikke bare skuffet over Nrk - jeg ble forandret til en sterk motstander av institusjonen. I dag byr det meg nesten i mot å skulle betale lisens, siden jeg da bidrar til lønnen til Nrk-medarbeidere som ikke er verdige bærere av tittelen journalist.

Hans-Tore Bjerkaas kan umulig ha brukt internettet mye siden valgkampen. Da ville han i så fall sett at et skremmende stort antall mennesker er rasende på Nrk og institusjonens politiske slagside. Bjerkaas kan jo begynne å orientere seg for eksempel ved å lese kommentarene til denne artikkelen på Nrks egen hjemmeside. Den artikkelen er kun ett eksempel på raseriet som er der ute blant folk.

Hvis Bjerkaas virkelig er livredd for å bli oppfattet som politisk aktør, bør han kalle inn på teppet lederne for samfunnsavdelingene og nyhetsavdelingene i Nrk. Det er mye som tyder på at disse lederne har fått stillinger de ikke er kvalifiserte for.

No comments:

Post a Comment