Friday, March 23, 2012

Aftenposten vet ikke hva selvransakelse er

Hva er det som skjer i Aftenposten om dagen? Har hele redaksjonen blitt et galehus?

Frankrike var utsatt for en motbydelig terroraksjon. En gal islamist drepte syv mennesker, tre av dem barn, og morderen beklaget seg overfor politiet at han ikke fikk anledning til å drepe enda flere.

Og hva får Aftenposten seg til å skrive? Jo, at franskmennene må foreta en selvransakelse! Hva slags selvransakelse Aftenposten forventer sier ikke avisen noe om.

Dette har fått Documents medarbeider, Nina Hjerpset-Østlie, til å skrive artikkelen Selvransakelse? Nei, erru gæren!. Der fillerister hun både Aftenposten, Nrk og Klassekampen. (Jada, det er samme ulla som kommer fra den samme sauen.)

Hjerpset-Østlie skriver blant annet dette:

For min del er jeg så ukristelig at det er svært begrenset hvor mange ganger jeg vender det andre kinnet til: jeg tar ikke til meg oppfordringer om anstendighet fra folk som f.eks. sosialantropolog Sindre Bangstad, som selv ikke eier begrep om hva anstendig oppførsel faktisk er; jeg tar ikke imot leksjoner i integritet og ærlighet fra Audun Lysbakken – og jeg låner ikke øre til folk som synes at alle andre enn dem bør selvransakes i ny og ne. Særlig Aftenpostens egne mangler på dette området er så iøynefallende at det nærmest har overbevist meg om at det ikke finnes noen gud, for om det gjorde, så er jeg rimelig sikker på at redaksjonen ville blitt truffet av lynet i samme øyeblikk som de formastet seg til å skrive ordet “selvransakelse”.

No comments:

Post a Comment