Friday, September 7, 2012

Er tiden snart ute for Aftenposten?

Redaktør for A-magasinet, Kjersti Løken Stavrum, har en leder til siste nummer som på en kort og presis måte formulerer hva som er i veien med det norske mediokratiet: De har mistet kontakten med den lesermassen de lever av og henvender seg til.

Den korte artikkelen: Tiden ute for “Ola” og “Kari” er nifs. De fleste vil rykke til ved en slik “dødsdom”. De vil vite at rent billedlig er tiden slett ikke ute for disse rotnorske navnen: de nyter tvert om en renessanse. Nå dukker gamle norske navn opp igjen på nyfødte. Det er en liten nasjonalistisk bølge på gang. Her får de vite av A-magasinets redaktør at det er suspekt. Det er å signalisere at man ikke tar det nye Norge inn over seg.

Les hele: Klokkene ringer, men neppe for “Ola” og “Kari”

Leserkommentarer hos Document:

Det første som slår meg når jeg leser artikler av denne typen i media er hva agendaen egentlig er? Vilket motiv har de for å undergrave alt som er norsk, av tradisjoner, historie, ja selv det å være nordmann! Våkner de opp om morgenen og tenker: Hvordan skal jeg i dag dele mitt overlegne intellekt med folket ved å skrive om forhold som jeg og de gode vennene mine er opptatt av? Hva kan jeg gjøre i dag for å promotere det multikulturelle (ikke eksplisitt nevnt i artikkelen, men man aner lusa på gangen...), hvordan skal jeg overbevise de uvitende om berikelsen vi er i ferd med å innføre til glede for urinnvånerne! Jo, jeg angriper like godt alt, selv noe så grunnleggende som norske navn! Norske navn i Norge som symbol på det gjennomsnittelig norske? Helligbrøde, vekk med det! De kan da umulig regne med støtte for dette synet av "folket", men klakkørene i MSN vil nok bli begeistret. Endelig en som tar bladet fra munnen!
Selvfølgelig dumt og bortkastet å la seg provosere, men noen ganger blir dumskapen for åpenbar så det er vanskelig å la være! Jeg er jo bare en vanlig "Ola"!
-krisla64

Kjersti Løken Stavrum har virkelig stukket fingeren i øyet på mange. Stort antall innlegg, og for Aposten litt vel mange som er fjernet av moderator.
Men for å gjenta det seg skrev på Aposten: " Det kan jo tenkes at det er Aftenposten tiden er ute for."

-Belisarius


99% av leserkommentarene er negative til artikkelen. Det er iallefall et lys i mørket. Aftenposten er et skip uten kaptein, flytende rundt på havet uten mål og mening og snur med hver bølge og hvert vindkast ettersom hvem av dem som er sterkest. Mannskapet forminskes årlig ettersom mat og drikke tar slutt og ingen port finnes som vil ta i dette skipet. Tilslutt synker det ned i dypet, for aldri å bli funnet igjen.
-HenrikHenriksen

Tybring-Gjedde hadde en kronikk i Aftenposten i går.
Her er en type kommentar som dominerte "debatten" og som til og med fikk ekstra reklame i sidefeltet:

"Det finnes slett intet oppegående ved TGs påstander eller løgner, tvert
imot.

Han er jo bunnslammdreggen til FRP.
Arbeiderpartiets
styringssvikt (16:28)"

Flere seriøse innlegg ble slettet mens denne driten fikk stå HELT til man begynte å svare med sarkasmer. Da ble disse slettet, først.
Ja, stakkars Aftenposten, de gjør så godt de kan med å vulgarisere seg selv.

-ripss