Saturday, January 14, 2012

Svenske skoler tillater kvinnediskreminering


Sverige synker lenger og lenger ned i gjørma. Nå tillates heldekkende slør i svenske skoler. Kvinnediskremineringen muliggjøres ved henvisning til religionsfrihet.

Ja till heltäckande slöja i skolan

....Alle som ferdes i Oslo, eller andre storbyer i Europa, kan ikke ha unngått å ha registrert at tildekking av muslimske kvinner er økende. Og da snakker vi ikke bare om hijab eller annen tildekking av hår og hals, men også om tildekking av ansiktet....

....Mange reagerer på kvinner i det offentlige rom som er ansiktstildekket, og kanskje særlig reagerer barn – de tror rett og slett de møter selveste spøkelset på høylys dag. Vi voksne – som vet bedre – reagerer kanskje ikke med redsel, men mange reagerer med avsky. Ikke på grunn av personen som befinner seg inni denne stoffhaugen, men grunnet hva tildekkingen i seg selv representerer – som er i sterk kontrast til frihetsverdier som likestilling og likeverd.

Sier jeg, ja. Hvem er så jeg som kan tillate meg å snakke så nedlatende om et religiøst plagg som gir den aktuelle kvinnen frihet og identitet, og som ikke har annen hensikt enn å regulere denne kvinnens forhold til Allah? En bekledning hun har valgt selv, og som hun – i religionsfrihetens navn – forlanger om ikke respekt, så i alle fall anerkjennelse for.

Den anerkjennelsen får hun ikke av meg. Og det skyldes ikke min ”uvitenhet eller fordommer mot det ukjente”. Heller motsatt. Jeg er motstander av ansiktstildekking i det offentlige rom, og ingen religion, politikk, doktrine, spådom eller annet i verden kan legitimere en slik praksis. Ansiktstildekking er i min tolkning forkastelig for et samfunn generelt og for kvinner spesielt. Den statuerer et de/vi som har alt annet som formål enn et inkluderende fellesskap. Å være ansiktsløs er ekskluderende. Den ansiktsløse ekskluderer seg selv og stenger også meg ute....


Les hele: Tilslørt religiøs egoist


Les også: Slöjbeslutet en politisk seger för fundamentalister

1 comment:

  1. Å bruke islamske symboler i skolen er en hån mot andre elever.

    Å bruke de samme symboler i samfunnet ellers, er en hån mot samfunnet

    ReplyDelete