Saturday, June 22, 2013

Umulig å ha tillit til Aftenposten



Trodde du at du kan stole på at Aftenposten gir utfyllende informasjon? Se da bare her - og husk at dette kun er ett av mange eksempler på hvordan Aftenposten tildekker i stedet for å opplyse.


"En kvinne i Sve­rige kjø­rer forbi en bil med tre menn. Føre­ren i den andre bilen blir sint, for­mo­dent­lig fordi han blir forbi­kjørt av en kvinne, for der­etter å kjøre opp på siden av henne og smelle bilen han kjø­rer inn i kvin­nens bil.

For de aller fleste vil det opp­lagt være av inter­esse å vite at den mann­lige bil­fø­re­ren var en inn­vand­rer fra Alge­rie, slik Avpix­lat kan opp­lyse om.

Men Aften­pos­ten synes ikke det. De vel­ger hel­ler å invi­tere lese­ren til å granske sin egen adferd i trafikken....."


Les hele - samt leserkommentarene til artikkelen:

Aftenposten som barnepike

Les også: Aftenposten lyver om bilulykke i Sverige

Og dette - med bilde av gærningen: Exponerat

Her er noen av leserkommentarene hos Document:

Jeg satt sjokkert og observerte dette i går. Jeg la inn kommentarer, helt vanlige kommentarer uten noe hets eller ufinheter,og de forsvant. Andres kommentarer forsvant også i et enormt tempo. Svensker skrev fortvilte innlegg fordi de følte seg uthengt, man omtalte jo disse mennene som svensker, det ble slettet. Jeg skrev f.eks i en kommentar bare: "Svensker fra Algerie", den ble slettet, to ganger. Jeg tok en del print-screen for å dokumentere hva som ble slettet, i dag er hele kommentartråden borte, ikke så rart sånn som den ble seende ut til slutt. Det samme opplevde jeg for en stund siden på Dagbladet, akkurat den samme sensuren, for dette er sensur, ikke moderering. Synes å huske at jeg en gang leste på document at norske aviser hadde satt ut moderering til svenske firma, stemmer dette? Har ikke klart å finne det igjen.

Respekten for norsk presse er nå totalt fraværende, man skulle ikke tro de kunne synke lavere, men jammen klarte de det i går. Håper det var flere av leserne som oppdaget at det finnes alternativer til de norske avisene som ikke ønsker å få frem fakta, og heller går direkte til avpixlat, document, HRS osv. for å få korrekt informasjon.
-Hummerogkanari 


Det stemmer delvis, firmaet som modererer er svensk, mens det er norske politisk aktive sosialister ansatt i dette firmaet som modererer Aftenposten inntil nylig i alle fall:

"Interaktiv Säkerhet er et svensk aksjeselskap med hovedkontor i Varberg. Selskapet modererer internettdebatter. De har ansvaret for nettdebattene hos alle de største svenske mediene. I Norge har de ansvaret for nettdebattene hos VG [1], TV 2[2], Dagbladet og Aftenposten[3], det utføres av norske ansatte ved det svenske kontoret. De fleste norske ansatte har bakgrunn fra partier på venstresiden."

http://no.wikipedia.org/wiki/I...

Jeg skulle like å se begrunnelsen for at moderatorer i en nettdebatt av tvingende nødvendighet må være politisk aktive på venstresiden.

-Vincente7


Selvfølgelig må "vi" få sensurhjelp fra Sverige. De er jo verdensmestre i faget og har vært det i over en mannsalder.
-Marit


Slike saker finnes det dessverre dusinvis av hver måned. At vi som lesere derfor må benytte oss av flere ulike nyhetskilder for å få hele bildet sier sitt om tilstanden i norske medier. Jeg kan lese en nyhet på f.eks VG eller NRK. Men så må jeg enten gå til Document.no eller en svensk side ala Avpixlat for å "fylle inn" resten av fakta.

Nå har vi jo også fått nettstedet Fyret.nu, de skrev også en lenger sak om denne "gale mannlige bilisten". Der kom både bilde av bilen samt hans navn frem. Pluss et åpent kommentarfelt, slik som her. Slik har nyhetshverdagen blitt.

Hadde jeg vært hun journalisten fra Aftenposten så hadde jeg skammet meg fryktelig. Spørs vel bare om hun har den egenskapen.