Monday, June 10, 2013

Ny bok lanseres i dag


En ny bok lanseres i dag - «Ny vind over Norge. 16 artikler om frihet og ansvar». En av bidragsyterne i boken er Hege Storhaug. Her er et lite utdrag:

"...Men du verden hva det kan koste å velge konsensus og, enn så lenge, sosial anerkjennelse i maktens rekker. For som den tyske teologen og presten Mar­tin Niemöller skal ha formulert det i diktetLikegyldighet etter et besøk i konsentrasjonsleiren Dachau i 1946, der han selv satt som fange under krigen:

Da nazis­tene hen­tet kom­mu­nis­tene, tidde jeg: Jeg var jo ikke kommunist.

Da de sper­ret sosial­de­mo­kra­tene inne, tidde jeg: Jeg var jo ikke sosialdemokrat.

Da de hen­tet de fag­or­ga­ni­serte, pro­te­sterte jeg ikke: Jeg var jo ikke fagorganisert.

Da de hen­tet jødene, pro­te­sterte jeg ikke: Jeg var jo ikke jøde.

Da de hen­tet meg, var det ingen igjen som kunne protestere.


Da alle stanghellene i misunnelsesverdige ytringsposisjoner synes å være lammet av frykt og famle i blinde etter løsninger på om hvordan vi kan tvinge mørket på retrett, tillater jeg meg å fremme et par forslag: inviter dem dere hittil ikke har våget å kunne bli assosiert med, som Hirsi Ali, Wilders, Hedegaard, Westergaard, Redeker. Gi dem scenen på Litteraturhuset i Oslo, de presumptivt ”anstendiges” lekestue. Og vær så snill: ikke introduser dem – i feighetens navn – som ”kontroversielle”, som ”omstridte”, men som det de vitterlig er, etterfølgere av opplysningstidens apostler. For husk: De respekterer til fulle demokratiets spilleregler og rettsstatens prinsipper. De står alle på menneskerettighetenes side.

I motsetning til de kreftene de prøver å bekjempe for at Europas neste generasjoner skal kunne leve med den samme graden av frihet som 68-generasjonen har nytt så uendelig godt av.

For vi vil vel ikke leve i tråd med hva statsråd Jonas Gahr Støre postulerte 16.november i for i NRK Debatten: ”vi må leve med” at personer av motsatt kjønn ikke vil håndhilse på hverandre – i islamismens ånd – vil vi vel?..."


Les hele essayet her: