Thursday, April 5, 2012

Kriminaliteten i Groruddalen har ikke gått ned

"Politiet sier kriminaliteten i Groruddalen har gått ned, men det har ikke jeg merket noe til."

"Jeg kjente på frykten da jeg kalte en fremmedkulturell et stygt ord i en krangel i et av friminuttene. Det gikk ikke mange timene før tre brødre gikk rundt i skolegården med rambokniver i beltet, og skulle «ta meg». Jeg skulket skolen en uke etterpå. I frykt for å oppleve en slik type hevn igjen, gikk jeg ikke til politiet. Selv om kriminaliteten i Groruddalen skal ha gått ned siden 2000-tallet, har ikke det noe som helst med saken å gjøre. Hevn er alltid et tema vi må vurdere før vi går videre med en sak. Det vet vi som bor der.

Redselen fulgte meg over på ungdomsskolen. Ryktene hadde spredd seg, men jeg valgte allikevel å spille tennis med kompisene mine på kveldene på Vestli. Én kveld som satte en stopper for det, var da jeg skulle plukke opp tennisballene alene utenfor gjerdet på tennisbanen. Plutselig, uten forvarsel, kom en gjeng på 8-10 stykker bort til meg og én av dem prikket meg på skulderen. «Er det rasisten?». I dag lever jeg med to fortenner av plastikk. Grunnen til at vi fortsatt bor her, skyldes utelukkende det økonomiske faktum, og at vi ikke vil ha tapt kampen."

Les hele innlegget i VG: Jeg er også norsk

Les også Milde sukk av oppgitthet - samt leserkommentarene til artikkelen.

***


Klasseperspektivet paa situasjonen i Malmo er feil fordi denne paastaatte "arbeiderklasse" ikke arbeider. Og fordi denne "klassen" ikke arbeider kan den like gjerne defineres som en "overklasse". En "overklasse" som inndirekte utsuger andres arbeid. Egentlig en helt ny historisk klassehybrid.
-brozak

No comments:

Post a Comment