Wednesday, May 22, 2013

Tror du pensjonen din er sikker?


Kronikken En lydløs bombe, hos aftenposten.no gitt tittelen Hvorfor forteller ikke mediene hva en ikke-vestlig innvandrer koster?  har fått nesten 12 000 anbefalinger til facebook. Det er ”helt vilt”, for å bruke et folkelig uttrykk, som passer i denne sammenhengen, for det er folkedypet som taler. En sammenlikning: debatten om kultur, der journalist Jon Hustads kronikk i samme avis, Ikkje min kulturminister, fikk nesten 8 000 færre anbefalinger. De over 4 000 delingene til facebook ble likevel ansett som en overveldende respons, hvilket det var. 

Jeg tror folk føler en genuin uro over mangel på kontroll ved landet de så høyt skatter. Økonomisk og verdimessig. Hva vil morgendagen bringe? Det brant i Stockholm i helgen. Når vil det brenne i Oslo (mer enn et par biler)? Hva med pensjonen min når den dagen kommer? Vil jeg få tilsvarende beløpet man får i dag? 

Til det siste spørsmålet kan jeg selv svare et klart nei. Troen på det har jeg for lengst mistet. 

Les hele: Rett og plikt