Wednesday, February 22, 2012

Kriminelle SOS Rasisme

(Dagbladet): Bård Eskild Frantzen (33) var inntil nylig blant de mektigste i den indre sirkel i SOS Rasisme, og delaktig i norgeshistoriens største medlemsjuks.

- Så lenge jeg har jobbet i SOS Rasisme har jeg vært vitne til organisert økonomisk kriminalitet med millioner av kroner. Det må det ryddes opp i. Jeg vet jeg risikerer en fengselsstraff, men velger likevel å fortelle. Kanskje andre nå tør det samme, sier Frantzen.

Dagbladet kritiseres ofte - og med rette. Men de fortjener respekt og honnør for måten de har avdekket snusket til Audun Lysbakken - og den kriminelle aktiviteten til SOS Rasisme.

Les hele artikkelen i Dagbladet:- Vi tømte kontoene og brente regnskapene

Les også: - Vi brukte svarte lønninger og AUF-metoden

Fra Dagbladets artikkel:

- Det er lettere å verve nye medlemmer på gata, om man ikke ber om kontingent fra dem. Hvordan tror folk at det ellers er mulig å få over 47 000 medlemmer i et lite land som Norge, spør Frantzen retorisk.

SOS Rasisme har rapportert inn mellom 40 000 og 50 000 medlemmer til støttegivere over flere år på 2000-tallet.

9000 i dagslønn
- I 2009 var vervelønna 90 kroner for et medlem. Jeg vervet flere ganger 100 medlemmer på en dag. Det var ikke særlig vanskelig, og dermed tjente jeg 9000 kroner disse dagene, sier en mann i 20-årene til Dagbladet.

Han var lokallagsleder, aktivist og verver for SOS Rasisme i flere år.

No comments:

Post a Comment